حاشیههای مشتری قاپی مخابرات استان فارس
چنگیز امیری:
من اجازه نمیدهم برجک مدیر را بزنید!
سه روز پیش، وی در برابر پرسش خبرنگاران درباره این که چرا امكان استفاده از اينترنت ADSL براي نقاطي كه خط تلفن مشتركان از فيبر نوري تغذيه ميشود، وجود ندارد؟ گفته: "شما سواد و اطلاعات كافي در خصوص مخابرات نداريد.
ایلنا- : دوماه و اندی است که از انتشار اولین خبر با عنوان ورود شرکت مخابرات استان فارس به حوزه مشتری قاپی، میگذرد. این خبر سروصدای زیادی به پا کرد و باعث شد تا واژه مشتری قاپی به نام یکی از تکنیکهای «ضدرقابتی» مخابرات ایران در برابر شرکتهای دارای پروانه ارائه اینترنت ADSL اضافه شود.
به گزارش ايلنا، مسؤول این داستان، چنگیز امیری، مدیرعامل شرکت مخابرات استان فارس با تکذیب این خبر، با قاطعیت تمام از آنچه شرکت تحت هدایش انجام داده دفاع کرد و در محافل خصوصی گفته بود از تمام روزنامهها و خبرگزاریهایی که این خبر نادرست را منتشر کردهاند شکایت خواهد کرد. شركت پارسآنلاين هم كه تامينكننده بخشی از خدمات اينترنت پرسرعت در اين استان است، که در آن زمان به دليل اين اقدام شركت مخابرات استان فارس مشتريان خود را از دست داده بود گفته بود نسبت به رفتار شركت مخابرات این استان، به دادگاههاي ذيصلاح شكايت خواهد كرد.
سه روز پیش یعنی 19 دی 1389، وی در برابر پرسش خبرنگاران حاضر در نشست مطبوعاتی این شرکت درباره این که چرا امكان استفاده از اينترنت ADSL براي نقاطي كه خط تلفن مشتركان از فيبر نوري تغذيه ميشود، وجود ندارد؟ به خبرنگار ایسنا گفته: "شما سواد و اطلاعات كافي در خصوص مخابرات نداريد، اينطور نيست و اگر پول خرج كنيد، به شما اثبات ميكنم كه در همه جاي اين شهر ميتوانيد از بهترين امكانات اينترنت پرسرعت استفاده كنيد. شما ميخواهيد همه چيز را رايگان بهدست آوريد، اين همه توضيح در مورد اقدامات انجام شدهدادهام و سپس براي زير سوال بردن اقدامات موثر مخابرات اين پرسش را بدون اطلاع و دليل مطرح ميكنيد تا برجك مدير را بزنيد، من اجازه نميدهم!"
از گفتههای مدیرعامل شرکت مخابرات استان فارس اینگونه بر میآید که ایشان فکر میکنند که خبرنگاران حاضر در نشست مطبوعاتی از اینترنت رایگان شرکتهای خصوصی استفاده میکند. او در این نشست جنجال برانگیز که منجر به قهر و ترک کردن جلسه از سوی چند خبرنگار شد دچار این سوء تفاهم بوده که خبرنگاران از سوی شرکتهای خصوصی PAP، امتیازهای ویژه ای میگیرند. از سوی دیگر سواد هم ندارند. خبرنگار ما طی تماس با خبرنگاران حاضر در نشست موصوف، متوجه شد که نه تنها این خبرنگاران هیچ گونه امتیازی از قبیل اینترنت مجانی نداشته اند بلکه به دلیل کیفیت پائین اینترنت ADSL ارائه شده توسط مخابرات، از شرکتهای PAP سرویس میگیرند.
یکی از این خبرنگاران میگوید: اینترنت من تا به حالا در این ماه 6 بار قطع شده که من هم 6 بار به شرکت ارائه دهنده، اعلام خرابی کرده ام و دست آخر حضوری به نماینده آن شرکت در شیراز مراجعه کردم و در آن جا فهرستی را نشان من دادند که هر شش بار برای رسیدگی اقدام کرده اند اما تنها یک بار کارشناس پشتیبانی آن شرکت را به کافوی نوری راه داده اند. خبرنگار ما، از طریق منابع آگاه مستقر در شرکت مخابرات استان فارس مطلع شد که شرکتی که اقدام به مشتری قاپی میکند - و با مشترکان قبلی شرکتهای PAP که به بهانه خرابی تجهیزات DSLAM با آنها تماس گرفته میشود و گفته میشود که شرکت ارائه دهنده PAP ورشکسته شده و قادر به ادامه کار نیست و بیائید از ما اینترنت بگیرید - شرکتی است متشکل از کارمندان اخراجی نمایندگیهای شرکتهای PAP که در راس آن چند تن از اقوام و خویشاوندان مسئولان مخابراتی قراردارد.
اما اینترنت مجانی ای که میری به آن تاکید داشت هم در شیراز داستان جالبی دارد. چندی پیش تابلوها و پوسترهای متعددی با تیتر اینترنت رایگان در سطح شهر شیراز نصب شد. مردم مشتاق از این خبر خوش، وقتی به مخابرات رجوع میکردند با این پاسخ مواجه میشدند: آن گوشه در کادر زرد رنگی نوشته شده: «تنها برای یک ساعت»! این مسئله اعتراض مردم و شرکتهای ندا را برانگیخت تا این که تعزیرات حکم به برداشته شدن این پوسترها از سطح شهر داد اما شاهدان عینی میگویند که همچنان این پوسترها بر دیوارهای شهر شیراز جا خوش کرده اند. البته در برخی موارد مخابرات هم مقصر نیست، شرکت مخابرات تعدادی از کافوهای نوری را در تیپ زرهی ارتش نصب کرده، ارتش نه تنها به مخابرات بلکه به کارشنان پشتیبانی شرکتهای PAP هم اجازه ورود نمیدهد.
البته سئوال این جا است که چرا کافوی نوری در ابتدا در ارتش نصب شده که حال باید خسارت ناشی از خرابیها و قطع آن بیشتر از همه گریبانگیر کاربران و شهروندان بشود. آقای امیری شرکتهای PAP را به عدم توسعه و سرمایه گذاری در شهرهای کوچک این استان متهم میکند و خبرنگاران را به بی سوادی. در صورتی که به گفته یکی از نمایندگان شرکتهای PAP مستقر در شیراز، برای ارائه اینترنت ADSL به یک شهر با جمعیت 6000 نفر، از اردیبهشت 1388 که شرکت مخابرات استان فارس موظف بود به آن شرکت دیتا بدهد، این اتفاق هنوز رخ نداده. ظاهرا زحمتهای شرکت مخابرات استان فارس در جهت مشتری قاپی و عدم تخصیص امکانات مورد نیاز شرکتهای دارای پروانه ارائه پورت ADSL کشیده شده. البته این اتهام که شرکتهای ندا حاضر به سرمایه گذاری در نقاط محروم نیستند بارها از سوی روابط عمومی شرکت مخابرات ایران مطرح شده.
ادعایی که جواب آن میتواند در ودایعی باشد که از جیب مشترکان تلفن ثابت و همراه گرفته شده و در مناطق محروم خرج نشده نهفته است. به هرحال ظاهرا داستان مخابرات استان فارس سر درازی دارد. به گفته یک کارشناس IT مستقر در شیراز، مشترکان زیادی در شیراز وجود دارند که به دلیل کمبود امکانات کابلی مخابراتی مجبور به استفاده از دستگاههای PCM هستند که متاسفانه چنین مشترکانی نمیتوانند از امکانات اینترنت از بستر ADSL استفاده کنند. تاکنون شرکت مخابرات فارس در صورت امکان مشترکانی را که قصد استفاده از سرویس ADSL را داشتند تغییر بستر میداد و خدمات را بروی سیم مسی دایر میکرد ولی مدتی است که این امر از سوی شرکت مخابرات استان فارس برای شرکتی که ذکرخیرش رفته (شرکتی متشکل از کارمندان اخراجی نمایندگی های PAP و قوم و خویشان مسئولان مخابرات) امکانپذیر است.
مشترکان زیادی در شیراز در کافوهای نوری واقع شدهاند و مخابرات تا قبل از خصوصی شدن برای این مشترکان دو روش داشت. یا مشترک را به کابل مسی برگردان میکرد و از سوی شرکت های PAP مانند مشترک معمولی به آنان خدمات دهی می شده که خود این روش به دلیل محدود بودن کابلهای مسی در کافوها باعث ایجاد محدودیت میشده. در روش دیگر مخابرات در کافوی نوری DSLAM خودش را نصب میکرد و با VLAN های جدا به سرویسدهندگان اینترنت اجازه میداد که به مشترکان خود از طریق این DSLAM ها سرویس دهند که در این روش نیز به دلیل ندادن مدیریت DSLAM ها به شرکتهای PAP ، اگر مشترکی دچار قطعی میشد گاها مشترک ماهها قطع میماند و در نهایت مشترک معترض و شرکت سرویسدهنده نیز بدنام میشد. پس از بررسیها و جلسات متعدد نمایندگان شرکت های ندا با شرکت مخابرات فارس، پیشنهاد داده شد که کلیه شرکتهای PAP اجازه داشته باشند هرکدام DSLAM های خودشان را در کافو نصب کنند تا بتوانند مدیریت تجهیزات را نیز خود تحت اختیار داشته باشند. که تا 20 روز پیش تا هفته گذشته اجازه نصب این تجهیزات در کافو به هیچ شرکتی غیر از شرکت آقازاده ها داده نشد و به کلیه مشترکان فیبر نوری که شرکت های ندا برای رانژه به مخابرات معرفی میشده در یک اقدام کاملا غیر اخلاقی تماس گرفته میشود و اعلام میشود که شرکت موردنظر شما در این کافو تجهیزات ندارد و فقط یک شرکت میتواند به شما سرویس دهد!!!
جالب تر از موارد فوق، وضعیت مشترکان فعلی و در حال استفاده از خدمات شرکت های ندا هستند که دائما از طرف مخابرات به اینگونه مشترکان (فعال و در حال استفاده) تماس گرفته میشود و چنین مطرح میشود که در صورتیکه سرویس خود را از فلان شرکت PAP قطع کنند و به مخابرات بپیوندند هزینه نصب از ایشان دریافت نمیشود و شرکت مخابرات به صورت 24 ساعته و در اسرع وقت به شما سرویس می دهد.
1389/10/22 - 14:03:25 کد خبر : 173913
1389/10/22 - 14:03:25 کد خبر : 173913
0 نظرهای شما:
Post a Comment