ميزگرد «ايران و روسيه در فضاي نوين بين‌المللي»

ميزگرد «ايران و روسيه در فضاي نوين بين‌المللي»
سفير روسيه در ايران:
ايران براي روسيه جايگاه خاصي دارد
خبرگزاري فارس: سادونيكوف گفت: ايران براي روسيه جايگاه خاصي دارد و نمي‌‌توان اين كشور را با كشورهاي آفريقايي و برخي كشورهاي آسيايي مقايسه كرد چراكه‌ ايران داراي موقعيت‌هاي خاص استراتژيك است
. به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس،«السكاندر سادونيكوف» سفير روسيه در ايران در ميزگرد «ايران و روسيه در فضاي نوين بين‌المللي» كه عصر امروز در مؤسسه مطالعات ايراس برگزار شد با بيان اينكه ما توجه داخلي در ايران نسبت به روابط ايران و روسيه را بخوبي درك مي‌كنيم، گفت:‌ ايران براي ما و روسيه براي ايران يك جايگاه خاصي دارد.
وي با اشاره به انتقادات موجود از سياست‌هاي روسيه در قبال ايران در عرصه بين‌المللي اظهار داشت: دنيا و روسيه و نيز ايران عوض شده‌اند و اين يك واقعيت است كه بايد به آن توجه كرد. سفير روسيه در ايران ادامه داد: سفر هاشمي به روسيه آغاز يك فصل نوين از همكاري‌ها بين دو كشور بود كه همه ابعاد سياسي، اقتصادي و نظامي را دربر مي‌گرفت. سادونيكوف با اشاره به اينكه بعضي از سياست‌هاي ما نه تنها در ايران بلكه در دنيا مورد انتقاد است كه از جمله آنها اهرم گاز مي‌باشد، يادآور شد: روسيه يك كشور بزرگ است و تلاش مي‌كند تا در سال 2020 اولين كشور اروپا شود.
وي افزود: روسيه به سمت رفاه عمومي پيش مي‌رود و اين كشور در سياست جهاني همواره سهم زيادي داشته، دارد و خواهد داشت كه الحاق روسيه به G8 يكي از نتايج پيشرفت روسيه است. سفير روسيه در ايران با بيان اينكه ايران براي روسيه جايگاه خاصي دارد و نمي‌‌توان اين كشور را با كشورهاي آفريقايي و برخي كشورهاي آسيايي مقايسه كرد، اظهارداشت:‌ ايران داراي موقعيت‌هاي خاص استراتژيك است كه براي بسياري جذاب مي‌باشد.
سادونيكوف با ذكر اينكه ايران در خاورميانه و آسياي ميانه جايگاه خوبي دارد و دو كشور همكاري‌هاي زيادي را در آسياي ميانه داشته‌اند، افزود: ايران و روسيه همچنين در عراق و افغانستان همكاري‌هاي زيادي داشته و تلاش مي‌كنند تا كريدور شمال - جنوب را فعال سازند. وي ادامه داد: سياست ما بر اساس منافع ملي خودمان است و نبايد به رفتارهاي روسيه در عرصه بين‌المللي يك بعدي نگريسته و آن را يك سياست چالشي و مقابله‌اي خواند كه اين يك برخورد غلط است.
سفير روسيه در ايران يادآور شد: ما مي‌گوييم كه ايران نبايد خودش را ايزوله كند و در خصوص مسائلي همچون ناباكو بايد با يكديگر همكاري كنيم. سادانيكوف افزود: ما رقابت داريم، اما در سطح اقتصادي، نه سياسي و بايد بيشتر با يكديگر هماهنگ باشيم كه تشكيل اوپك گازي يكي از مصاديق اين هماهنگي‌هاست. به گفته وي اكثر آمريكايي‌ها ايده حفظ هژموني خود را درنظر دارند، اما دنيا در حال تغيير است و تنها با سياست غير تحميلي مي‌توان مسائل را حل كرد. سفير روسيه در ايران يادآور شد: ما خواستار هژموني نيستيم بلكه خواهان جهاني چند قطبي هستيم كه در آن كشورها مساوي باشند و كسي اراده خود را به ديگري ديكته نكند. سادينكوف با بيان اينكه روسيه با هر يك از كشورها بدون وارد كردن عنصر ايدئولوژيك به عرصه سياست، روابط مثبتي داشته و منافع خود و كشور مقابل را پيش مي‌برد، تصريح كرد:‌ آمريكا سيستم دفاع موشكي را كنار نگذاشته و قرار است موشك‌هاي پاتريوت را در لهستان مستقر كند و ما زياد به توافقات صورت گرفته خود با اين كشور مطمئن نيستيم. وي در پايان با اشاره به اينكه روسيه روابط خيلي خوبي با آمريكا ندارد، خاطرنشان كرد: ما علاقه داريم روابط اقتصادي، سياسي و فرهنگي بين كشورهاي عضو شوروي سابق وجود داشته و تعميق يابد و اين تفاهم هرچه بيشتر شود.

0 نظرهای شما: