نجات دریاچه ارومیه دفاع از حقوق مردم است/ جلسه درمانی فایده ندارد

نجات دریاچه ارومیه دفاع از حقوق مردم است
جلسه درمانی فایده ندارد
تبریز - خبرگزاری مهر: دبیر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی شمالغرب کشور تاکید کرد: نجات دریاچه ارومیه به عنوان بخشی از حقوق حقه مردم منطقه، نجات حقوق ساکنان شمالغرب کشور خواهد بود
. به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، وحید کاظم زاده بعد از ظهر چهارشنبه در نخستین جلسه کارگروه کشاورزی و حمایت از محیط زیست سالم شمالغرب کشور افزود: در صورت ادامه روند خشک شدن دریاچه ارومیه شاهد خشک شدن تمامی گونه های نباتی و گیاهی در شش استان کشور خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه حقوق زیست محیطی ساکنین شمالغرب کشور به شدت به خطر افتاده است گفت: در صورت ادامه این روند و خشک شدن دریاجه ارومیه شاهد خشک شدن تمامی گونه های نباتی و گیاهی در شش استان کشور خواهیم بود.
کاظم زاده با بیان اینکه بیماری دریاچه ارومیه صعب العلاج است، گفت: متاسفانه هم اکنون مساحت این زیست بوم طبیعی به شدت در حال کاهش است.
وحید کاظم زاده علت اصلی وضعیت اسفناک دریاچه ارومیه را تغییرات آب و هوایی، کاهش نزولات آسمانی، بالا رفتن دمای هوا، عدم استفاده صحیح و بهینه از آب در داخل حوزه آبی، کنترل روان آبها و احداث سازه‌های آبی، حفر چاههای آب و راندمان پایین آبیاری در داخل حوزه آبریز دریاچه ارومیه عنوان کرد.
دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی با اشاره به اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه حقوق زیست محیطی ساکنین شمالغرب کشور به شدت به خطر افتاده است افزود: در صورت ادامه این روند و خشک شدن دریاجه ارومیه شاهد خشک شدن تمامی گونه های نباتی و گیاهی در شش استان کشور خواهیم بود.
وی یادآور شد: بر اساس تجارب جهانی نگرانی شدید کمیسیون حقوق بشر اسلامی را از آینده دریاچه ارومیه اعلام می‌کنیم.
کاظم زاده با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه امروزه به مکانی برای جبران کاستی‌ها و ناکارآمدی برخی مدیریت‌های منطقه‌ای تبدیل شده است افزود: در اهمیت این دریاچه همین بس که بنا بر هشدار کارشناسان زیست محیطی، هر گونه بحران زیست‌محیطی همچون خشک شدن آب دریاچه، کل منطقه شمال غرب کشور را به شوره‌زاری خشک و بی‌آب و علف تبدیل خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه هم‌اکنون بسیاری از ویژگی‌های زیستی خود را از دست داده است، ادامه داد: افزایش میزان شوری آب دریاچه ارومیه و رسیدن به حد فوق اشباع، مرگ و میر پرندگان در نتیجه رسوب نمک بر روی بال و پر و بدن آنها و نهایتا عدم قدرت جابجایی و تغذیه، پدیدار شدن زمینهای شوره زار به میزان حداقل 150 هزار هکتار، چسبیده شدن جزایر 9 گانه پارک ملی، کاهش مهاجرت پرندگان به زیستگاه پارک ملی دریاچه ارومیه، کاهش شدید تولید سیست آرتمیا در دریاچه و بلوری شدن نمک و تشکیل لایه‌های ضخیم نمکی در کف و بستر دریاچه مهمترین مشکلات کنونی این دریاچه است.
دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه دیگر با هشدار مسئولان و رسانه ها، برگزاری جلسه، بحث علمی نجات نخواهد یافت، افزود: اگر هرچه زودتر به دور از شعار و صحبت اقدامی عملی در مورد این دریاچه صورت نگیرد، شاهد یک فاجعه انسانی و زیست محیطی خواهیم بود.
در این نشست طرحهای دکتر خلیل زاده از ایرانیان مقیم فرانسه جهت جلوگیری اورژانسی از هرگونه خشکسالی احتمالی دریاچه ارومیه بحث و بررسی و در خاتمه دکتر مسعود محمدیان بعنوان دبیر کارگروه کشاورزی و حمایت از محیط زیست شمالغرب کشور انتخاب شد.
دریاچه ارومیه یکی از ۵۹ ذخیره گاه طبیعی محیط زیست جهان است که به دلیل طبیعت مناسب برای زیست دائمی و موقت انواع پرندگان کمیاب و نادر جهان و زیباییهای طبیعی سواحل و جزایر آن از سوی یونسکو به عنوان «بیوسفر» یا «زیست عرصه» معرفی شده است.
این دریاچه با سواحل زیبا و آب شور و شفابخش خود گردشگران بسیاری را در فصول مختلف و به خصوص در تابستان به سوی خود جلب می‌نماید و از نظر داشتن مینرال‌های مختلف دارای یکی از کمیاب‌ترین منابع طبیعی بوده اما متاسفانه امروزه با تهدیدی بسیار جدی روبروست.

0 نظرهای شما: