سرانجام ورزش در برنامه‌ي چهارم و پنجم توسعه؛

سرانجام ورزش در برنامه‌ي چهارم و پنجم توسعه
؛ هاشمي طبا:
وقتي مي‌گويند برنامه‌نويسان بيگانه بوده‌اند،
طبيعي است اجرا نشود
برنامه‌ي پنجم توسعه، برنامه نيست

1388/11/04 01-24-2010 08:32:15 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: قهرماني - همگاني
رييس اسبق كميته‌ي ملي المپيك علت عدم اجراي مفاد ورزشي برنامه‌ي چهارم توسعه را نسبت دادن نويسندگان برنامه به بيگانگان دانست و تاكيد كرد: وقتي به برنامه اعتقاد نداشته باشند آن را اجرا نمي‌كنند
. مصطفي هاشمي طبا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص سرانجام مفاد ورزشي برنامه چهارم توسعه تاكيد كرد: تقريبا هيچ كدام از مفاد برنامه چهارم توسعه در خصوص ورزش اجرا نشده است. وقتي معاون اول رئيس جمهور رسما اعلام مي‌كند كه اين برنامه را بيگانگان نوشته‌اند، طبيعي است كه اجرا نشود.
وي افزود: البته در ماده 117 بندي وجود دارد مبني بر اينكه شهرداري‌ها بايد نسبت به توسعه ورزش همگاني اقدام كنند كه به نظر مي‌رسد تقريبا شهرداري در اجراي اين بند عمل كرده است اما، در كل مي‌توان گفت، وقتي كسي هيچ كدام از كارهاي اعلام شده در برنامه را قبول نداشته باشد طبيعتا به آن هم اجرا نمي‌كند.
وي در پاسخ به اينكه ظاهرا دولت در گزارش خود معتقد است كه در بخش‌هايي مثل افزايش سرانه ورزشي، افزايش ساعات درس تربيت بدني، افزايش تعداد قهرمانان زن و مرد و غيره خوب عمل كرده است، گفت: ممكن است دولت كارهايي كرده باشد ولي اين كارها در راستاي پيشبرد برنامه نبوده است و نمي‌توان آنها را با برنامه تطبيق داد.
هاشمي طبا به ماده 117 برنامه چهارم توسعه اشاره كرد و گفت: اساس ماده 117 بر طرح جامع گذاشته شده است. من خودم از افرادي هستم كه به طرح جامع ايرادهاي اساسي وارد مي‌دانم اما وقتي قانون گفته طرح جامع بايد اجرا شود بايد طرح جامع را براساس قانون گرايي اجرا كرد اما، اينها طرح جامع را بايگاني كردند و در اين شرايط طبيعي است كه كل آن ماده اجرا نشود.
رئيس پيشين كميته‌ي ملي المپيك با اشاره به جايگاه ضعيف ورزش در برنامه پنجم توسعه تاكيد كرد: كافي است دو ماده 15 و 16 در برنامه پنجم توسعه را با ماده 117 برنامه چهارم توسعه مقايسه كنيم. در آن زمان است كه به راحتي مي‌فهميم كه چقدر ديدگاه‌ها فرق مي‌كند. آن همه مطالب مفصل كه در برنامه چهارم توسعه نوشته شده است همه حذف شده است.
هاشمي طبا به ماده 16 برنامه پنجم توسعه اشاره كرد و گفت: تكليف شدن اختصاص يك درصد به ورزش اقدام خوبي است و اگر چنين اتفاقي بيافتد رقم خوبي به ورزش كشور تزريق مي‌شود. مثلا اختصاص يك درصد از بودجه آموزش و پرورش به ورزش دانش‌آموزي مي‌تواند بسياري از مشكلات را در اين حوزه حل كند.
وي افزود: شايد دولت اينطور گفته كه ما همين يك درصد را به ورزش اختصاص مي‌دهيم و پول ر ا تامين مي‌كنيم. بقيه كارها را سازمان تربيت بدني انجام مي‌دهد. البته بهتر بود كه درادامه اين ماده مي‌آمد عدم اختصاص يك درصد به ورزش به معناي تصرف غيرمجاز در اموال دولتي است. بايد براي يك درصد ضمانت اجرايي مي‌گذاشتند حالا موسسات دولتي مي‌توانند اين قانون را دور بزنند و يك درصد را اختصاص ندهند.
وي تاكيد كرد: دولت گفته مي‌خواهد كه برنامه پنجم را خلاصه بنويسد اما بايد بگويم كه اين برنامه نيست. برنامه مشخصات خاصي دارد، براي نوشتن برنامه بايد بدانيم كجا هستيم، كجا مي‌خواهيم برويم و چگونه قرار است به جايگاه مطلوب برسيم. اما حالا ما مي‌گوييم پول است و هزينه كنيد. اين برنامه نيست، برنامه بايد بگويد كه اين پول قرار است كجا هزينه شود. قرار است به بازيكنان خارجي داده شود، صرف زيرساخت‌ها گردد يا به ورزش همگاني بپردازد. يا قرار است 10 ميليارد تومان به باشگاه بدهيم ، پنج ميليارد تومان به باشگاه ديگر بدهيم و بازيكنان را بزرگ كنيم. همه اينها در شرايط كنوني به نظر مسوول بستگي دارد. در حالي كه برنامه بايد فارغ از مسوول باشد. برنامه بايد بگويد كه ما قرار است ظرف پنج سال به كجا برسيم.

0 نظرهای شما: