مرگ10دلفين در سواحل جاسك؛

مرگ10دلفين در سواحل جاسك؛

معاون سازمان محيطزيست در گفت‌وگو با ايسنا:

يك دلفين نجات يافته است

عوامل توپوگرافي علت اصلي مرگ دلفين‌ها بوده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - محيط زيست معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست علت مرگ 10 دلفين در خور جاسك را عوامل توپوگرافي منطقه عنوان كرد.
دكتر سيدمحمدباقر نبوي روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اعزام تيم كارشناسي براي بررسي علت مرگ و مير دسته جمعي دلفين‌ها در خور جاسك گفت: بررسي‌هاي اين تيم نشان داده است كه 10 دلفين از روز جمعه تا روز دوشنبه در خور جاسك تلف شده و يك دلفين نيز با تلاش امدادگران به دريا بازگشته و مجددا به ساحل نيامده است.
وي تصريح كرد: بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه علت اصلي به گل نشستن دلفين‌ها در اين منطقه شرايط توپوگرافي آن بوده كه در اين راستا سازمان حفاظت محيط زيست شبكه امداد و نجات پستانداران دريايي را با تمركز در منطقه جاسك (سواحل شرقي و غربي) و خوريات منطقه مستقر خواهد كرد.
مديركل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست:
تمامي دلفين‌هاي تلف شده ماده بوده و حداقل دو قطعه از آنها حامله بوده‌اند
مهندس اميد صديقي، مديركل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست و مسئول تيم بررسي علت مرگ و مير دلفين‌ها كه به جاسك سفر كرده است نيز به ايسنا گفت: بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد تمامي دلفين‌هاي تلف شده ماده بوده و حداقل دو قطعه از آنها حامله بوده‌اند.
وي گفت:‌ تمامي اين دلفين‌ها از نوع دلفين معمولي پوزه بلند (Common Dolphin) بوده‌اند كه از روز جمعه تا دوشنبه در منطقه جاسك تلف شدند.
مديركل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: 8 دلفين تلف شده در داخل خور مركزي جاسك گرفتار شدند و تنها دو دلفين خارج از خور در كنار ساحل جسد آنها يافت شده است.
وي با اشاره به بررسي‌هاي انجام شده بر روي دلفين‌ها افزود: آثار جراحت و نشانه‌هاي ظاهري كه ناشي از فعاليت‌هاي صد و صيادي باشد بر روي بدن دلفين‌ها ديده نشده و تنها از چشم و دهان برخي از آنها خون آمده كه اين امر ناشي از ماندگاري لاشه در زير آفتاب بوده است.
مديركل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به پيچ در پيچ بودن خور جاسك كه حدود 8 كيلومتر طول دارد به ايسنا گفت: بررسي‌هاي تيم كارشناسي نشان مي‌دهد علت مرگ و مير دسته جمعي دلفين‌ها در اين منطقه شرايط توپوگرافي بوده است كه در اين خصوص 2 احتمال وجود دارد.
وي افزود: احتمال اول آن است كه اين دلفين‌ها به دنبال ماهي‌ها وارد خور شده‌اند و پس از آن با عقب نشيني آب به گل نشسته و نتوانسته‌اند مجددا به دريا بازگردند.
صديقي ادامه داد: احتمال ديگر آن است كه يك سرگروه دلفين‌ها دچار استرسي شده كه به دليل رفتارهاي اجتماعي مابقي گروه نيز به دنبال آن به سمت ساحل آمده‌اند و پس از آن مجددا نتوانسته‌اند به دريا برگردند.
وي با اشاره به اينكه ماموران محيط زيست و مردم محلي براي نجات جان چند دلفين به گل نشسته طي چند روز گذشته تلاش كردند به ايسنا گفت: متاسفانه عليرغم بازگرداندن تعدادي از آنها به دريا، مجددا اين دلفين‌ها به ساحل بازگشتند و تنها يك قطعه از آنها زنده به دريا بازگشته و به ساحل نيامده است.
مديركل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به نمونه برداري‌هاي انجام شده از بافت دلفين‌هاي تلف شده گفت: آزمايشات تكميلي به خصوص در تهران انجام مي‌شود اما مسوولان تيم دامپزشكي در خصوص بيماري باكتريايي يا ويروسي احتمالي اين دلفين‌ها اعلام كردند كه به دليل گذشتن بيش از شش ساعت از مرگ آنها امكان انجام آزمايش در اين خصوص وجود ندارد.
1389/11/05 01-25-2011 14:42:40 8911-03167: كد خبر

0 نظرهای شما: