تحويل پرايد به جاي مينياتور*

تحويل پرايد به جاي مينياتور
خودكرده را تدبير نيست!
1388/11/09 01-29-2010 12:35:17 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: خودرو
اگرچه پس از عدم تحويل به موقع خودرو مينياتور به خريدارن، سيل انتقادات به سوي شركت سايپا روانه شده است، ولي با اين حال با اندكي تامل در شرايط فعلي صنعت خودروسازي كشور متوجه خواهيم شد كه سايپا به هيچ‌وجه در اين زمينه مقصر نيست
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گروه خودروسازي سايپا امسال 12 هزار دستگاه خودرو مينياتور را پيش فروش كرده، اما به دليل عدم توليد به موقع اين خودرو، به خريداران پيشنهاد كرده كه در صورت تمايل به جاي مينياتور، خودروي پرايد دريافت كنند.
* * خودروسازي كه لواشك‌سازي نيست
كارشناسان معتقدند با توجه به مختصات و شرايط خاص صنعت خودروسازي ايران، بايد به مسوولان شركت سايپا حق داد كه نتوانند به وعده خود براي توليد و تحويل به موقع مينياتور عمل كنند.
به گفته آنان صنعت خودرو مانند صنعت توليد آلوچه و لواشك نيست كه توليدكننده آن بتواند با برآورد دقيق قيمت ميوه در بازار و سنجيدن ديگر عوال دخيل در توليد، برآورد دقيقي از زمان توليد و فروش انواع لواشك به دست‌آورد، بلكه خودروسازي صنعت خاصي است كه به دلايل مختلف امكان برنامه‌ريزي‌هاي دقيق فني و مهندسي توليد در آن وجود ندارد.
* * تندر 90 و خريداران كم حافظه
ويژگي‌ اخلاقي ايراني‌ها به‌گونه‌اي است كه در صورت وقوع هر مشكلي تا مقصر را پيدا نكنند، ول كن ماجرا نيستند؛ بنابراين در اين زمينه هم معرفي مقصر اصلي كمك بزرگي به حل مساله خواهد كرد.
شايد اگر منتقدان سايپا اندكي تفكر كرده و به حواشي ايجاد شده در پيش فروش‌هاي قبلي خودروهايي همچون تندر90 از سوي دو خودروساز داخلي توجه مي‌كردند، امروزه اينگونه بي‌رحمانه مديران اين شركت را آماج حملات خود قرار نمي‌دادند.
* * خودكرده را تدبير نيست
در اين خصوص نيز شهرونداني كه اقدام به پيش خريد مينياتور كرده‌اند، بايد در برابر اين اقدام خود پاسخگو باشند كه در شرايطي كه خاطره تاخير چند ماهه در تحويل تندر90 از سوي ايران‌خودرو و سايپا را داشته‌اند، باز بر اساس چه منطقي اقدام به پيش خريد مينياتور كرده‌اند؟ به قول قديمي‌ها "انسان عاقل كه دو بار از يك سوراخ گزيده نمي‌شود"! بنابراين واضح و مبرهن است كه تاخير در تحويل مينياتور نه به ناتواني مديران سايپا، بلكه به نظر مي‌رسد به بي‌فكري و بي‌تدبيري خريداران اين خودرو باز مي‌گردد.
بنابراين با توجه به تمام موارد گفته شده مشخص مي‌شود كه اساسا از ابتدا مديران سايپا امكان برآورد دقيق از زمان توليد خودروي مينياتور را نداشته‌اند و مقصران اصلي در اين زمينه خريداراني هستند كه اندكي صبر نكردند تا اين خودرو در موعد مقرر به توليد رسد و پس از آن اقدام به پيش خريد اين خودرو كنند. به هر حال به قول قديمي‌ها "خود كرده را تدبير نيست".
* * توليد از اواخر اسفند
مينياتور به عنوان نخستين محصول ملي سايپا سال گذشته با حضور رييس جمهور رونمايي شد تا نويدي ديگر از ثمرات عزم و اراده ملي در حوزه دانش فني و اقتصاد صنعتي در راستاي خودكفايي باشد. اين خودرو كه پس از سمند به عنوان دومين خودرو ملي كشور نام گرفته، قرار بود به عنوان خودرو ارزان‌قيمت به هموطنان عرضه شود.
سايپا تاكنون 12 هزار دستگاه از اين خودرو را در سه مرحله پيش فروش كرده كه قرار بود حدود هشت هزار دستگاه ( دو سري 4 هزار دستگاهي) از آن پاييز و زمستان امسال تحويل و چهار هزار دستگاه نيز در بهار سال آينده تحويل مشتريان شود. با اين حال با وجود تاخير چند ماهه در موعد تحويل اين خودرو، خط توليد آن در كاشان هنوز به بهره‌برداري نرسيده است و طبق اعلام مسوولان سايپا در نمايشگاه اصفهان قرار است خط توليد اين خودرو در سايت ساميار به عنوان پنجمين كارخانه سايپا در كشور تا يك ماه ديگر راه‌اندازي شود. به راستي طي 10 روز چند دستگاه مينياتور توليد خواهد شد؟
و شايد به همين دليل باشد كه مسوولان ايران‌خودرو نيز كه قرار بود دومين خودرو ملي‌ ارزان ‌قيمت‌شان را روانه بازار كنند، فعلا سكوت اختيار كرده و حرفي از آن به ميان نمي‌آورند!

0 نظرهای شما: