اعتراض كم درآمدها به خوشه بندي دهكها

اعتراض كم درآمدها به خوشه بندي دهكها

خبرگزاري فارس: در حالي كه يكي از گامهاي مهم اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها تقسيم بندي مردم در خوشه‌هاي سه گانه "يك " و " دو " و "سه " به ترتيب كم‌درآمد تا پردرآمد جامعه است، برخي كارمندان سطح پايين و كارگران در پاسخ به استعلام‌هاي خود به خوشه 3 يعني پردرآمدها منتسب شده‌اند و اين امر اعتراض آنان را برانگيخته است
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، گرچه به اعتقاد اكثر كارشناسان اقتصادي وجود يارانه‌هاي پنهان و پيدا در حد سالانه 90 هزار ميليارد تومان در اقتصاد كشور باعث برهم خوردن قيمت‌هاي نسبي اقتصاد شده و به قول اقتصاددانان سيگنال‌(علامت)هاي غير واقعي از اقتصاد از طرف قيمت صادر مي‌شود، اما اجراي طرحي براي هدفمند كردن يارانه‌ ضروري به نظر مي‌رسد.
در عين حال اكثر اقتصاددانان و كارشناسان نسبت به نحوه اجرا و زمان اجراي اين طرح بزرگ نظرات متفاوتي دارند. به گزارش خبرگزاري فارس قانون هدفمند كردن يارانه‌ها بعد از يك سال و نيم از ارائه لايحه آن از سوي دولت به مجلس و رفت و برگشت بين مجلس و شوراي نگهبان بالاخره تبديل به قانون و براي اجرا از سوي رئيس مجلس ابلاغ شد. حدود يك سال و نيم پيش عامه مردم كه خود را مستحق دريافت يارانه نقدي قلمداد مي‌كردند نسبت به پر كردن فرم اطلاعات اقتصاد خانوار و ابراز ميانگين درآمد ماهانه خود اقدام كردند. طبق اعلام مركز آمار ايران از اول هفته جاري مردم از طريق ارسال شماره ملي سرپرست خانوار به پيامك 300.000 ، مراجعه به سايت مركز آمار ايران به آدرس www.amar.org.ir ، از طريق دفاتر پستي سراسر كشور و شماره تلفن 8587 - 021 در 18 استان كشور نسبت به دسته بندي خود در خوشه‌هاي سه گانه تعريف شده توسط اين مركز مطلع مي‌شدند.
بر اساس اين گزارش قرار گرفتن در خوشه يك كه 40 درصد دهك‌هاي جامعه را در برمي‌گيرد به معناي كم درآمدترين افراد قلمداد مي‌شود كه بيشترين يارانه نقدي را به خود اختصاص خواهند داد، قرار گرفتن در خوشه دو كه 30 درصد دهك‌هاي جامعه را شامل شده و رقم ميانگين يارانه‌ به آنها پرداخت مي‌شود و نيز قرار گيري در خوشه سه به معناي سه دهك پردرآمد جامعه تلقي شده كه كمترين سهم يارانه نقدي به آنها تعلق خواهد گرفت. گزارش فارس حاكي است، عمده كارمندان معمولي و سطح پايين ادارات دولتي و خصوصي و حتي كارگراني مانند مشاغل آزاد، كارگران اصناف و حتي برخي از باربران بازار تهران درخوشه سه يعني پردرآمدها قلمداد شده‌اند كه در اين زمينه نسبت خوشه بندي خود اعتراض دارند.
گرچه محمد مدد رئيس مركز آمار ايران اعلام كرده از سوم تا 22 بهمن مردم صرفا از خوشه بندي خود آگاه مي‌شوند و كساني كه نسبت به اين تقسيم بندي اعتراض دارند، تعداد اعضاي خانوار آنها به هر دليلي تغيير پيدا كرده، يا اينكه اطلاعات اقتصادي آنها در اين مدت متفاوت شده و يا كساني كه اصلا فرم اطلاعات اقتصاد خانوار را تكميل نكرده‌اند، نسبت به اصلاح اطلاعات اقتصاد خانوار خود در ارديبهشت 1389 از طريق اطلاع رساني مركز آمار ايران اقدام كنند. در اين زمينه خبرنگار فارس به ميان مردم رفته و نظر آنها را در مورد قرار گرفتن در خوشه سه يعني خوشه پردرآمدي جامعه جويا شد.
*غلامحسين كارگر نهرو به همراه دوست خود كه از تبريز به تهران آمدند خود را فرش فروش معرفي كرد و گفت: من از اجراي طرح هدفمندي يارانه راضي نيستم زيرا فكر مي‌كنم با اجراي آن قيمت همه كالاها گران مي‌شود. وي افزود: داراي خانوار 4 نفره است و اطلاعات دقيقي از نحوه اجراي هدفمندي يارانه ندارد، زيرا اطلاع رساني دقيقي انجام نشده است
* با 400 هزار تومان درآمد و 4 نفر عائله در خوشه مرفه هستم
فرد ديگري كه خود را محمد معرفي كرد گفت: فرم اطلاعات اقتصادي خانوار را پر كردم و ديروز از طريق پيامك متوجه شدم كه در خوشه سه پردرآمد قرار گرفته‌ام در حاليكه يك كارمند معمولي و خبرنگار يكي از روزنامه‌هاي كشور هستم كه به طور ميانگين 400 هزار تومان در ماه درآمد دارم، با خانوار 4 نفري كه از اين 400 هزار تومان ماهانه 300 هزار تومان اجاره‌خانه پرداخت مي‌كنم و براي تامين ساير هزينه‌هاي زندگي مجبور هستم، شغل دوم داشته باشم.
* مستاجر خوشه سومي
وي افزود: به عنوان سرپرست خانوار 4 نفره خودرو و منزل شخصي ندارم و در خانه استيجاري زندگي مي‌كنم اما در عين حال از طرف مركز آمار جزء خوشه سه پردرآمد قرار گرفته‌ام. محمد افزود: به نظر من اجراي هدفمند كردن يارانه نياز به برنامه‌ريزي و دقت بيشتري دارد، زيرا اقشار پايين درآمدي با اجراي اين طرح متضرر مي‌شوند. محمد اضافه كرد:در حالي كه مسئولان اعلام مي‌كنند خط فقر در مناطق شهري 720 هزار تومان است چگونه يك فرد كارمند با داشتن 400 هزار تومان در ماه و خانوار 4 نفره در خوشه سه يعني پردرآمد قرار مي‌گيرد. محمد گفت: هنوز هدفمندي يارانه اجرا نشده اما افزايش قيمت آب، برق و گاز و بسياري كالاهاي ضروري شروع شده است.
*مشكل كم سوادها براي پيگيري
اكبر طالب‌پور فردي كه خود را 53 ساله و كارگر خياطي معرفي كرد گفت: فرم اطلاعات اقتصادي را پر كرده‌ام اما هنوز اطلاع ندارم در چه خوشه‌اي قرار گرفته‌ام، زيرا سواد آنچناني نداشته وهنگام پر كردن فرم اطلاعات اقتصادي يك شماره‌اي براي پيگيري داده‌اند كه نمي‌دانم چه كار كنم. طالب‌پور افزود: ماهانه 200 هزار تومان دريافتي دارم در حالي كه فرزندانم ازدواج كرده و اكنون با همسر زندگي مي‌كنم و متاسفانه در سن پيري كه انواع بيماري‌ها سراغ افراد مي‌آيد، دفترچه‌هاي بيمه تامين اجتماعي گره‌گشا نيست.
*ساكن پايتخت بدون كارت و شماره ملي
علي محمدي فرد ميانسالي كه خود را نقاش ساختمان و ساكن تهران معرفي كرد گفت: در حال حاضر مستاجرم و ماهيانه 150 هزار تومان كرايه دو اتاق به علاوه 3 ميليون تومان وديعه پرداخت مي‌كنم، اما هنوز فرم اطلاعات اقتصادي هدفمندي يارانه را پر نكرده‌ام، زيرا هنوز كارت ملي ندارم.
*كدام پر زورتر، قبض آب و برق يا يارانه
علي قنبري مرد جواني كه خود را داراي شغل آزاد معرفي كرد به خبرنگار فارس گفت: فرم اطلاعات اقتصادي خانوار را پر كرده‌ام و در حالي كه دو روز از طرح اعلامي مركز آمار مي‌گذرد، هنوز متوجه نشدم، در چه خوشه‌اي قرار گرفته‌ام. وي كه سرپرستي يك خانوار سه نفره را برعهده دارد، گفت: هنوز مستاجر منزل پدرم هستم و به نظر من با ميانگين درآمد 350 هزار تومان درماه بايد در خوشه دوم يعني ميانگين درآمد قرار گيرم.
* مردم اطلاع ندارند
يك جوان ديگر نيز در پاسخ به سوال فارس گفت: متاسفانه از هدفمندي يارانه هيچ اطلاعي ندارم. رمضان ويساني كه خود را كارمند دولت معرفي كرد گفت: فرم اطلاعات اقتصاد خانوار را پر كرده‌ام اما هنوز مطلب مشخص و روشني از طرف مسئولان اعلام نشده و نمي‌دانيم، چقدر يارانه به هر كس تعلق مي‌گيرد اين شهروند گفت: به نظرم بايد در خوشه دوم متوسط درآمد قرار گيرم، زيرا ميانگين درآمد ماهانه 500 هزار تومان و خانوار 4 نفره هستم كه مستاجر منزل سازماني و داراي خودروي شخصي هستم. ويساني در مورد اطلاع رساني در خصوص اين طرح بزرگ گفت: اطلاع رساني دقيقي انجام نشده و عامه مردم سرگردان هستند و هنوز ميزان يارانه نقدي مشخص نشده است. اين شهروند از دولتمردان درخواست كرد: نسبت به كنترل گراني و نظارت بر اجراي اين طرح دقت داشته باشند.
* كارمنداني كه فرم پرنكرده‌اند
كمال شفيعي فرد ميانسالي كه خود را كارمند معرفي كرد گفت: هنوز فرم اطلاعات اقتصادي خانوار را پر نكرده‌ام، زيرا معتقدم وقتي قوانين در كشور ما مقطعي و زودگذر است، چگونه به اين طرح اعتماد كنم.
* مردم نمي‌دانند يارانه به كي تعلق مي‌گيرد
شفيعي افزود: هنوز مردم نمي‌دانند يارانه نقدي به كدام اقشار تعلق مي‌گيرد و نبود مبناي كارشناسي نقطه ضعف اجراي طرح هدفمندي يارانه‌هاست كه مردم به آن بي‌اعتماد هستند. اين فرد افزود: در حالي كه وزير نيرو رسما اعلام مي‌كند با حذف يارانه قيمت برق 4 برابر مي‌شود مي‌خواهند با چقدر يارانه نقدي اين افزايش قيمت را جبران كنند. شفيعي افزود: به نظر من حداكثر به هر نفر 20 هزار تومان يارانه مي‌دهند و براي خانوار 4 نفره 80 هزار تومان در ماه نمي‌تواند حتي پول قبض گاز، آب و برق ساير خدمات شهري را كه حدود 200 هزار تومان در ماه برآورد مي‌شود جبران كند. اين شهروند گفت: در حال حاضر يك شكاف بزرگ بين هزينه‌ها و درآمد خانوارها ايجاد شده و خود طرح به اندازه كافي دقيق و گويا نيست. شفيعي افزود: ميانگين درآمد وي در ماه 630 هزار تومان برآورد مي‌شود كه 500 هزار تومان كرايه خانه و پرداخت 2 قسط در ماه خواهد بود.
* نظر مخاطبان خبرگزاري فارس:
برخي خوانندگان سايت فارس، نسبت به اخبار هدفمندي يارانه نظراتي اعلام كرده‌اند كه به اين قرار است:
* 80 هزار تومان قسط بچه
من آن موقع(زمان تكميل فرم اطلاعات اقتصاد خانوار) قسط وامي را كه براي تولد فرزندم گرفته‌ام نداشته‌ام، ولي الان بايد ماهي 82 هزار تومان هم بابت آن پرداخت كنم به نظر من ساختار اقتصادي كشور بايد اصلاح شود.
* من بيكارم و حقوق بيكاري مي‌گيرم، يك پرايد مدل 84 دارم، 5ميليون وام دارم، خانواده 3 نفره،در پايين ترين نقطه شهر مستاجرم و در خوشه 3 قرار گرفتم اما باجناق من مغازه لوازم الكترونيك (كلي فروشي )در بهترين نقطه شهر ، خانه ثبت شده در بالا شهر، ماشين پروتون 87 دارد، 4 نفر هستند و در خوشه 1 قرار دارد.
*خواننده ديگر اخبار فارس نيز نوشت: دليل نمي‌شه كسي كه تا خرخره زير قسط رفته تا يه خونه بخره بگيم خونه داره؟
*احمد: واقعا جاي سوال دارد كه عده اي با درآمد بالا حتي در خوشه يك قرار گرفته اند، اما عده اي با در آمد تقريبا صفر در خوشه سه .
*غلامرضا حبيبي احمد آبادي نيز نوشت: با سلام درزمان پركردن فرم دو اتومبيل به نام بنده بوده، اما من مالك اتومبيلي نبودم،الان نيز صاحبان اتومبيل از به نام كردن آنها سرباز مي زنند تكليف چيست؟
*محمد امين نيز نوشت:خوشه بندي كه گفتي متعلق به آمار سال 86-87 بوده و قابل استناد نيست، آمار جديد بايد در بياد با حقوق 263 هزارتومان اجاره خونه خرج بالاي زندگي من شامل خوشه 3 شدم.
*خانواده هائي كه زن ومرد شاغل هستند را يك خانواده حساب كنيد زيرا اگر مجبور نبودند كه دونفر كار نمي كردند، حالا اگر در اين طرح بزرگ ملي درآمد اين خانواده ها را دوبرابر درنظر بگيريد، اشتباه است.
* قرارگرفتن كارگر و مديرعامل در يك خوشه؛مدير عامل شركتي كه من در آن كار مي‌كنم، جزء خوشه 3است و من كار گر باحقوق 150هزار تومان هم جزء خوشه 3 خودتان قضاوت كنيد.
* بعد از مدتها، ما كارمندان هم فهميديم كه جز مرفهين جامعه هستيم .
* اعتراض دارم . چون نه وامهاي اينجانب درنظر گرفته شده و نه هزينه دانشگاه و نه اجاره منزل
*من جوان 26 ساله متاهل كه ماهيانه 170هزا تومان اجاره(خانه) مي‌دهم و ماهي 30هزار تومان پول آب برق گاز و تلفن و حدود30هزار تومان هزينه كرايه ماشين، آيا به نظر شما جاي من خوشه 3است.
*اينجانب كارمند دولت با ارسال پيامك به شماره 300،000 مطلع شدم خوشه 3 هستم،در صورتي كه خوشه پدر خانم اينجانب با توجه به ثروت و درآمدي كه دارد حدود 1.7 ميليارد تومان اموال و ماهانه حدود 2 ميليون تومان درآمد خوشه وي 2 بوده است.
*من كارگرم و درآمدم در ماه به 500 هزار تومان هم نمي‌رسد خانه و ماشين هم ندارم، ولي در خوشه سوم قرار گرفتم .
* پدر و مادر من هر دو بازنشسته هستند، اما در خوشه 3 قرار گرفته اند.
*وقتي فهميدم اسم من، مديرم و مديران ارشد سازمان دريك خوشه درآمدي هست گفتم معاذالله ازاين شاخصها روز حساب جهت سنجش اعمال استفاده نكنند.!!!
* الان من مستاجرم از طريق پيامك مطلع شدم در خوشه سه هستم ،مستاجر هم مي باشم همكارم با شرايط من در خوشه دو قرار گرفته و خانه شخصي هم دارد.
*خانوده من يك خانواده 3 نفره با حداقل حقوق تامين اجتماعي است ،خانه ام اجاره اي است و جزو خوشه 3 هستم.
*جمشيد؛سلام ،اگر واقعا عدالتي دركار است چرا به همه به يك چشم نگاه نمي‌كنند، يارانه حق هر ايراني است، براي جبران اوضاع مالي دهكهاي پايين همه را بيمه كنند،به مرور زمان وضع همه خوب خواهد شد.
*من نه خانه دارم، نه ماشين نه زمين، درحاليكه 250 هزار تومان كرايه خانه مي‌دهم و 55 هزار تومان قسط مي دهم، ولي حقوق دريافتي ام 450 هزار تومان است و در خوشه سه قرار گرفته ام.
*من جزو كارمندان دولت هستم كه دررديف خوشه 3قرارگرفتم در صورتي كه براي خانه اي كه درآن زندگي مي كنيم، بايد حدود20سال قسط بدهيم.
* پرداخت يارانه چه ربطي به سرمايه شخصي افراد دارد كه با هزاران مشكل و سختي كه در حق خود و خانواده روا داشته‌ايم به دست آمده است،يا كارمندي كه حاصل زحمت، تلاش و گذراندن سختيها وضعيف شدن جسم و نتيجه 27 سال خدمتش حقوق و درآمدي است، فردي كه از خوش حساب ترين اقشار جامعه بوده و قبل از دريافت حقوق ماليات آن كسر شده، بايد محروم باشد و آيا از پرداخت يارانه كه از درآمد نفت صورت گرفته و متعلق به تمام ملت ايران است نبايد بهره مند شود.
*من و شوهرم يكسال است كه ازدواج كرده‌ايم من بيكارم و در يك خانه مستاجريم با ماهي 200 هزار تومان، حقوق همسرم 300 هزار تومان است، يعني در آخر بدون در نظر گرفتن قبوض و شارژ آپارتمان و خرج منزل 100 هزار تومان باقي مي ماند. با اين وجود چرا ما بايد در خوشه سه قرار بگيريم يعني قشر پردرآمد جامعه؟ در صورتي كه مردي كه در همسايگي ماست و داراي 2دهنه مغازه و 2 منزل اجاره اي بايد در خوشه يك يعني قشر كم درآمد قرار گيرد.
*اين آمار گيري براي سال گذشته بود و در سال گذشته در شهرستان محل زندگي من 13 دفترخانه وجود داشت و درآمد ما دفتريارها به ماهي 500هزار تومان مي‌رسيد نه امسال كه 20 دفتر به دفاتر شهرستان اضافه شده و درآمد ما دفتريارها به متغير نصف رسيده است. جالب است كه هم اكنون خوشه 3((ثروتمند)) براي من و خوانواده ام ثبت شده و سايت مركز آمار هم براي دادن اعتراض قطع است.
*من شاگرد مغازه هستم. حتي خط موبايل هم ندارم. با 270 هزار تومان در ماه و متاهل بودن و نداشتن حتي يك سرپناه اجاره‌اي من در خوشه 3 هستم.
* من كارمند با آپارتمان استيجاري و اتومبيل با اقساط و داراي دو فرزند كه تنها قادر به گذران ير به ير زندگي هستم، در خوشه سه كه قشر با درآمد بالا است قرار گرفتم، پس لا اقل دولت براي آنهايي كه سانتافه سوار و ... هستند يك خوشه بالاتر بگذارد، تعداد آنها هم كم نيست. يعني مني كه فقط گذران زندگي مي كنم با آنها در يك سطح بايد باشم اين عدالت است؟
*هادي از گناوه. اتفاقا من كارمند هم در خوشه سه قرار گرفته ام . نگران شده ام . در حاليكه حقوق ماهيانه ام 550 هزار تومان است و مبالغ پرداختي قسط 407 هزار تومان .
*دانشجو هستم، يك رنو مدل 64 دارم،اجاره نشين هستم و ماهي 120 هزار تومان اجاره مي دهم،نزديك به 300 هزار تومان قسط معوق بانكي دارم كه از اين بانك گرفته و به آن بانك داده ام.من در خوشه 3 قرار گرفته ام.
*رنجبر؛ بنده كارمند و مستاجر هستم و در خوشه سوم قرار گرفته ام. جالب تر اينك مادر بنده كه منبع در آمدي ندارد و هزينه ايشان بعهده و وظيفه اينجانب است هم در خوشه سوم قرار گرفته است.
*قيصوري؛ من خانه دار هستم و هيچ حقوقي دريافت نمي‌كنم با اين حال جزء دهك هاي بالاي درآمد محسوب شده ام .

0 نظرهای شما: