گناه سقوط هواپيماي 40 ساله بر گردن سرما

نگاهي به سقوط‌‌هايي كه عادت شده‌اند و بار خبري ندارند؛


گناه سقوط هواپيماي 40 ساله

بر گردن سرما

آيا به نظر شما سرماي هوا مي‌تواند بهانه خوبي براي سقوط هواپيمايي باشد كه نزديك به 40 سال از عمر آن مي‌گذرد؟/ جاي خوشحالي است كه اين سقوط، نخستين سقوط 89 بود و نسبت به 8 سانحه هوايي در سال 88 نماي بهتري دارد.


ايلنا– : حادثه تكراري‌ است، براي همين به شما توصيه مي‌كنيم مطالب مربوط به سقوط بوئينگ در آسمان آذربايجان غربي را به شكل خبر نگاه نكنيد. به عبارتي بايد گفت كه همان خبر قبلي و همان خبرهاي قلي يكبار ديگر رخ داده است«هواپيماي بوئينگ زمين‌گير شد». تنها فرق ماجرا شايد در اين باشد كه اين بار آسمان اروميه شاهد اين خبر تكراري بوده است.
براي همين بايد به وزير راه و ترابري حق داد. او به يكي از خبرگزاري‌هاي رسمي گفته است: «الحمدالله تلفات كم است». يعني مي‌توان اين گونه تحليل كرد كه آنقدر حادثه سقوط هواپيما تكراري شده است كه فقط با شكر گزاري نسبت به كم بودن ميزان تلفات آن، كمي تا مقدار زيادي از بار فاجعه كاسته مي‌شود. البته اگر سياه نمايي تلقي نشود بايد گفت كه كشته شدن نزديك به يكصد نفر از شهروندان ايراني جدول تلفات سوانح هوايي را تا حدي زيادي دچار دلهره و تلخي مي‌كند كه ديگر نمي‌توان به سادگي از كم بودن تلفات در سانحه هوايي اروميه سخن گفت.
به هر حال اما اين اتفاق رخ داده است و باز هم بايد يكبار ديگر نشست و از چه بايد كردها سخن گفت و راهبردهايي را ارايه داد كه به نظر مي‌رسد بارها ارايه شده‌اند اما هنوز به نتيجه نرسيده‌اند. البته ظاهرا جاي خوشحالي دارد كه اين سقوط، نخستين سقوط 89 بود و نسبت به 8 سانحه هوايي در سال 88 بازهم نماي بهتري را از آسمان ايران به تصور مي‌كشد ولي با اين وجود داغ تلخ از دست دادن تعداد نزديك به يكصد نفر از شهروندان ايراني كه به طور حتم فقط به خطوط هوايي اطمينان كرده بودند آنقدر گسترده است كه به طور حتم ضرورت بازتكرار بسياري از راهبردها يا طراحي راهبردهاي جديد را تاييد مي‌كند. در سال گذشته بعد از سانحه هوايي كاسپين به فاصله يك هفته در تاريخ 2 مرداد ۱۳۸۸سازمان هواپيمايي هنوزاز تب و تاب هواپيماي كاسپين نيفتاده بود كه پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی آریا تور که از تهران به مشهد حرکت می‌کرد ساعت ۱۸ و ۵ دقیقه در فرودگاه مشهد، به دليل باز نشدن چرخ جلو و همچنین اشکال در چرخ‌های عقب در هنگام فرود از باند خارج و به دیوار فرودگاه برخورد كرد.
در این حادثه حداقل ۱۷ نفر (۳ مسافر و ۱۴ خدمه پرواز) کشته و ۲۰ نفر نیز مجروح شدند. این هواپیما از نوع ایلیوشین-۶۲ و مجموع مسافران و خدمه آن ۱۶۰ نفر بوده‌است. البته علت اين سانحه برعكس سانحه كاسپين كه حتي چند ماه بعد از آن نيز اعلام نشد توسط سخنگوی سازمان هواپیمایی، سرعت بالای هواپیما عنوان شد. بعد از اين سانحه در تاريخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۸بر اثر سقوط بالگرد نیروی انتظامی سه نفر از سرنشینان آن کشته شدند. این بالگرد در حین بازگشت از ماموریت حدود ساعت ۱6روز دوشنبه ۱۹ مرداد در ۳۰ کیلومتری ارتفاعات شرق کرمان به دلیل نقص فنی در حوالی «ده‌مرتضی سیرچ» با زمین برخورد کرد كه البته سازمان هواپيمايي اين سانحه را به دليل نظامي بودن جزء سوانح خود محسوب نمي‌كند. با اين حال فرداي آن روز يعني ۲۰ مرداد ۱۳۸۸یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰در پرواز شماره ۷۲۹ هواپیمایی آسمان در فرودگاه اصفهان دچار سانحه شد و به علت فرود نامناسب عوامل پرواز یکی از چرخ‌ها ترکیده و آتش گرفت.
درهای این هواپیما بسته بوده و در حالی که مسافران داخل بودند، ماموران فرودگاه به اطفای حریق مشغول شدند و سرانجام پس از خاموش کردن آتش مسافران از هواپیما خارج شدند. روز شمار سوانح هوايي سازمان هواپيمايي به اين موارد نيز ختم نشد و در تاريخ 22 مرداد 1388 یک فروند هواپیمای تک موتوره آموزشی صبح شنبه۲۴ مرداد۱۳۸۸ پشت پمپ بنزین منطقه «پلنگ آباد» ماهدشت کرج سقوط کرد. براساس اعلام سازمان آتش نشانی کرج، در این حادثه هر دو سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند. این هواپیما که از فرودگاه پیام کرج برخاسته بود پس از سقوط در نزدیکی همین فرودگاه دچار آتش سوزی شد که توسط آتش نشانان خاموش شد. ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ یک فروند بالگردآموزشی نظامی متعلق به هوانیروز در شهرک اندیشه شهرستان شهریار واقع در ۴۵ کیلومتری غرب تهران سقوط کرد و سه سرنشین آن کشته شدند.این هلیکوپتر قبل از اصابت به زمین هنگام پرواز در آسمان دچار نقص فنی و آتش سوزی شده بود.
و در نهايت كارنامه سوانح هوايي تابستاني با سانحه هوايي ايلوشن در ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ بسته شد. در اين سانحه یک فروند هواپیمای نظامی ایلیوشین دارای سیستم آواکس در حین مانور هوایی ارتش در جنوب قرچک در نزدیکی ورامین سقوط کرد. بر اثر این سانحه هفت نفر کشته شدند. آخرين سانحه هوايي سال گذشته سازمان هواپيمايي كه منجر به واكنش تعجب بر انگيز رياست اين سازمان شد سانحه هوايي براي يك فروند توپولف تي يو 154 هواپيمايي تابان بود كه در بهمن ماه سال گذشته منجر شد تا در مقابل ديدگان نمايندگان مجلس رييس سازمان هواپيمايي كشوري با مديرعامل هواپيمايي تابان برخورد به شدت تندي داشته باشد. در اين سانحه یک فروند توپولف تی یو-۱۵۴ با ۱۵۷ مسافر پس از فرود روی باند فرودگاه مشهد آتش گرفت. اين سوانح تنها سياهه‌اي از سوانح هوايي در سال‌هاي گذشته است كه امروز به زمين‌گير شدن بوئينگ در استان آذربايجان غربي ختم شده است.
اتفاقي كه به طور حتم حالا ديگر بايد بهانه‌اي باشد برا آغاز جدي اجراي راهبردهايي كه مسئولين دولتي مدعي‌ هستند كه به بهترين نحو به آنها دست يافته‌اند و به بهترين شكل آنها را اجرا مي كنند. آيا به نظر شما سرماي هوا مي‌تواند بهانه خوبي براي سقوط هواپيمايي باشد كه نزديك به 40 سال از عمر آن مي‌گذرد؟
1389/10/20 - 11:30 کد خبر : 173314

0 نظرهای شما: