تبليغ برنج خارجي به اسم برنج فريدون‌كنار!

تبليغ برنج خارجي به اسم برنج فريدون‌كنار!
عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج:
مصرف‌كنندگان مراقب باشيد
محصول را با اطلاعات غلط نخريد
1388/11/10 01-30-2010 09:14:48
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: كشاورزي و دامپروري
عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور تاكيد كرد: بايد مبناي واردات محصولات كشاورزي در كشور ايجاد رقابت پويا و آمادگي براي حضور در بازارهاي جهاني با برخورداري از فرصت‌هاي نسبي باشد به‌طوري كه كالاهاي استراتژيك به زيان كشور منتهي نشود
. دكتر غلامرضا خانكشي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه ‌از جمله اهداف واردات فصلي مي‌تواند كاهش قيمت تمام شده براي محصول نهايي باشد، ادامه داد: به‌جاي اينكه محصولات توليد شده داخلي در انبارها نگهداري شده و هزينه انبارداري به خود بگيرند، بايد در زمان مناسب صادر شوند و ما به‌ازاي آن را در خارج از فصل توليد چنانچه همان محصولات را نياز داشته باشيم، مي‌توانيم وارد كنيم تا علاوه بر كاهش هزينه‌هاي توليد،‌از مزيت‌هاي نسبي كشورهايي كه همان محصولات را توليد مي‌كنند استفاده مي‌كنيم.
خانكشي‌پور با بيان اينكه ما تعريف جداگانه‌اي از مزيت‌هاي نسبي اقتصادي در ارتباط با محصولات استراتژيك داريم، تصريح كرد: گاهي ممكن است نتوانيم به دليل برخي شرايط خاص برخي محصولاتي را كه از يك كشور ديگر ارزان‌تر مي‌خريديم، وارد كشور كنيم اينجاست كه اين محصولات عنوان استراتژيك به خود مي‌گيرد كه برخي محصولات كشاورزي كشور ما چنين وضعيتي دارند.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم برخي از انواع ميوه نظير سيب و... را نيز در اين دايره قبول كنيم طبيعي است كه ما مزيت نسبي را دور مي‌زنيم و علاوه بر اينكه تلاش مي‌كنيم محصولات خارجي را در داخل كشور داشته و محصولات داخل را در فصل صادر كنيم، سعي مي‌كنيم از نقش تعرفه‌ها نيز استفاده كنيم تا محصول داخلي ضرر نكنند.
عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور ادامه داد: به عبارت ديگر ما براي نقش دولت كه يك نقش حمايتي است يك فاكتور جديد باز مي‌كنيم تا در معاملاتي كه صورت مي‌گيرد، خدشه‌اي وارد نشود كه در اين زمينه براي امسال مي‌توان انار را مثال زد چراكه اكنون يك انار با كيفيت را نمي‌توانيم در بازار پيدا كنيم. در نتيجه سطح رضايتمندي مصرف‌كننده داخلي در يك چنين وضعيتي كاهش پيدا مي‌كند پس ما در پيروي از بحث مزيت‌ها ابتدا بايد كاري كنيم كه در فصل زراعي، محصول داخلي كشور به‌نحوي به بازار داخلي و خارجي عرضه شود كه رضايت مصرف‌كننده نيز جلب شود.
وي ادامه داد: تعرفه‌ها بايد به نحوي لحاظ شود كه در رقابت محصول خارجي با محصول داخلي، محصولات داخلي را كنار نزند و قيمت و كيفيت محصول به‌گونه‌اي باشد كه توليدكننده بتواند به توليد داخلي ادامه دهد كه در اين زمينه مي‌توان برنج را مثال زد چراكه محصول وارداتي با قيمت‌هاي جهاني ساختگي كه ناشي از يارانه‌هايي است كه كشورهاي توليدكننده برنج و غله پرداخت كرده و قيمت جهاني را پايين نگه مي‌دارند وارد ايران شده و به‌رغم اينكه به لحاظ كيفيت، قدرت رقابت با محصولات داخلي را ندارند با استفاده از تبليغات، تغيير ذائقه لحاظ مي‌شود و موفق مي‌شوند از يك دوره افزايش قيمت محصول ايراني، محصول خارجي را به عنوان يك رقيب جديد با بهترين محصول برنج داخلي در بازار عرضه كنند به طوري كه ما شاهد ركود بازار داخلي مي‌شويم.
وي با تاكيد براينكه مبناي واردات بايد استفاده از مزيت‌هاي اقتصادي باشد، ادامه داد: اما نقش دولت به عنوان حامي توليدات داخلي براي اين كه توليد كننده داخلي بتواند به حيات خود ادامه دهد بايد كماكان حفظ شود.
خانكشي‌پور درباره ضرورت فرهنگ‌سازي و سوق دادن مردم به توليدات داخلي نيز اذعان كرد: اين موضوع را مي‌توانيم در يك نمونه برنج درك كنيم كه به عنوان مثال كل توليدات يك شهرستان در استان مازندران چيزي كمتر از 40 هزار تن است در حالي كه محصولي در حد بيش از 200 تا 300 هزار تن با يك برند تجاري وارد شده و با عنوان محصول فريدون كنار تبليغ مي‌شود و اين چيزي نيست غير از اينكه واردكننده بدون محاسبات درست اقتصادي اقدام به واردات محصول كرده و اكنون براي اينكه زيان نكنند ناچار است به هر طرفندي روي ذائقه مصرف كننده اثر بگذارد و مصرف‌كننده را سوق دهد به سمتي كه يك محصول را با يك برند مشخص و با يك اطلاعات غلط خريداري كند.
عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور افزود: بديهي است كه بايد در تقابل كشورهاي مختلف در يك بازار، كشورهاي پايه تلاش كنند فرهنگ مصرفي مردم خود را در جهت ضرروت‌ها و نيازها حفظ كنند.
وي افزود: اگر بخواهيم محصول داخي رونق خود را داشته باشد بايد به نحوي تبليغات را انجام داده و به‌نحوي حمايت كنيم كه ذائقه مردم كماكان آن چيزي را كه به نفع اقتصاد داخل كشور و به نفع توليدكننده است، طلب كند كه در اين بخش همه بخش‌ها بايد دست به دست هم بدهند.

0 نظرهای شما: