وزیر کشور:

وزیر کشور:
هنگام وقوع زلزله در تهران،
5 استان جایگزین این کلانشهر می شوند

ایسکانیوز: مهندس مصطفی محمد نجار با اشاره به مباحث مطرح‌شده درباره احتمال زلزله در تهران گفت: اگر استان تهران دچار حادثه‌ای شود 5 استان جایگزین برای آن انتخاب کرده‌ایم.

به گزارش روز سه شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مهندس مصطفی محمد نجار وزیر کشور و قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور ظهر امروز در حاشیه جلسه بررسی میزان آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان در مقابله با حوادث احتمالی طبیعی با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: این جلسه‌ با حضور 26 مسئول استانی و 10 مسئول ملی برگزار شد با توجه به اینکه ایران یک کشور حادثه‌خیز است و از 43 بلایای طبیعی که 34 نوع آن در کشور ما اتفاق افتاده از همین رو برگزاری این چنین جلساتی برای ایجاد آمادگی لازم است.
وی با بیان اینکه مسوولین یک وظیفه ذاتی برای ایجاد آمادگی در مقابله با بلایای طبیعی دارند، اظهار داشت: در دولت دهم موفق شده‌ایم دو جلسه شورای عالی مدیریت بحران و دو مانور داشته باشیم که این مانورهای انجام شده بخاطر ایجاد آمادگی در همه بخش‌ها و رفع نواقص بوده است که در نتیجه مقدار زیادی از نواقص برطرف شده است. قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور ارگان‌هایی همچون وزارت نیرو، هلال احمر،‌ نیروی انتظامی و بخش‌های خدمات‌رسانی را از جمله ارگان‌هایی برشمرد که ‌باید برای بروز بلایای طبیعی آمادگی داشته باشند، اظهار داشت: برنامه‌های خوبی را مثل دوره‌های آموزشی در سطح استان‌ها داشته‌ایم که مسئولین در این دوره‌ها همه چیز را شبیه سازی و تمرین می‌کنند تا در مواقع وقوع حادثه بدانند که چگونه عمل کنند. مهندس نجار افزود: یک دوره‌ای در سطح ملی برای مدیران ارشد خواهیم داشت تا بتوانیم آمادگی در سطح مدیران ارشد نظام را برای مقابله با بحران‌ها داشته باشیم.
وی به زلزله 30 دی ماه فیروزکوه اشاره و خاطرنشان کرد:‌ حاصل این مانورها، جلسات و برنامه‌ها را در زلزله فیروزکوه شاهد بودیم و دیدیم که مدیران در این زلزله به وظایف خود به خوبی آشنا بودند و همچنین آموزش‌هایی که از طریق صدا و سیما به مردم داده شده بود در این زلزله شاهد آن بودیم که مردم آمادگی خوبی داشتند. وزیر کشور گفت: زلزله‌ای با 2/4 ریشتر در فیروزکوه داشتیم که 78 پس لرزه را به دنبال داشت و آخرین آن نیز صبح امروز به بزرگی 5/3 ریشتر بود هرچند جای نگرانی نیست و پس لرزه‌ها رو به کاهش بوده است ولی ما آمادگی نیروهای خودمان را در این مورد شاهد بودیم. مهندس نجار با اشاره به زلزله‌خیز بودن استان تهران بر لزوم آمادگی سازمان‌ها و ارگان‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه جمعیت زیادی در تهران هستند و تهران مرکز حاکمیت است از همین رو باید آمادگی بیشتری برای مقابله با بلایای طبیعی داشته باشیم و بنابراین تصمیمات ویژه‌ای را در این خصوص گرفته‌ایم.
مهندس نجار با بیان اینکه مهاجرت از شهرستان‌ها به تهران باید به صورت معکوس شود و ما کارگروهی را برای این موضوع گذاشته‌ایم تصریح کرد: یکی از کارهای اساسی ما برای مواجهه با بلایای طبیعی فرهنگ‌سازی در این بخش است که باید از طریق فرهنگ‌سازی مردم را آماده کنیم. وی افزود: همچنین در این خصوص مسئله خود امدادی نیز بسیار مهم است که باید جهت فرهنگ سازی این موضوع نیز سرمایه‌گذاری کرد، از همین رو بودجه خوبی را به این بخش تخصیص داده‌ایم. وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام یک از دستگاه‌ها از آمادگی خوبی برای مقابله با بحران برخوردارند گفت: بر اساس ارزیابی استانداری تهران و بخش مدیریت بحران دستگاهها آمادگی خوبی دارند.مهندس نجار بخش بهداشت و درمان، وزارت نیرو، صدا و سیما در آگاهی بخشی، بخش‌های گاز، آب و برق را از دستگاه‌هایی برشمرد که از آمادگی خوبی برخوردارند و اظهار داشت: هرچند مشکلات زیادی در برخی از بخش‌ها وجود دارد و آسیب‌شناسی‌هایی نیز صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه اگر استان تهران دچار حادثه‌ای بشود 5 استان جایگزین برای آن انتخاب کرده‌ایم که استان اصفهان یکی از این استان‌ها است، اظهار داشت: البته باید گفت جای نگرانی نیست ولی باید آمادگی داشته باشیم، بخصوص ما مسوولین باید آماده باشیم. قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بحث انتقال پایتخت از تهران به شهر دیگری بیان داشت: آن چیزی که قابل توجه است بحث جمعیت بسیار زیاد شهر تهران است که برای حل این مشکل کارگروهی را گذاشته‌ایم و قرار است این کارگروه مطالعاتی را در تکمیل مطالعات قبلی داشته باشد تا جمعیت تهران سبک شود چرا که برای مقابله با آلودگی هوا، آلودگی صوتی و حل مشکل حمل و نقل و به ویژه کاهش تلفات در مواقع بحرانی و امداد رسانی سریع و آسان باید تمهیداتی اندیشیده شود.
مهندس نجار در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص سرانجام بحث بازنگری در قانون احزاب گفت: ما یک کشوری رو به جلو هستیم هرچند قانون احزاب در زمان خود قانونی خوب و جامع ولی با توجه به رو به جلو بودن کشورمان باید تصمیمات جدیدی گرفت. وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرانجام احزابی که در راستای براندازی نظام حرکت می‌کنند به کجا رسیده است، تصریح کرد: دو نفر از قوه قضائیه، دو نفر از قوه مقننه و یک نفر از قوه مجریه عضو کمیسیون ماده 10 احزاب هستند که وظیفه رسیدگی به وضعیت احزاب بر عهده این کمیسیون است بنابراین اگر احزابی در مسیر خلاف قانون حرکت کنند قطعا در این کمسیون به آن رسیدگی ها ‌شود، البته بحث منحل کردن احزاب وظیفه قوه قضائیه است که باید به آن رسیدگی کند. مهندس نجار در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تعیین قیمت آرم طرح ترافیک نیز گفت: تعیین قیمت آرم طرح ترافیک با شورای عالی ترافیک است که در این خصوص جلسه‌ای خواهند داشت البته پیشنهادی از شورای شهر تهران به شورای عالی ترافیک داده می‌شود و در آنجا قیمت آرم ترافیک تصویب می‌شود.
وی در پایان سخنان خود در مورد آخرین بررسی در خصوص عوامل ترور شهید علی محمدی خاطرنشان کرد: این اقدام تروریستی، کار عوامل صهیونیستی است و صهیونیست‌ها با این اقدام تروریستی نشان دادند که چقدر ضعیف هستند و می‌خواهند با اینگونه کارها در برابر پیشرفت‌های کشورمان مانع‌آفرینی کنند در حالی که توانمندی جمهوری اسلامی ایران بسیار زیاد است. /05

0 نظرهای شما: