براي اولين بار در كشور؛

براي اولين بار در كشور؛
دستگاه اندازه‌گير اكتيويته در كشور ساخته شد
خبرگزاري فارس: پژوهشگران گروه دزيمتري و مونيتورينگ پژوهشكده تحقيقات كشاورزي، پزشكي و صنعتي كرج وابسته به پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌اي موفق شدند براي اولين بار در كشور دستگاه اندازه‌گير اكتيويته را طراحي و توليد كنند
به گزارش خبرگزاري فارس، علي شيرزاديان سخنگو و مديركل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان انرژي اتمي ايران ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت: دستگاه كوري متر جهت اندازه‌گيري ميزان اكتيويته راديوداروها و يا هر چشمه اكتيو مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
وي در ادامه گفت: اين دستگاه در مراكز پزشكي هسته‌اي، تحقيقاتي و آموزشي و يا بطور كلي در هر جائي كه چشمه‌هاي اكتيو مورد استفاده قرار مي‌گيرد، كاربرد دارد. شيرزاديان همچنين گفت: پروژه طراحي و ساخت اين دستگاه در سال 86 شروع شد و با فعاليت مستمر كارشناسان به مرحله ساخت و توليد انبوه رسيده است. سخنگوي سازمان انرژي اتمي با اشاره به فناوري بسيار بالا و پيچيده كوري متر گفت: ساخت و توليد اين دستگاه در انحصار چند شركت بزرگ غربي بوده و براي اولين بار در داخل كشور ساخته شده است.
وي خاطرنشان كرد: با ساخت و توليد اين دستگاه، نياز داخلي كشور به اين دستگاه‌ برطرف شده و لزومي به وارد كردن اين دستگاهها از خارج از كشور نمي‌باشد. شيرزاديان در خصوص مزاياي كوري متر گفت: دقت بالا در اندازه‌گيري، قابليت اندازه‌گيري اكتيويته‌هاي بسيار پائين (پائين‌ترين اكتيويته قابل اندازه‌گيري حدود يك دهم نمونه‌هاي مشابه خارجي است. تكنولوژي بالاي دستگاه در اندازه‌گيري اكتيويته‌هاي پائين مي‌باشد.)، سهولت كاربري و سهولت در سرويس و خدمات آتي از مهمترين مزاياي دستگاه مي‌باشد. وي اضافه كرد : كوري متر از 1/0 ميكرو كوري تا 1 كوري را مي‌تواند اندازه گيري كند.

0 نظرهای شما: