كنفرانس مطبوعاتي روساي‌جمهور ايران و آذربايجان؛

كنفرانس مطبوعاتي روساي‌جمهور ايران و آذربايجان؛

احمدي‌نژاد:
همه بايد به‌طورعادلانه
از درياي خزر بهره ببريم

الهام علي‌اف:
آذربايجان خواهان حل مساله قره‌باغ است!!!

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي روساي‌جمهور ايران و آذربايجان دقايقي پيش در يك كنفرانس مطبوعاتي شركت كردند و براي خبرنگاران سخن گفتند. به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، الهام علي‌اف رييس‌جمهور آذربايجان در ابتداي اين كنفرانس مطبوعاتي ضمن ابراز خوشحالي از سفر رييس‌جمهور ايران به آذربايجان در اين كنفرانس گفت: خوشحالم كه در چنين روزي رييس‌جمهور ايران به كشور ما سفر كرده است. تلاش مي‌كنيم در همه زمينه‌ها همكاري‌هاي خود را تعميق كنيم و گسترش دهيم. روابط هر دو كشور در سطح بالايي قرار دارد و گفت‌وگوهاي خوبي در زمينه‌هاي مختلف با هم داشته‌ايم.
علي‌ اف گفت: توسعه مناسبات دو كشور در زمينه‌هاي مختلف منجر به پيشرفت هر دو كشور مي‌شود و همين طور همكاري‌هاي هر دو كشور در نهادهاي بين‌المللي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و هر دو كشور تلاش كرده‌ايم كه در مجامع بين‌المللي از حقوق همديگر دفاع كنيم.
رييس‌جمهور آذربايجان افزود: امروز در زمينه‌هاي اقتصادي و ساير زمينه‌ها با هم تبادل نظر كرديم و تصميمات مهمي گرفته شد، روابط اقتصادي دو كشور بايد افزايش يابد و سطح مناسبات تجاري قانع كننده نيست و بايد چند برابر شود. در زمينه حمل و نقل و انرژي توافقي كه صورت گرفت منجر به افزايش مبادلات تجاري ميان دو كشور خواهد بود و ما در اين زمينه طرح‌هاي مشترك خوبي داريم كه همچنين در زمينه انرژي نيز و اتصال خطوط برق و انرژي تصميمات خوبي به دست آمده و اجرا خواهد شد.
علي‌اف خاطرنشان كرد: روابط ميان دو كشور روابط مستحكمي است و سرمايه‌گذاري‌ها بايد افزايش يابد. ملت ما در طول تاريخ با هم برادر بوده‌اند و تاريخ و فرهنگ ما به هم پيوند خورده است و اين اشتراك تاريخي پايه مناسبات كنوني است. آذربايجان بعد از كسب استقلال مناسبات خود را با ايران گسترش داده است اين مناسبات تنها به نفع دو كشور نيست، بلكه هر دو كشور در تحولات منطقه اثرگذاري فراواني دارند و بايد همكاري‌هاي اقتصادي و امنيتي دو كشور افزايش يابد.
رييس‌جمهور آذربايجان به مناقشه ارمنستان و اذربايجان اشاره كرد و گفت: آذربايجان خواهان حل مساله قره‌باغ براساس قوانين بين‌المللي است و خواستار حل سريع اين مساله مي‌باشد. هم اكنون 20 درصد خاك آذربايجان تحت اشغال است و در منطقه قره‌باغ كه اشغال شده است سياست پاكسازي در حال اجرا است و يك ميليون آذربايجاني از اين منطقه رانده شده‌اند و تمام زيرساخت آن نابود شده است. ساختمان‌هاي قديمي و اماكن مقدس آذربايجاني در اين منطقه از بين رفته است. من اميدوارم كه آذربايجان روزي تماميت ارضي خود را به دست آورد.
رييس‌جمهور آذربايجان در ادامه به اجلاس خزر اشاره كرد و گفت: در زمينه درياي خزر نيز توافقات دو جانبه خوبي داشتيم و نظرات بسيار مثبت بود.
در ادامه اين كنفرانس مطبوعاتي احمدي‌نژاد با تبريك عيد قربان گفت: خدا را سپاسگزارم كه يكي از زيباترين ايام سال را در كشور آذربايجان هستم، دو ملت ايران و آذربايجان با هم برادرند و اين برادري را در عمق تاريخ، فرهنگ و باورهاي ديني با خود دارند. و اين مربوط به يك روز و يك دوره نيست بلكه عميق و ريشه‌اي و ماندگار است. روابط ايران با آذربايجان بسيار مثبت است محور تعادل منطقه و ثبات آن است. نقش دو كشور در حفظ ثبات در منطقه و پيشرفت كل منطقه ممتاز و يگانه است. ديدگاه‌ها، انديشه‌ها و برنامه‌هاي مشترك ميان دو كشور فراوان است و ظرفيت‌هاي دو كشور براي همكاري دو جانبه بسيار بالاتر از همكاري‌هاي فعلي است و ما در اين سفر تلاش كرده‌ايم كه اين همكاري‌ها را تا حد ممكن گسترش دهيم.
احمدي‌نژاد گفت: در زمينه درياي خزر نيز ديدگاه‌هاي هر دو كشور مشترك است و معتقديم درياي خزر درياي صلح و برادري است و همه بايد به طور عادلانه از آن بهره ببريم و در اين زمينه نقش آذربايجان و ايران بسيار مهم است و اميدوارم در اجلاس سوم سران كه در آذربايجان برگزار مي‌شود با هوشمندي و همكاري بقيه اعضا گام‌هاي بلندي براي توافق برداشته شود.
احمدي‌نژاد گفت: در زمينه بين‌المللي نيز ديدگاه‌هاي ما مشترك است و هر دو كشور براي هميشه در كنار هم خواهند بود.
رييس‌جمهور گفت: در زمينه قره‌باغ نيز ما معتقديم موضوع بايد از طريق گفت‌وگو و براساس عدالت حل شود و همه بايد به گفت‌وگو و عدالت پايبند باشند.
احمدي‌نژاد در ادامه از پيشرفت و امنيت در آذربايجان ابراز خوشحالي كرد و گفت: پيشرفت و امنيت در آذربايجان پيشرفت و امنيت ماست و ما در اين زمينه بسيار خوشحال هستيم و حاضريم به كشور دوست و برادر كمك كنيم. خوشحاليم آذربايجان با مديريت رييس‌جمهور اين كشور به سرعت مراحل رشد را طي مي‌كند. همانطور كه قبلا نيز گفته‌ام سفر من به آذربايجان سفر به خانه خود و به ميان برادرانم خودم است و همين احساس را برادران آذري ما دارند. روابط خود را در همه زمينه‌ها بررسي كرديم و خط روشني براي همكاري‌ها ايجاد شده است و ان‌شاءالله به زودي نتايج اين مذاكرات معلوم خواهد شد.
1389/08/26 11-17-2010 13:25:19 8908-17903: كد خبر

*****گستاخی همپالکی هیتلر و آتاتورک به حدی است که با وجود محکومیت های مکرر جهانی در تخریب و بی احترامی جمهوری خود خواندهء اران، نسبت به اماکن مقدسه و آثار و ابنیهء تاریخی و فرهنگی ارامنه در نخجوان و در آن سوی رود ا رس، اینک از اماکن نداشتهء آذربایجان سخن به میان می آورد. گرچه تاریخ بهترین پاسخها به اینگونه ادعاهای نظامهای فاشیستی را در پرونده های مرتبط با قتل عام ارامنه و دخالتهای احمقانهء این مرد غوطه در توهمات را در کشورمان ایران و در این سوی رود ارس مفتوح است، وجود دارند.

از سوی دیگر نقض مکرر آتش بس بین این کشور خود خوانده با جمهوری قره باغ، و کشتارها و اقدامات ایضائی و اظهارات جنگ طلبانه علی اف کوچک، که هر روزه و در هر روز چندین نوبت ابراز می گردند، نافی همهء دروغ پردازی هائی است که وی بی شرمانه در حضور رئیس جمهور کشورمان بر زبان رانده است.

بیماری جنگ ستیزی و خود خواهانهء این پسر آنچنان شدید است، که توهمات ناشی از بیماری حود را حتی بین دانش آموزان مدارس ابتدائی کشورش نیز القا می کند.

با وجودی که پاسخهای سخت شرمنده ساز رهبران جمهوری ارمنستان و سران کشورهای منطقه به یاوه گوئی های این آتش افروز خرد اندیش او را تشویق به پرهیز از جنجال آفرینی های دیوانه وار می کنند، اما باز گوشهای پسرک بازیگوش به اینگونه توصیه ها ونصایح بدهکار نیست و هر از چند گاهی سخن از جنگ آفرینی، به رح کشاندن توانائی های نظامی، "دلاوری"های سربازان و ... به میان می آورد.

و اما وی در حالی از مناسبات تاریخی دو کشور سخن می گوید که اساسا" موجودیت استانهای دلاور پرور کشورمان، آذربایجان های شرقی و غربی و اردبیل و... را در چارچوب موقعیت اقلیمی کشورمان ایران، به رسمیت نمی شناسد!!!.

همین کافیست که نسبت به واقعی بودن سخنان وهم گونهء پسر حیدر علی اف شناخت بیشتر و بهتری پیدا کنیم.

.وارطان داوتیان

0 نظرهای شما: