نشست بررسي مراحل مهار چاه فوران‌كرده مارون/

نشست بررسي مراحل مهار چاه فوران‌كرده مارون
مديرتوليد مناطق نفت‌خيز جنوب:
مشكل اصلي ما چگونگي جلوگيري از بروز مشكلات زيست محيطي در منطقه بود
1388/11/08 01-28-2010 16:31:09 خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز سرويس: انرژي
مدير توليد و عضو هيات مديره شركت مناطق نفت‌خيز جنوب گفت: اگر چه مهار چاه شماره 104 ميدان نفتي مارون از اهميت بالايي برخوردار بود، اما مشكل اصلي ما چگونگي جلوگيري از بروز مشكلات زيست محيطي در منطقه بود
. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي آغاجاريان در نشست بررسي مراحل مهار فوران چاه شماره 104 مارون اظهار كرد: برآورد هزينه‌هاي اجراي عمليات از روز نخست تا پايان عمليات مهار و ايمن‌سازي منطقه در دست نيست، اما مي‌توان گفت كه 800 نفر از متخصصان و نيروهاي اساسي شركت مناطق نفت‌خيز و شركت‌هاي تابع آن و شركت ملي حفاري ايران در اين عمليات با ما همكاري داشتند.
وي تصريح‌كرد: پس از گذشت دو روز از وقوع حادثه و نشت گاز در اين منطقه كارشناسان حاضر در منطقه به ابعاد و دلايل اصلي وقوع حادثه پي‌بردند.
او تصريح كرد: دليل اين حادثه نشت مواد نفتي و گاز در عمق 670 متري چاه شماره 104 مارون بود و به همين دليل پس از به يقين رسيدن كارشناسان در خصوص دليل واقعي حادثه، كارشناسان نفت راه اصلي مقابله با اين فوران را حفر چاه‌هاي انحرافي و دست‌يابي به محل نشت چاه دانستند.
آغاجاريان عنوان‌كرد: متخصصان شركت مناطق نفت‌خيز با همكاري كارشناسان شركت ملي حفاري در مدت زمان كوتاهي توانستند با استقرار امكانات خود در اين منطقه،‌ از طريق حفاري، چاه را مهار كنند.
وي وجود رودخانه رامشير در فاصله اندك با منطقه نفتي را به دليل اين‌كه رودخانه آب شرب 60 روستا، تالاب شادگان و اراضي كشاورزي منطقه را تامين مي‌كرد، مشكل بزرگي دانست و گفت: بنابراين موضوع مورد توجه ما تنها مهار چاه شماره 104 نبود، بلكه ما با يك موضوع گسترده روبه‌رو بوديم. در اجراي عمليات مهار چاه مارون گروه‌هايي همچون راه و ترابري، شركت نفت و گاز مارون، حفاري، محيط زيست استان، آبفا استان و پليس راه و بهداشت درمان اهواز همكاري مناسبي داشتند.
شركت ملي حفاري در اين راستا تمام امكانات خدمات دكل، ماشين‌آلات در اين منطقه فراهم كرده بود. همچنين از سوي شركت‌هاي تابع مناطق نفت‌خيز جنوب نيز همكاري‌هاي خوبي صورت گرفت.
آغاجاريان گفت: ‌با توجه به گستردگي عمليات اگر يك شركت و يا متخصصان خارجي مهار و اجراي عمليات اين چاه را بر عهده مي‌گرفتند، به طور قطع اين عمليات در مدت زمان بيشتري يعني حدود شش ماه انجام مي‌شد. با توجه به تمام تلاش‌هاي صورت گرفته از ورود نفت به رودخانه جراحي جلوگيري شد و اگر هم مقداري مواد نفت به رودخانه وارد شده جزيي بوده و جمع‌آوري شده است.
وي با اشاره به اين‌كه اين حوادث در مقابل رخدادهاي تاسيسات نفتي در جهان ناچيز و جزئي است، گفت:‌ اين اتفاق يكي از حوادث نادر در جهان است و در مقابل رويدادهايي كه سطح تاسيسات نفتي دنيا رخ مي‌دهد، ناچيز است.

0 نظرهای شما: