آنفلوآنزاي H3N2 تاكنون13قرباني داشته است

دستجردي:

آنفلوآنزاي H3N2 تاكنون13قرباني داشته است

5 داروي بيوتكنولوژي دهه فجر رونمايي مي‌شود

پزشكان نگران اجراي قانون تفكيك پزشكان بخش دولتي از خصوصي نباشند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: بهداشت و درمان - خانواده – وزير بهداشت درباره اخبار مطرح شده مبني بر مرگ و مير ناشي از آنفلوآنزا گفت: هر سال در مورد انواع آنفلوآنزاها، تعدادي مرگ و مير در كشور گزارش مي‌شود كه اين موارد مربوط به افراد داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي است. امسال نيز تاكنون 13 نفر به دليل آنفلوآنزاي H3N2 جان خود را از دست دادند.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دكتر مرضيه وحيد دستجردي در حاشيه گردهمايي دست‌اندركاران نظام سلامت كشور، گفت: امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته در مورد انواع آنفلوآنزا و از جمله آنفلوآنزاي H3N2 به ويژه در مراكز ازدحام جمعيتي مانند زندان‌ها، سربازخانه‌ها و مدارس تعدادي بيمار داريم. بر اساس آنچه كه تاكنون به دست من رسيده اغلب مرگ و مير ناشي از آنفلوآنزا مربوط به كساني است كه دچار بيماري‌هاي زمينه‌اي بوده‌اند.
وي گفت: همچنان توصيه مي‌ شود افراد نكات بهداشتي را رعايت كرده و مبتلايان به آنفلوانزا از دست دادن و روبوسي با ديگران پرهيز كنند. رعايت نكات بهداشتي در افراد داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي بسيار پراهميت است. در مجموع وزارت بهداشت تمام كل موارد آنفلوآنزا را بررسي و رصد مي‌كند و تعداد موارد مرگ ناشي از انواع آنفلوآنزا گزارش مي‌شود.
به گفته وي، ويروس جديد آنفلوانزا با نام H3N2 وارد كشور شده است كه مانند ديگر انواع آنفلوانزا است. اين ويروس تاكنون تعداد كمي از مردم را مبتلا كرده است. ميزان بستري در اين ويروس زياد نيست و با آنفلوانزاي سال گذشته تفاوت زيادي دارد.
رونمايي از پنج داروي درمان آسم، نازايي و برخي از سرطان‌ها در دهه فجر
وزير بهداشت همچنين از رونمايي از حدود پنج داروي با تكنولوژي پيشرفته در دهه فجر خبر داد و گفت: داروهايي كه در دهه فجر رونمايي مي‌شوند در درمان آسم، برخي از سرطانها، درمان نازايي و برخي از بيماري‌هاي ضعيف كننده عصبي و عضلاني موثر هستند.
دستجردي با اشاره به برنامه‌ريزي براي توليد 12 داروي با تكنولوژي بالا، گفت: داروهاي ضد سرطان، درمان نازايي، بيماري‌هاي ريوي و ... جزو داروهايي هستند كه در حال توليد هستند و با ورود به بازار حدود 250 ميليون دلار ارزبري را كاهش مي‌دهند.
وي گفت: اين داروها در حال حاضر توليد و براي اخذ مجوز ورود به بازار به معاونت غذا و دارو ارايه شده‌اند تا مراحل مربوط به كارآزمايي باليني را طي كنند.
برنامه‌ريزي براي توليد 30 داروي با فن‌آوري پيشرفته تا سه سال آينده
وزير بهداشت با بيان اين كه اكنون حدود 140 داروي بيوتكنولوژي در دنيا توليد مي‌شود، ادامه داد: همچنين برنامه ريزي‌هاي لازم صورت گرفته كه تا سه سال آينده 30 داروي ديگر نيز در كشور توليد شود. برنامه‌ريزي شده كه بتوانيم توليد دو درصد از محصولات بيوتكنولوژي دنيا را به ايران اختصاص دهيم.
تشكيل كميته‌اي در شوراي سياستگذاري وزارت بهداشت براي بررسي چگونگي تفكيك پزشكان بخش دولتي و خصوصي طي برنامه پنجم توسعه
وزير بهداشت در ادامه درباره اظهار نگراني پزشكان در مورد مصوبه مجلس مبني بر ممنوعيت حضور پزشكان بخش دولتي در بخش خصوصي، گفت: در اين زمينه با همكاري معاونت‌هاي مختلف وزارت بهداشت، كميته‌اي در شوراي سياستگذاري وزارتخانه تشكيل شده كه چگونه بتوانيم اين تفكيك را در طول برنامه پنجم انجام دهيم. البته مصوبه مجلس هم شرط و شروطي دارد و در آن ذكر شده كه اعتبارات لازم براي اجراي آن تهيه شود.
وي در اين باره ادامه داد: در اين زمينه اقدامات كارشناسي در حال انجام است و ميزان اعتبارات لازم براي اجراي آن مشخص مي‌شود. بنابراين هر زمان اعتبارات فراهم شد، قانون اجرايي مي‌شود. به اين ترتيب اجراي اين قانون اصلا جاي نگراني ندارد و اگر اجرا شود وضعيت پزشكان از وضعيت كنوني بهتر خواهد شد اما حتما بايد مقدمات لازم براي اجرا كه همان اعتبارات است، فراهم شود.
گزارش‌هاي بخش دولتي و خصوصي درمان در زمينه هدفمندي يارانه‌ها در دولت مطرح مي‌شود
از درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها، كمك لازم به تمام مراكز درماني صورت مي‌گيرد

وزير بهداشت همچنين درباره ابراز نگراني بخش درمان خصوصي در مورد افزايش هزينه‌ها به دنبال هدفمندي يارانه‌ها و مشخص نبودن كمك‌هاي دولت در اين زمينه، گفت: هدف از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، اصلاح الگوي مصرف بوده است بنابراين تمام بيمارستان‌هاي خصوصي و دولتي و مراكز درماني و آموزشي بايد اصلاح الگوي مصرف داشته باشند. برخي از بيمارستان‌ها كه اصلاح الگوي مصرف را اجرا كردند توانستند30 درصد از ميزان مصرف حامل‌هاي انرژي را كاهش دهند.
وي با تاكيد بر آن كه به دنبال هدفمند شدن يارانه‌ها تا پايان امسال نبايد هزينه‌هاي درماني افزايش يابد، ادامه داد: در عين حال گزارشاتي كه از بخش دولتي و خصوصي در زمينه هدفمندي يارانه‌ها دريافت مي‌كنيم در دولت مطرح خواهيم كرد و از بخش هدفمندي يارانه‌ها كمك لازم و مناسبي را به تمام مراكز درماني خواهيم داشت. اما اين امر مستلزم آن است كه مراكز درماني كمربندها را محكم ببندند و اصلاح دقيق الگوي مصرف داشته باشند.
1389/10/23 01-13-2011 15:23:22 8910-15612: كد خبر



0 نظرهای شما: