عده ای به دنبال تاسیس ریاست جمهوری در سینما هستند

تحلیل مشاور پیشین رئیس جمهور از سینمای امروز ایران؛

عده ای به دنبال تاسیس ریاست جمهوری در سینما هستند

کلهر گفت: عده اي مردم را فقط براي 22 بهمن و 9 دي مي خواهند و در بقيه موارد مردم را به حساب نمی آورند. دولت باید کاملا كنار بكشد نه اينكه عده اي با راه اندازي بحث هايی همچون شورايعالي سينما به دنبال تاسيس رياست جمهوري در سينما باشند
.


ایلنا:- نشست نقد و بررسي جشنواره فيلم فجر و سينماي ايران عصر امروز(29 دی) با حضور مهدي كلهر؛ محمد تقي فهيم؛ حبيب الله كاسه ساز و مسعود فراستي در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، مهدي كلهر با اشاره به وضعيت سينماي ايران قبل از انقلاب گفت: سينماي ايران پيش از انقلاب مادري هندي و پدري آمريكايي داشت و نتيجه آن سينمايی شد كه به فيلم فارسي معروف است و اين سينما در سال 56 از لحاظ اقتصادي شكست خورد. وي ادامه داد: قبل از انقلاب توليد كاملا خصوصي بود و دولت هيچ نقشي در توليد نداشت اما با آغاز انقلاب به دليل فضاي موجود و بدبيني كه به سينما وجود داشت، بخش خصوصي قصد نداشت در توليد فيلم وارد شود زيرا عده اي به حدي به سينما بدبين بودند كه معتقد بودند بايد سينما تعطيل شود و به جاي آن حسينيه بسازند.
در اوايل انقلاب؛ سينما دو مشكل اصلي داشت اول از لحاظ اقتصادي و دوم در قوانين و مقرارت حاكم دچار مشكل بود.کلهر به ورود دولت در عرصه فیلمسازی گفت: دولت که در اوایل انقلاب در عرصه توليد فيلم وفيلمسازي وارد شد؛ هنوز تردید درباره سینما وجود داشت. البته من بايد بگويم كه ما قبول داشتيم كه اگر سينما دولتي شود بهتر از بلوك شرق نمي شود زيرا در آن زمان سينما در شوروي سابق به اندازه اي دولتي بود كه وزارت سينما در شوروي وجود داشت. اين ساختار كه سينما دولتي شود ووزارتخانه اي داشته باشد، مربوط به نگاه لنين و استالين به سينما بود.مشاور پیشین رئیس جمهور افزود: ازنظر من؛ سينماي دولتي يعني اينكه از كثرت دور شويم و فقط ساخت فيلم هاي را باموضوع محدود سفارش دهيم.
كلهر با اشاره به تاريخچه تاسيس جشنواره فيلم د ر ايران افزود: در اواخر سال 59 به اين نتيجه رسيديم كه ما به يك جشنواره يا همان فستيوال نياز داریم بنابراين با برنامه ريزي صورت گرفته؛ اولين جشنواره فيلم به نام میلاد در خرداد سال 60 برگزار شد. در آن جشنواره شرط كرديم كه فيلمهايی مي تواننددر جشنواره شرکت كنند كه سكس و خشونت جزو جاذبه هاي آنها نباشد. کلهر ادامه داد: برنامه برگزاري اولين جشنواره فيلم فجر را در سال 61 مدون كرديم وآن را خدمت آيت الله خامنه اي كه در آن زمان رئيس جمهور بودند؛ برديم و ايشان ضمن استقبال پيشنهاد دادند كه ازهنرمندان مهم و معروف مانند آنتوني كويين نيز در آن دعوت كنيم.وي در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من از ابتدا معتقد بودم كه معناي شعار استقلال آزادي جمهور اسلامي بايد يك ما به ازاء بيروني داشته باشد و ما به ازائ آن در هنر سينما يعني اينكه هم بهرام بيضايي بتواند فيلم خود را بسازد و هم علي حاتمي بتواند فيلم خود را بسازد.
لذا در آن زمان سه فيلم حاجي واشنگتن از علي حاتمي مرگ يزگرد از بهرام بيضايي و اشباح از ميرلوحي را كه در تلويزيون توقيف شده بود؛ از مسئول تلويزيون گرفتم واین فیلم ها در جشنواره شركت كرد.كلهر افزود: در بخش بين الملل نيز اولين دوره جشنواره فيلم فجر تنها دوره اي بود كه به مفهوم واقعي بين المللي بود و فقط به اين محدود نبود كه شما چند فيلم خارجي را نشان بدهيد و بعد ادعاي بين المللي شدن بكنيد.كلهر در ادامه به جاي پرداخت به جشنواره فيلم فجر به كل سينما توجه كرد و افزود: سينما در ايران مانند يك پاندول است كه هيچگاه در وسط قرار نمي گيرد يا بسيار به سمت سينماي روشنفكري مي رود يا به سمت سينماي سطحي حركت مي كند.
در اين ميان عنصر اصلي سينما يعني تماشاگر ناديده گرفته مي شود و اين امر بزرگترين مشكل سينماي ايران است.كلهر در پاسخ به سخنان كاسه ساز كه معتقد بود نمي توان تمامي سينما را به بخش خصوصي داد؛ گفت: عده اي مردم را فقط براي 22 بهمن و 9 دي ماه مي خواهند. در بقيه موارد مردم را عليل، صغير و ضغيف مي دانند. وي ادامه داد: بايد سينما به صورت 100درصد به بخش خصوصي واگذار شود تا سينماگر و فيلمساز ما در ارتباط مستقيم با مردم براساس علاقه و تعهد آنها فيلم بسازد. كلهر با مطلوب ندانستن تاسيس شوراي عالي سينما ادامه داد: ساز و کار سينماي ما مريض است ودر اين سازو کار مريض؛ فيلم خوب نيز نمي فروشد. اين ساز و کار زماني درست مي شود كه دولت 100درصد خود را كنار بكشد نه اينكه عده اي با راه اندازي بحث هايی همچون شوراي عالي سينما به دنبال تاسيس رياست جمهوري در سينما باشند.
كلهر تاكيد كرد: امروز مافياي بزرگي در سينماي جهان ودر سينماي ايران وجود دارد. در ايران اين مافيا دو يا سه سال بعداز انقلاب در موسيقي، فيلم و بعضي اقسام ديگر هنر نفوذ كرد و حتي در تعيين وزير و معاون نيز نقش دارد. در جهان نيز به دليل اينكه گردش مالي در سينما معادل گردش مالي در مواد مخدر و اسلحه است، مافيا نقش بزرگي دارد. از طرف ديگر من هميشه با سانسور مخالف بودم اما با مميزي موافق بودم زيرا معتقدم سانسور مي گويد نگو و با نگفتن هيچ مسئله اي درست نمي شود.كاسه سازنيز با اشاره به برگزاري جشنواره فيلم فجر افزود: در طول 28 دوره اين جشنواره هيچگاه از تجربه هاي دوره هاي قبلي استفاده نشده است و هر دبيري ديدگاه خود را بيان كرده است.
هرچند اين نشست نقد و بررسي باعنوان بررسي جشنواره فيلم فجر برگزار شد اما مباحث مطرح شده؛ جلسه را به سمتي برد كه وضعيت سينماي ايران نيز به صورت كامل بررسي نشد. قرار بود در اين نشست رسول صدر عاملي نيز حضور داشته باشد كه در جلسه حضور پيدا نكرد.

1389/10/29 - 18:29:50 کد خبر : 175389

0 نظرهای شما: