جامعه جهاني رو به افول است در حالي كه ايران همچنان راه صعود را مي‌پيمايد

رئيس دفتر رئيس جمهور:‌

جامعه جهاني رو به افول است در حالي كه ايران

همچنان راه صعود را مي‌پيمايد

اين اشكال بزرگي است ما رسانه بين‌المللي نداريم ما بايد براي ايجاد رسانه‌هاي بين‌المللي سرمايه‌گذاري كنيم/ايراني در هركجا كه هست بايد شرايطي فراهم شود كه ايراني بماند.

رئيس دفتر رئيس جمهور گفت:‌بعد از انتخابات جامعه ما مي‌رفت كه به جامعه‌اي داراي گسست اجتماعي تبديل شود و مردم از هم فاصله بگيرند و جامعه تبديل به جامعه‌اي 2 قطبي شود در يك قطب 15 ميليون راي و در يك قطب ديگر 24 ميليون 600 هزار راي اما اين شكاف اتفاق نيافتاد اما يك ترك بزرگ ايجاد كرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، اسفنديار رحيم مشائي در همايش بررسي نقش رسانه‌ها در تعامل با ايرانيان مقيم خارج از كشور گفت:امروز ما دريك دوره بسيار حساس به سر مي‌بريم و حساسيت آن از اين جهت است كه آينده و فردا هم براي ملت‌ها ما و هم براي بسياري از ملت‌هاي جهان در گرو تحولات كنوني جهان است. او ادامه داد: هميشه آينده مديون گذشته است و حال آينده را تعيين مي‌كند بنابراين بسترسازي براي آينده امر بسيار مهمي است.
مشائي گفت: معمولاً كساني كه پيشرو و جلو هستند براي تعيين آينده نقش مهم‌تري را ايفا مي‌كنند آنها تا حدودي تلاش مي‌كنند كه تعيين كنند كه فردا چگونه باشد اما مسئله اين است كه سازندگان امروز نمي‌توانند نقش مهمي در ساخت آينده ايفاء كنند و انديشه‌هاي وعده داده شده و آينده‌ساز امروز در دنيا جايگاه خود را از دست داده است و آنهايي كه ادعاي توليد فكر و انديشه و ادعاي ساخت مكتب و مرام داشته‌اند و آنهايي كه مدعي بودند جان‌ها را سيراب مي‌كنند و به انديشه‌ها خط مي‌دهند و افق زندگي را تصوير مي‌كنند ديگر موفق نيستند و آنها هم شكست خورده‌اند. رئيس دفتر رئيس‌جمهوري گفت: امروز نگاه فلسفي مسلط مغلوب شده است و برداشت عالمگير با مشكل مواجه شده است جهان اكنون در بحران اقتصادي به سرمي‌برد و شكست در اقتصاد هم محصول شكست در يك نگاه صحيح به جهان است. او ادامه داد: امروز تحير در اقتصاد نيست، امروز تحير در فلسفه حيات است امروز انديشمندان هيچ راهي براي برون رفت از وضعيت كنوني جهان سراغ ندارند و هيچ مكتب فلسفي و سياسي به درستي نمي‌تواند مديريت فراگير جهاني را انجام دهد و راهگشاي مشكلات باشد و به اين ترتيب انگيزه ارائه يك فرداي روشن و متقن به شدت كاهش يافته است و فشار خون سياست جهاني افت كرده است.
مشائي تصريح كرد: مي‌توان گفت فشار خون مكتب مديريتي مسلط جهاني افت كرده است و قدرت تحرك و آفرينش ندارد و اين مسئله به قدري واضح و آشكار است كه فهم آن براي همگان امكان‌پذير است. رئيس دفتر رئيس‌جمهوري ادامه داد: در دوره كنوني هيچكس مدعي نيست كه مي‌تواند براي فردا تصميم بگيرد و اگر تحركي هم وجود دارد براي فرار از وضعيت و براي برون رفت از شرايط كنوني است و تلاش‌ها براي اين است كه دولت‌ها مي‌خواهند از سقوط فرار كنند و هراس دارند از اينكه به ته دره پرتاب شوند و در واقع دنياي كنوني دنيايي است كه هيچكس براي فردا برنامه‌ روشن ارائه نمي‌دهد. او تصريح كرد: سوال رئيس‌جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل نيز كه از چگونگي وضعيت صلح در پايان دهه اول هزاره كه به دهه صلح نامگذاري شده بود، مي پرسيد در همين راستا بود. مشائي ادامه داد: اين‌كه رئيس‌جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل از نمره جامعه جهاني در دهه گذشته در رابطه با صلح مي‌پرسيد نشان از آن داشت كه هيچكس را ياراي پاسخگويي به اين سوال نيست.
رئيس دفتر رئيس‌جمهوري ادامه داد: هيچكس نتوانست به سوال احمدي‌نژاد پاسخ درست بدهد چون اين سوال پاسخي ندارد و جامعه جهاني فقيرتر از آن شده است كه بتواند به چنين سوالي پاسخ دهد. او گفت: در شرايطي كه جهان در چنين وضعيتي به سر مي‌برد وضعيت براي ايران كاملاً متفاوت است براي ملت ما و انقلاب و نظام ما در شرايط كاملاً برعكس شرايط جهاني است و ما با شتاب مثبت به سمت بالا در حركت هستيم اما آنها روز به روز نااميدتر مي‌شوند و جامعه ما روز به روز اميدوارتر است. كشور ما 31 سال سختي را پشت‌سر گذاشته و كشور ما امروز در بهترين وضعيت اقتصادي و امنيتي به سر مي‌برد و رئيس‌جمهور ما با جرات مي‌گويد كه اكنون سايه شوم تهديد و ناامني براي هميشه از سر مردم برداشته شده است. رئيس دفتر رئيس‌جمهوري تصريح كرد: يكي از شاخص‌هاي فهم اين موضوع ايرانيان خارج از كشور هستند.
5 سال پيش كه كار مربوط به ايرانيان در خارج از كشور آغاز شد و قرار شد براي ايرانيان خارج از كشور همايشي راه‌اندازي شود و نشست‌هاي مشترك با ايرانيان خارج از كشور برگزار شود دغدغه‌ها و نگراني‌هاي فراواني ايجاد شده بود و بسياري مي‌گفتند اين كار شدني نيست و ايرانيان خارج از كشور انقلاب، ولايت و نظام را قبول ندارند و به من اجازه نمي‌دادند كه در برخي از همايش‌ها كه در خارج از كشور اجرا مي‌شد شركت كنم و مي‌گفتند اين همايش‌ها موجب وهن نظام است و در اين همايش‌ها برعليه نظام شعار مي‌دهند و صحيح نيست شما در آنها شركت كنيد. مشائي ادامه داد: اما ما در برخي از همايش‌ها شركت كرديم و با ايرانيان خارج از كشور صحبت كرديم و با نگاه ايرانيان خارج از كشور آشنا شديم آنها نگراني و دغدغه شديدي نسبت به وضعيت ايران داشتند و به ما مي‌گفتند كه كمتر عليه آمريكا و رژيم صهيونيستي شعار دهيد اين شعارها براي كشور خطرناك است و مملكت را به باد مي‌دهد، اين شعارها درافتادن با شاخ گاو است اما به تدريج كه فعاليت مركز ما افزايش پيدا كرد و كنگره اول برگزار شد آنها مقاومت ملت ايران را در مسئله هسته‌اي و ساير مسائل حياتي مشاهده كردند.
او گفت: آنها متوجه جسارت و شجاعت مردم ايران و ميزان اعتماد آنها به رئيس‌جمهور شدند و از طرف ديگر متوجه شدند كه رئيس‌جمهور نيز با اعتماد به پشتيباني مردم در برابر تهديدات ايستادگي مي‌كنند و به اين ترتيب باورها در حال عوض شدن است و ترس‌ها در حال ريختن و اميدها در حال شكوفه زدن است. رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت: كنگره دوم ايرانيان خارج از كشور بعد از حوادث انتخابات و زماني كه دشمن سنگين‌ترين ضربه‌ها را به ما وارد كرده بود و به دنبال گسست در لايحه‌هاي اجتماعي بود برگزار شد. گسست اجتماعي فاصله گرفتن طبقات اجتماعي از هم است گسست اجتماعي مانند يك سم مهلك عمل مي‌كند. اگر 100 حزب سياسي هرجور دلشان خواست شعار دهند اتفاقي نمي‌افتد اما اگر صف‌بندي اجتماعي در جامعه ايجاد شود و بين مردم تفرقه و فاصله ايجاد شود بسيار سخت است.
اگر جهت‌گيري سياسي به تفرقه سياسي منجر شود و نهادهاي اجتماعي براين اساس شكل بگيرند و گسست اجتماعي در جامعه صورت بگيرد بسيار خطرناك است درحال حاضر بعضي از گروه‌هاي سياسي بدون در نظر گرفتن منافع ملي به دنبال اين هستند كه تلقين كنند، گروهي از مردم به نظام و ولايت فقيه علاقمند نيستند تا از اين طريق زمينه گسست بين مردم و نظام را فراهم كنند اين درحالي است كه جامعه ما بدون يك انسجام و بدون يك تراكم سياسي، فكري و فرهنگي حول محور رهبري راه به جايي نخواهد برد و هيچكس به هيچ هدفي كه به نفع ايران باشد نخواهد رسيد. مشائي گفت: بعد از انتخابات جامعه ما مي‌رفت كه به جامعه‌اي داراي گسست اجتماعي تبديل شود و مردم از هم فاصله بگيرند و جامعه تبديل به جامعه‌اي 2 قطبي شود در يك قطب 15 ميليون راي و در يك قطب ديگر 24 ميليون 600 هزار راي اما اين شكاف اتفاق نيافتاد اما يك ترك بزرگ ايجاد كرد. او ادامه داد: من هرگز نديدم كه احمدي‌نژاد به 24 ميليون راي كه آورده افتخار كند و من او را هيچگاه به خاطر راي بالايي كه آورده مسرور نيافتم. رئيس دفتر رئيس‌جمهور تصريح كرد: كشور ما روز به روز درحال پيشرفت بيشتر است و هنوز هم كه هنوز است ما مسير روبه بالا طي مي‌كنيم و به دنبال فتح قله‌ها هستيم.
ما در دنيا قدرت حمايت‌گر نداريم و كشورهاي جهان هم از ترس قدرت‌هاي بزرگ مي‌ترسند از ايران حمايت كننده بنابراين ما فقط مي‌توانيم به قدرت ملي خود اعتماد كنيم. و به همين جهت بايد اعتماد به نفس و توانمندي دروني داشته باشيم ما در شرايط بعد از انتخابات نزديك بود با يك گسست اجتماعي مواجه شويم اما خوشبختانه گسست اتفاق نيافتاد و فقط يك ترك ايجاد شد. او ادامه داد: وقتي مطرح شد در انتخابات تقلب شده است مردم دلشان شكست و مردم فكر كردند واقعاً تقلب شده است درحالي كه من بعنوان كارشناس و كسي كه سال‌هاي سال در جريان انتخابا‌ت‌هاي مختلف بوده‌ام مي‌گويم به هيچ وجه در انتخابات تقلب نشده بود. مشائي تصريح كرد: در زمان بعد از انتخابات و مشكلاتي كه ايجاد شده بود ارتباط با ايرانيان خارج از كشور بسيار مشكل شده بود زيرا ايرانيان خارج از كشور دوستدار وطن خود هستند و نگران وضعيت در داخل كشور بوده‌اند اما ما در آن شرايط سخت كوتاه نيامديم و سعي كرديم ارتباط خود را با ايرانيان خارج از كشور ادامه دهيم و با كمك خداوند از عهده اين كار نيز برآمديم. او گفت: كنگره دوم شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور بعد از انتخابات برگزار شد.
بعد از برگزاري اين كنگره انتقادهاي زيادي نسبت به آن مطرح شد و به نوعي برگزاري اين كنگره تبديل به مهم‌ترين خبر رسانه‌هاي تمام دنيا شد و برعليه ايران و ايراني‌ها خارج از كشوري كه در اين كنگره شركت كرده‌ بودند تبليغاتي منفي زيادي انجام گرفت و حرفهاي سخيفي زده شد اما به طور كلي ما برگزاري اين كنگره را مثبت ارزيابي مي‌كنيم. مشائي ادامه داد: در اين كنگره ما از ايرانيان خارج از كشور كه مخالف هم بودند دعوت كرديم زيرا معتقديم ايرانيان خارج از كشور نيز از حقوق ايرانياني كه در داخل كشور هستند بايد برخوردار باشند. ايرانيان خارج از كشور تافته جدا بافته نيستند اما از آنجايي كه ما به فكر انسجام اجتماعي قوي، موثر و كارآمد هستيم و معتقديم فقط از راه اين انسجام مي‌توانيم بر دشمن غلبه كنيم بايد به ايرانيان خارج از كشور توجه كنيم. او گفت: ايراني در هركجا كه هست بايد شرايطي فراهم شود كه ايراني بماند. درحال حاضر در جهان تصوير مثبتي نسبت به ايرانيان شكل گرفته به طوري كه حتي ايرانيان ضد انقلاب كه بزرگ‌ترين خيانت‌ها را در حق ايران انجام دادند، درحال حاضر به ايراني بودن خود افتخار مي‌كنند و اكنون در همه جاي جهان احمدي‌نژاد محبوب است. مشائي گفت: رئيس‌جمهوري ايران از همه آدم‌هاي سياسي كشور به رهبر نزديك‌تر است و باورش به ولايت از بقيه بهتر است و امتحانش را هم پس داده است.
رئيس دفتر رئيس‌جمهور ادامه داد: بعد از انتخابات و با وجود اينكه تبليغات مسموم سنگيني عليه ايران درحال انجام بود در نشست مجمع عمومي سازمان ملل برخلاف سال گذشته كه تعدادي از ايرانيان خارج از كشور را جمع كرده‌ بودند كه جلوي در سازمان ملل برعليه ايران شعار دهند، هيچكس نيامده بود. او گفت: در مجمع عمومي امسال رسانه‌ها با هم توافق كرده بودند كه هيچكس با احمدي‌نژاد مصاحبه نكند فاكس‌نيوز از همه خواسته بود كه از مصاحبه با احمدي‌نژاد خودداري كنند اما بسياري از رسانه‌ها براي مصاحبه با احمدي‌نژاد مشتاق بودند و ما با سخت‌گيري فراوان و منت‌گذاشتن به آنها وقت مصاحبه مي‌داديم و حتي رسانه‌اي كه با همه هماهنگ كرده بود كه هيچكس با احمدي‌نژاد مصاحبه نكند با گدايي موفق شد در آخرين روزها از احمدي‌نژاد وقت مصاحبه بگيرد. مشائي گفت: شهردار نيويورك هم يك جلسه درون‌شهري گذاشته بود كه ما نمي‌خواهيم ميزبان احمدي‌نژاد بشويم غافل از اينكه ما به آمريكا كه نرفتيم ما به مجمع عمومي سازمان ملل رفتيم آنها آنقدر گيج مي‌زنند كه تفاوت اين دو را از هم تشخيص نمي‌دهند.
رئيس دفتر رئيس‌جمهور تصريح كرد: در مجمع عمومي سازمان ملل امسال هيچ ايراني خارج از كشوري براي اعتراض نيامده بود وقتي مي‌گويم هيچكس نيامده بود يعني هيچكس نيامده بود. اما سوالي كه اينجا مطرح است اين است كه چرا امسال ايرانيان براي اعتراض به در سازمان ملل نيامده‌اند آيا آنها سوال نداشته‌اند؟، آيا آنها از عملكرد ما رضايت كامل داشتند؟ و هيچ اختلاف نظري بين ما وجود نداشته اين امكان‌ناپذير است قطعاً آنها انتقادات فراواني داشتند اما چرا نيامدند؟ او ادامه داد: براي مجمع عمومي سازمان ملل امسال فقط 30 الي 40 نفر در مقابل هتلي كه در آن اقامت داشتيم براي اعتراض آمدند كه آنها تكليف‌شان كاملاً مشخص بود. آنها قيمت‌شان كمتر از 100 دلار بود آنها قيافه‌شان به 50دلار مي‌خورد و پرچمي هم كه به دست داشتند مشخص بود كه به كدام گروه تعلق دارد و ما خيلي خوشحال هستيم كه آنها بر عليه ما شعار مي‌دانند چون اگر آنها موافق ما بودند ما به خودمان شك مي‌كرديم.
مشائي گفت: ما در دنيايي به سر مي‌بريم كه منحني قدرت‌هاي جهاني رو به‌ افول است و آنها به سمت زوال حركت مي‌كنند اما منحني ايران روبه اوج و صعود است و اكنون براي ايران يك فرصت استثنايي در تاريخ است. او ادامه داد: احساس من اين است كه يك فرصت الهي درحال حاضر به روي ايرانيان گشوده شده است و ما بايد قدر آن را بدانيم. رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت: ما بايد ايرانيان خارج از كشور را از جنس رسانه بدانيم و حال كه رسانه‌هاي بين‌المللي نداريم از ايرانيان خارج از كشور براي تبليغ ايران استفاده كنيم. او افزود: اين اشكال بزرگي است ما رسانه بين‌المللي نداريم ما بايد براي ايجاد رسانه‌هاي بين‌المللي سرمايه‌گذاري كنيم و اين تكليفي است كه دولت بايد انجام دهد.
مشائي گفت: ما بايد تلاش كنيم برنامه جامعي با محوريت ايرانيان خارج از كشور تهيه كنيم و دبيرخانه شوراي عالي ايرانيان از امروز يكي از بزرگ‌ترين مسئوليت‌هايش حمايت از اين برنامه جامع با محوريت ايرانيان خارج از كشور است.

1389/10/25 - 16:32 کد خبر : 174477



0 نظرهای شما: