هر کس در جنگ اعتیاد بی‌توجهی کند، خائن است

مدیرکل دفتر ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر:
هر کس در جنگ اعتیاد بی‌توجهی کند، خائن است
ایسکانیوز:
مدیرکل دفتر ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:
امروز اعتیاد یک جنگ است و هر کس در این جنگ بی‌توجهی کند،
اگر اسم او را خائن نگذاریم، چه بگذاریم؟
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار حقوقی،انتظامی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران"ایسکانیوز"،مدیرکل دفتر ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دامنه گسترده‌ای از مواد مخدر به تناسب سلایق مختلف در حال طراحی است و باندهای مافیایی در حال برنامه‌ریزی در زمینه تولید و توزیع مواد مخدر هستند، این در حالیست که برخی آقایان ساعت‌ها برای افتتاح‌ها وقت می‌گذارند، ولی در زمینه مواد مخدر وقت نمی‌گذارند.
محمدصادق فتح‌اللهی در همایش تشکل‌های مردم نهاد، پزشکان و روان‌شناسان فعال در مبارزه با مواد مخدر که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: کسانی که می‌گویند علت اصلی اعتیاد، فقر و بیکاری است توجه داشته که بیش از 60 درصد معتادان شغل داشته‌اند و پس از گرایش به اعتیاد شغل خود را از دست داده‌اند. مدیرکل دفتر ساماندهی سازمان مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: تعریف اعتیاد امروز با تعریف اعتیاد 30 سال پیش بسیار متفاوت است. در گذشته اعتیاد مربوط به مردان و پیرمردان بود ولی امروز شاهدیم که 10 درصد معتادان جامعه را زنان و دختران جوان و تحصیل‌کرده تشکیل می‌دهند. وی تصریح کرد: کدام نهاد حاکمیتی متولی خانواده است و چرا خانواده بلاتکلیف است؟ فتح‌اللهی خاطرنشان کرد: همه آسیب‌ها از نهاد خانواده وارد جامعه می‌شود.
نهاد خانواده درگیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری است و اصلی‌ترین وظیفه این نهاد که تربیت انسان است با مشکل مواجه شده است. وی بیان کرد: امروز اگر تحصیل‌کرده‌ها به دلیل پز اجتماعی به سمت مواد مخدر صنعتی رو آورده‌اند، افراد فقیر به گونه‌ای دیگر به مواد مخدر روی می‌آورند. همچنین جوان‌ها به نوعی و افراد مسن به نوعی دیگر درگیر مواد مخدر می‌شوند. مدیرکل دفتر ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: اگر روزی جوانان این مرز و بوم در جبهه‌های جنگ جان خود را از دست می‌دادند تا استراتژی دشمن برای مقابله با معرفت اسلامی عملی نشود، امروز جوانان به دلیل اعتیاد در کنار خیابان‌ها می‌میرند و حتی خانواده‌های آن‌ها نیز تحویل‌شان نمی‌گیرند.
وی افزود: امروز اعتیاد یک جنگ است و هر کس در این جنگ بی‌توجهی کند، اگر اسم او را خائن نگذاریم، چه بگذاریم؟ مدیرکل دفتر ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در حوزه اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد نیازمند تقسیم کار هستیم و ظرفیت‌های بسیار زیادی نیز در حوزه اجتماعی در اختیار داریم. فتح‌اللهی خاطرنشان کرد: امروز بیشتر بیماری‌هایی که در کشور شایع می‌شود، ریشه در اعتیاد و مصرف مواد مخدر دارد که در این راستا غلبه‌ نگاه علمی به نگاه سنتی در حوزه اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر یک ضرورت است.
مدیرکل دفتر ساماندهی سازمان‌های غیردولتی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: هنوز دستگاه‌ها با نگاهی سلیقه‌ای و تمرکزگرا با نهادهای مردم‌نهاد مقابله می‌کنند. وی تصریح کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه شود ارتباط میان سازمان‌ها با تشکل‌های مردم‌نهاد است و باید توجه داشت که تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه فرهنگی و اجتماعی یک فرصت هستند و به هیچ وجه تهدید نیستند. وی خاطرنشان کرد: مساله دیگری که به عنوان آسیب‌های تشکل‌های مردم نهاد مطرح است هم‌تخریبی خود تشکل‌هاست که در برخی موارد برای دریافت امکانات بیشتر یکدیگر را تخریب می‌کنند.
مدیرکل دفتر ساما‌ندهی سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در برخی موارد نیز تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در زمینه مواد مخدر نسبت به رسالت‌های فرهنگی و اجتماعی خود کم توجه هستند که باید به این نکته نیز توجه شود. وی تاکید کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه شود حضور تخصصی تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه فعالیت‌شان است و امسال تلاش ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که تشکل‌های مردم‌نهاد را در حوزه‌های تخصصی وارد کند. هر چه تشکل مردم‌نهاد تخصصی‌تر کار کند اثرگذاری آن نیز افزایش خواهد یافت. وی افزود: همچنین به دنبال این هستیم که قانونی مدون برای تشکل‌های مردم‌نهاد تدوین کنیم و سیاست توسعه بر مبنای توسعه کیفی باشد و نه توسعه کمی.
مدیرکل دفتر ساماندهی سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: لازم است از ظرفیت‌های اجتماعی موجود مانند حوزه علمیه، بسیج و هیات‌های مذهبی نیز برای مبارزه با مواد مخدر استفاده شود. وی خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه نیز چه در حوزه پیشگیری و چه مبارزه با مواد مخدر بحث مشارکت مردم پیش‌بینی شده است. فتح‌اللهی بیان کرد: هفته آینده نیز مرکز توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مواد مخدر راه‌اندازی می‌شود و اولین همایش این مرکز نیز پایان سال جاری و یا اوایل سال آینده با شرکت استان‌های جنوب و جنوب غرب کشور برگزار می‌شود.

0 نظرهای شما: