چالش جدید کشور از نظر جهانگیری

چالش جديد كشور از نظر جهانگيري؛

شکاف عميق میان نخبگان و جريانات سياسي و دولت



جریانی که در مدیریت بحران پس از انتخابات از خود ضعف نشان داد، سعی می‌کنند با وارد کردن اتهامات بی‌اساس به جریان اصلاح طلب بر ضعف‌های خود سرپوش بگذارد.
عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي تاكيد كرد: دليل تخريب اصلاح طلبان اين است كه جریانی که در مدیریت بحران پس از انتخابات از خود ضعف نشان داد، سعی می‌کنند با وارد کردن اتهامات بی‌اساس به جریان اصلاح طلب بر ضعف‌های خود سرپوش بگذارد
.
اسحاق جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تخریب جریان اصلاح‌طلب طی هفته‌هاي اخیر، با بیان اینکه اصلاح‌طلبان یک جریان ریشه‌دار در جمهوری اسلامی هستند، یادآور شد: این جریان از سالهای اول پیروزی انقلاب تحت عنوان خط امام (ره) شکل گرفت و در مدیریت سه قوه نيز بار اصلی اداره كشور بر عهده آن بود و مخصوصا در دوران دفاع مقدس نقش بی‌نظیري داشت و به نحوه مطلوبی آن را ایفا کرد. وی افزود: در دوران سازندگی و اصلاحات هم حضور جریان اصلاح‌طلب جدی بود و از سوي ديگر مقام معظم رهبری همواره وجود دو جناح سیاسی کشور را به دو بال نظام تشبیه کردند که برای پیشرفت کشور به حضور آنها نیاز داریم.
وي با اشاره به حذف اصلاح طلبان از صحنه سیاسی کشور طی چهار سال اخیر گفت: از چهار سال پيش جریاني روی کار آمد که فارغ از دو طیف سیاسی کشور بود و به خصوص اصلاح طلبان را از قدرت خارج کرد؛ اين جريان با تندروی خاصی که دارد قصد دارد کشور را از جریان اصلی خود منحرف کند، اما فکر می‌کنم این مسير به بیراهه می‌رود، زیرا طرح اتهامات علیه جریانی که 20 سال در مدیریت کشور حضور داشته، آسیب زدن به کل نظام جمهوری اسلامی است. این فعال سیاسی در ادامه تصریح کرد: جناح‌های کشور باید در جریان رقابت‌ها و از طریق اقناع مردم جریان را به نفع خود تمام کنند و اینکه بخواهند با پرونده سازی رقیب را از میدان خارج كنند، بیش از همه به جمهوری اسلامی آسیب مي‌زند.
وزیر پیشین صنایع و معادن دردفاع از جریان اصلاح‌طلبی تاکید کرد: سابقه خدمتگزاری این جریان آنقدر برای مردم و امام (ره) روشن بوده است که نمی‌توان به آن اتهام ناروایی وارد کرد. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سوال که نقش جريانات سياسي و حاكميت در خروج از بحران فعلی چیست، با بیان اینکه هر اتفاقی در کشور در هر زمانی ممکن است رخ دهد، گفت: شان مسوولان و جریانات سیاسی این است که در هنگام بحران‌ها بتوانند مدیریت مناسب خود را نشان دهند و اکنون از این دو بخش انتظار می‌رود که دامنه بحران را کم کند.
وی افزود: در یک کشور ظرفیت‌های مدیریتي زیادی وجود دارد و مدیریت بحران باید این ظرفیت‌ها را بیابد ولی هم اکنون شاهد هستیم که به دلیل عدم توانایی در استفاده از این ظرفیت‌ها، دامنه بحران گسترش می‌یابد و لذا هم جریانات سیاسی باید عقلانیت پیشه کنند و هم مسوولان امر از ظرفیت‌های مناسب استفاده کنند.
وزیر صنایع و معادن در دولت‌های سازندگی و اصلاحات در پاسخ به سوالی درباره چالش‌های پیش روی دولت دهم با خاطرنشان ساختن این مطلب که قبل از انتخابات تمام صاحب‌نظران معتقد بودند با توجه به عملكرد دولت قبلي، دولت دهم در سیاست داخلی، خارجی و اقتصاد با چالش‌های زیادی روبرو است، گفت: به همین دليل همه دلسوزان معتقد بودند دولت دهم باید جامع باشد و از تمام ظرفیت‌های علمی و کارشناسی کشور استفاده کند و با دو جناح بزرگ کشور نيز تعامل مناسبی داشته باشد.
وی افزود: اما با توجه به اوضاعی که پس از اعلام نتایح انتخابات پيش آمد، دولت دهم نه تنها قادر نیست از ظرفیت‌های مدیریتي اصلاح‌طلبان استفاده کند، بلکه تاکنون از ظرفیت‌های جناح اصولگرا هم استفاده نکرده و تنها از یک گروه محدود بهره‌مند است، پس نمی‌تواند با چالش‌های قبلی مقابله کند، ضمن آنکه اکنون چالش‌های پس از انتخابات هم به آن‌ها اضافه شده است كه مهمترين آن عبارت است از شکاف عميق میان نخبگان و جريانات سياسي و دولت که حتی میان جریان اصولگرا هم خود را نشان داده است. وي با بيان اينكه دولت دهم باید ارزیابی کند که آیا می‌تواند چالش‌های موجود را برطرف کند، تصريح كرد: تا زمانی که این چالش‌ها وجود داشته باشد، چالش‌های اقتصادی و خارجی را نيز نمی توان رفع کرد.
عضوشورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ابراز عقیده کرد: اعتماد ملی به عنوان سرمايه اي ارزشمند در جامعه باید ایجاد شود تا بلکه بتوان مشکلات را حل کرد. جهانگیری در پایان یادآور شد: فکر می‌کنم با مشکلات موجود در كشور شرایط سختی برای دولت وجود داشته باشد. در این فضا نیازمند اتخاذ راهکارهای عالمانه هستیم و باید در نظر داشته باشیم که با شعار‌های احساسی و برخوردهای حذفی نمی‌توان موانع را برطرف كرد

0 نظرهای شما: