رويدادهاي اخير، امنيت شغلي هنرمندان را متزلزل كرده است

تئاتري‌ها در نامه‌اي به وزير ارشاد مطرح كردند:

رويدادهاي اخير، امنيت شغلي هنرمندان را

متزلزل كرده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر هيات مديره خانه تئاتر در نامه‌اي براي دکتر سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار رسيدگي به مسايل پيش آمده درباره نمايش « هدا گابلر » شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از روابط عمومي خانه تئاتر، اين نامه پس از نامه وحيد رهباني کارگردان اين نمايش به هيات مديره خانه تئاتر مبني بر توقف اجرا با وجود داشتن مجوز، براي دکتر حسيني ارسال شد.
متن نامه هيات مديره خانه تئاتر خطاب به سيدمحمد حسيني به اين شرح است:
«در پي توقف اجراي نمايش هداگابلر و احضار کارگردان نمايش آقاي وحيد رهباني به دادسراي کارکنان دولت هيئت مديره‌ي خانه تئاتر پس از دريافت و بررسي شکايت ايشان از جنابعالي در اين مورد درخواست رسيدگي و پيگيري مي‌نمايد.
در شکوائيه‌ي آقاي رهباني که به پيوست ارسال مي‌گردد اشاره به توقيف نمايش و احضار ايشان به دادسراي کارکنان دولت، انجام بازپرسي و آزادي مشروط ايشان به قيد وثيقه شده است.
نخستين مسئله خلاف قانون اينست که نمايش ايشان با مجوز قانوني و رسمي شوراي نظارت و ارزشيابي معاونت هنري وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال اجرا بوده و نهادي که حکم توقيف اجراي نمايش را صادر نموده خارج از اراده شوراي نظارت اعمال نظر نموده است. دوم اينکه به‌ هر دليلي و از سوي هر نهادي که اجراي نمايش توقيف گردد کارگردان نمايش نبايد پاسخگو باشد و براي نمايشي که مجوز قانوني از شوراي نظارت و ارزشياني داشته به دادسرا احضار گردد.
سوم اينکه. بنا به اظهارات آقاي وحيد رهباني، مطالب واهي و عکسهاي دست کاري شده خبرگزاري‌ها و نشريات نبايد مستند صدور حکم براي توقف تئاتر باشد.
چهارم اينکه: کارگردان نمايش مذکور کارمند دولت نيست، بنابراين دادسراي کارکنان دولت صلاحيت قانوني احضار و بازپرسي از نامبرده را نداشته است.
و پنجم اينکه: هيئت مديره خانه‌ي تئاتر با توجه به واهي بودن ادعاهايي که منجربه توقف غيرقانوني نمايش مذکور شده خواهان از سر گيري اجراي نمايش هداگابلر و حمايت حقوقي از نامبرده مي‌باشد.»
در پايان آمده است: «بديهي است اين رويداد ناخوشايند امنيت شغلي و روحي هنرمندان و دست‌اندرکاران تئاتر را متزلزل کرده است و خانه‌ي تئاتر به عنوان تنها نهاد صنفي غير دولتي و نيز تنها ملجا قانوني هنرمندان تئاتر ، خود را در پيگيري و استيفاي حقوق تضييع شده‌ي اعضاي اين نهاد از مجراهاي قانوني موظف مي‌داند.
بديهي است از جنابعالي به عنوان شخص اول تنها وزارت خانه‌ي صلاحيت دار عرصه‌ي فرهنگ و هنر خواهان پيگيري عاجل و رفع مشکل پيش رو هستيم.»
1389/10/27 01-17-2011 15:51:38 8910-18603: كد خبر

0 نظرهای شما: