اعتماد يا عدم اعتماد؛ صالحي وبهبهاني از ايستگاه بهارستان مي‌گذرند؟

اعتماد يا عدم اعتماد؛

صالحي وبهبهاني از ايستگاه بهارستان مي‌گذرند؟

آزمون جديد مجلس و دولت



ابتکار- گروه سياسي- در طي روزهاي آينده مجلس شوراي اسلامي بايد درباره دو صندلي وزارت در کابينه دهم تصميم گيري کند. دو کرسي که اگر چه يکي خالي است ، اما دولت مي‌خواهد که آن را پر کند و ديگري اگرچه خالي نيست ، اما برخي از نمايندگان مجلس مي‌خواهند فرد نشسته بر اين صندلي را به زير بکشند. پس از برکناري ناگهاني منوچهر متکي و اعلام نام علي اکبرصالحي به عنوان سرپرست وزارت خارجه گمانه زني بر اين بود که اين رئيس سازمان انرژي اتمي انتخاب قطعي احمدي نژاد خواهد بودوسرانجام براي اخذ راي اعتماد نمايندگان به مجلس معرفي خواهد شد.
از سوي ديگر اتفاقات رخ داده در حوزه وزارت راه به ويژه سقوط هواپيماهاي مسافربري برخي از نمايندگان را متقاعد کرده است که سکوت بيش از اين درباره عملکرد وزير اين وزارت خانه به صلاح نيست و به همين جهت نامه استيضاح وي را تهيه کرده وبرخلاف نامه‌هاي استيضاح چندسال اخير قبل از پس گرفتن امضاهاو لغو استيضاح آن را به هيئت رئيسه مجلس ارسال کرده و افراد متنفذ هيئت رئيسه نيز گويي اين بار تلاشي براي پس گرفتن آن نکرده اندفرصت 10روزه براي وزير راه روز گذشته اعلام شد که استيضاح وزير راه اعلام وصول شد.
نامه استيضاح را 22 نماينده مجلس امضا کرده اند و داراي11 محور است که مهمترين محور آن مربوط به سانحه هوايي در اروميه و قزوين است. در جلسه علني صبح ديروز مجلس حجت الاسلام سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس با اعلام وصول استيضاح وزير راه و ترابري با امضاي 22 نماينده و در 11 محور، اين محورها را قرائت کرد. بر اين اساس استيضاح حميد بهبهاني با اين محورهاي صورت مي‌گيرد: وقوع سوانح هوايي پي در پي در قزوين و اروميه، اعلام نظرات غير کارشناسي، استفاده غير موجه از ناوگان هوايي مستهلک، عدم اجرايي کردن قانون برنامه چهارم در خصوص نوسازي ناوگان هوايي، عدم توجه در استفاده از بودجه سنواتي، دادن قول‌ها و وعده‌هاي فراوان غير عملياتي از سوي وزير، عدم وجود جديت در اصلاح مسيرهاي حادثه خيز کشور، عزل و نصب‌هاي پي در پي، کم توجهي به مسير ريلي کشور، کم توجهي به ايثارگران شاغل در وزارت راه، ناتواني در حل مشکل پيمانکاران طرف قرارداد در وزارت راه و عدم توجه به ايستگاههاي هواشناسي.
به گزارش فرارو به اين ترتيب طبق آيين نامه مجلس بهبهاني 10روز فرصت دارد که در صحن علني حاضر شود و به سوالات نمايندگان استيضاح کننده پاسخ دهد. وي اگر توانست نمايندگان را قانع کند در جايگاه خود باقي خواهد ماند در غير اين صورت دومين وزير دولت دهم خواهد بود که بايد جاي خود را به شخص ديگري دهد. سانحه اي براي تقويت احتمال استيضاحاستيضاح وزير راه پس از سانحه هوايي اروميه کليد خورد هر چند که پيش از آن تعداد ديگري از نمايندگان به دلايل مختلف خواهان استيضاح وي شده بودند اما اين سانحه انگيزه نمايندگان را تقويت کرد.
در سانحه هوايي اروميه که 19 دي ماه به وقوع پيوست، بويينگ 727 مسافربري به شماره 277 متعلق به شركت هواپيمايي ايران‌اير كه با يک ساعت تاخير تهران را به مقصد اروميه ترک كرده بود در ساعت 19:45در دشت نزديک به"كليسا كندي" سقوط كرد. در اين سانحه دلخراش بيش از 77 نفر از مسافران جان باختند. در ابتدا دليل اين حادثه مه شديد و بدي آب و هوا اعلام شد. اما پس از گذشت چند روز يکي از نمايندگان مجلس دليل حادثه را نقص فني هواپيما اعلام کرد. ديروز نيز با اعلام محتويات جعبه سياه هواپيما احتمال نقص فني تقويت شد. رئيس کميسيون عمران مجلس در اين باره گفت: «بر اساس اطلاعات جعبه سياه اول هواپيما، بوئينگ سانحه ديده به جاي ارتفاع گرفتن(ميس اپروچ) يا آمدن به اول باند براي قدرت گرفتن يا نشستن روي باند، ارتفاع کم کرده است.» وي با بيان اينکه احتمالا موتورهاي هواپيما عمل نکرده است افزود به اين ترتيب خلبان هواپيما نمي‌تواند مقصر باشد.
آقايي تاکيد کرد که احتمال غالب درباره اين سانحه اين است که موتورها توانايي صعود و قدرت را نداشته اند و هواپيما ارتفاع کم کرده است. مجلس با تقويت احتمال نقص فني به استقبال استيضاح وزير راه رفت. وزيري که همان روز سقوط خود را به محل حادثه رساند با اين وجود نمايندگان اروميه اين اقدام او را موثر ندانستند. وزير راه يک روز پس از حادثه به مجلس فراخوانده شد تا درباره اين سانحه دلخراش توضيح دهد. معرفي سرپرست براي وزارتاز سوي ديگر رييس‌جمهور، دكتر علي‌اكبر صالحي را به عنوان وزير پيشنهادي امور خارجه به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد.
به گزارش ايسنا، سبحاني‌نيا عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز يك‌شنبه با اعلام وصول نامه دكتر احمدي‌نژاد متن اين نامه را قرائت كرد. در اين نامه آمده است: در اجراي اصول 87 و 134 قانون اساسي جناب دكتر علي‌اكبر صالحي را به عنوان وزير پيشنهادي امور خارجه جهت اخذ راي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌كنم. خلاصه سوابق وزير پيشنهادي به پيوست اين نامه به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است.دكتر علي لاريجاني بر اين اساس اعلام كرد كه هفته آينده بايد بحث راي اعتماد در دستور كار قرار گيرد.آزمون جديد مجلس براي دولتاگرچه پس از راي اعتماد مجلس هشتم به کابينه محمود احمدي نژاد ، سه وزير آموزش و پرورش، رفاه و نيرو از ورد به کابينه بازماندند ، اما دومين آزمون مجلس براي تکميل کابينه در روزيکشنبه 24 آبان 1388 با راي اعتماد به حميدرضا حاج بابايي، صادق محصولي ومجيد نامجو با موفقيت براي دولت به اتمام رسيد.
از آن زمان تاکنون اگر چه بارها برخي از نمايندگان مجلس تلاش کرده بودند با استيضاح برخي از وزراي کابينه دهم از اين ابزار نظارتي خود استفاده کنند، اما هربار به دلايلي اين موضوع منتفي شد. به گونه اي که حتي انتقاد برخي از چهره‌هاي فعال مجلس را نيز در پي داشت.اکنون اما مجلس در موقعيتي قرار گرفته است که آزموني ديگر هم براي خود و هم براي دولت برگزار کند. ازموني براي احياي حق نظارت خود وامتحاني براي رد يا قبولي دونفر. يکي براي ادامه خدمت و ديگري براي آغاز خدمت.اگر چه فضاي کلي مجلس نسبت به عملکرد علي اکبرصالحي در دوران سرپرستي بر وزارت خارجه مثبت به نظر مي‌رسد، اما انتقادات متعدد ونمايندگان از عملکرد وزير راه و اتفاقات ناگوار در حوزه تحت مديريت وي کار او را براي جلب راي اعتماد نمايندگان دشوار کرده است.
مگر اين که تلاش‌هايي که بارها پيش از اين براي جلوگيري از به نتيجه رسيدن استيضاح‌ها موثر افتاده بود دوباره در صحن وراهروهاي مجلس آغاز شود.

0 نظرهای شما: