عبرت‌هاي «پرتوپرنس» ويران براي تهران/

عبرت‌هاي «پرتوپرنس» ويران، براي تهران
فاجعه هائيتي زنگ خطري براي تهران وتمام
شهرهاي بزرگ لرزه خيز دنيااست
انتقال پايتخت سياسي مديريتي كشور از تهران
ضروري است

1388/11/05 01-25-2010 14:46:32 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با بيان اين كه احتمال بروز فاجعه‌اي چون زلزله هائيتي در تمام کشورهاي در معرض ريسک بالاي زلزله، نظير ايران، کاملا جدي است، اظهار كرد: وقايع تلخي كه اين روزها در اين كشور زلزله زده آمريکاي مرکزي در جريان است نمايانگرعمق فاجعه اي است که در تمام شهرهاي بزرگ و پر جمعيت در معرض ريسک بالاي زلزله مثل تهران، تبريز، استانبول، اسلام آباد، کراچي، جاکارتا، توکيو، بوگوتا، آتن، الجزيره و ... مي تواند رخ دهد.
دكتر مهدي زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با تاكيد بر اين كه بايد خطر زلزله‌هاي با بزرگاي هفت يا بيشتر را در مناطق شهري كشور خصوصا شهرهاي پر جمعيتي که در نزديکي پهنه هاي لرزه زا قرار دارند جدي بگيريم، خاطرنشان كرد: اخبار منطقه زلزله زده هائيتي - زلزله ژانويه 2010 با بزرگاي 7 - نشان مي دهد که امداد رساني در منطقه آسيب ديده با مشکلات فراواني روبرو شد.

حدود سه ميليون انسان تحت تاثير اين رويداد بوده اند، حدود نيم ميليون نفر بي خانمان، بيش از 250 هزار مجروح و احتمالا بيش از 150 هزار کشته، همچنان از براوردهايي است که هنوز تدقيق نشده اند. اين موضوع نشان مي دهد که يک زمين‌لرزه با بزرگاي 7 در يک کشور جهان سوم و با موقعيت کانوني در نزديکي منطقه پرجمعيت مي تواند به چه فاجعه انساني بزرگي تبديل شود.
وي با اشاره به اين كه ابعاد فاجعه هائيتي و شمار قربانيان آن در منطقه‌اي محدود از يك كشور فقير دست كمي از سونامي مرگبار سال 2004 كه 33 كشور جهان را تحت تاثير قرار داد نداشت گفت: اين كه به فاصله تنها چند سال از سونامي جنوب شرق آسيا كه سازمان ملل آن را بزرگترين فاجعه انساني خواند فاجعه‌اي در همان ابعاد در اثر رخداد يك زلزله در منطقه‌اي پرجمعيت در يك كشور در حال توسعه بروز كرده نشان دهنده ضرورت توجه به مخاطرات زلزله است. نوع مشکلات و چالش‌هاي مديريتي زلزله هائيتي کم و بيش همانهايي هستند که در تمام شهرهاي در معرض زلزله قابل تکرار است.
زارع با تاكيد بر اين كه بايد مساله زلزله هائيتي را نظير يک سناريوي محتمل در كشور مطالعه و بررسيهاي پژوهشي بر روي داده هاي اين زلزله از تمام جنبه ها براي تمامي تخصص هاي مرتبط با مديريت سانحه انجام شود و سناريوهاي مشابه در کشور مورد بررسي و آزمون قرار گيرد، خاطرنشان كرد: زلزله هائيتي كه با توجه به زلزله خيز بودن اين منطقه و مطالعات لرزه‌نگاري پديده‌اي كاملاطبيعي و مورد انتظار بوده با توجه به عمق محدود و نزديكي رومركز آن به مناطق پرجمعيت شهري تلفات و خسارات سنگيني بر جاي گذاشت. خوشبختانه با توجه به سازوكار زلزله كه ناشي از يك گسل امتدادلغز بوده پديده سونامي را كه معمولا در اثر جنبا شدن گسل هاي شيب لغز يا قائم رخ مي دهند،در پي نداشته است.
معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي با اشاره به لرزه‌خيزي و احتمال زلزله مخرب در تهران و تبعات فاجعه بار زلزله احتمالي در آسيب جدي به نظام مديريتي كل كشور - در كنار تلفات و خسارات بالاي آن - بر ضرورت انتقال پايتخت و به عبارتي دو پايتختي شدن کشور تاكيد و تصريح كرد: وجود دو پايتخت اداري سياسي و اقتصادي در بسياري كشورها از تركيه (آنكارا و استانبول)، پاكستان (اسلام آباد و كراچي) و ... تجربه شده و ايجاد پايتخت اداري و مديريتي جايگزين تهران براي كشور ما هم بايد در دستور كار مسوولان قرار گيرد.
زارع در عين حال با بيان اين كه پايتخت جايگزين بايد از نظر عدم لرزه خيزي بهترين و مطمئن‌ترين شرايط را داشته باشد به ايسنا گفت: بديهي است كه انتقال پايتخت به شهر جديد كه با توجه به شرايط موجود بايد در محلي جديد و براساس فن‌آوري‌هاي روز احداث شود نيازمند مطالعات گسترده، سرمايه گذاري سنگين و روندي طولاني است اما با توجه به واقعيت‌ها و مخاطرات جدي موجود اين مساله بايد به عنوان ضرورتي اجتناب‌ناپذير مورد توجه قرار گيرد.

0 نظرهای شما: