جلوگیری از بروز شیزوفرنی پیش از شروع

جلوگیری از بروز شیزوفرنی پیش از شروع
ایسکانیوز: محققان بخش روان شناسی در تحقیقی که انجام دادند
علائم زیستی را یافتند که به پیگیری پیشرفت بیماری شیزوفرنی قبل از بروز علائم کمک می کند.
به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، به نقل از Science Daily، پیش بینی شروع بیماری شیزوفرنی کار ساده ای نیست و داشتن سابقه خانوادگی نمی تواند در تشخیص بروز آن در فردی نقش تعیین کننده داشته باشد.اما محققان به تازگی دریافتند که با ایجاد بیماری شیزوفرنی، تغییرات تدریجی در مغز ایجاد می شود که در مراحل ابتدایی، با انجام مداخلات اولیه می توان از بروز آن جلوگیری کرد.
این روش می تواند انقلابی را در عرصه درمان شیزوفرنی ایجاد نماید. محققان در صدد این هستند که بتوانند با انجام تصویربرداری مغزی این تغییرات مغزی را در حیوانات آزمایشگاهی ردیابی کنند تا بتوانند به واسطه آن از بروز علائم مشابه شیزوفرنی جلوگیری کنند.محققان ماده ای شبه ویروسی را که در نوزاد موش ها اختلالی شبیه به شیزوفرنی ایجاد می کند، به موش های آزمایشگاهی باردار تزریق کردند. این روش احتمال عفونت دوران بارداری را که از عوامل خطرساز بروز شیزوفرنی است، در مادر بالا می برد.نوزاد این مادر در کودکی و نوجوانی کاملاً طبیعی بود ولی در دوران بلوغ، همانند نمونه های انسانی، علائمی از شیزوفرنی را از خود نشان داد. همان تغییرات اشاره شده در مغز این نوزادان نیز مشاهده شد.
در این مرحله با تزریق داروهای رزپریدون و کلوزاپین، به نوزادان در معرض خطر، می توان تغییرات ایجاد شده در مغز آن ها را درمان کرد. با این درمان، بخش هایی از مغز که دچار تغییراتی شده بودند، بهبود می یابند.
به گفته متخصصان، این داروها قادرند از شروع شیزوفرنی جلوگیری کنند و این نخستین باری است که استفاده از دارو توانسته از بروز شیزوفرنی جلوگیری نماید.
کلید این روش، تشخیص زودهنگام تغییرات مغزی و شروع استفاده از داروها در دوران نوجانی و پیش از شروع علائم بیماری است.120

0 نظرهای شما: