متن كامل منشور اصولگرايي

اختصاصي
فارس منتشر كرد:
متن كامل منشور اصولگرايي

خبرگزاري فارس: پس از برگزاري بيش از شانزده نشست مشترك
جامعتين، منشور اصولگرايي امروز منتشر شد.


حجت‌الاسلام احمد سالك در گفت‌‌وگو با خبرنگار سياسي باشگاه خبري فارس«توانا» اظهار داشت: در پي صدور بيانيه 8 ماده‌اي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز و پس از فعاليت‌هايي كه در كميته مشترك جامعتين با برگزاري 16 جلسه مشترك انجام شد و همچنين انجام كارهاي كارشناسي دقيق و گرفتن نقطه‌نظرات نخبگان و افراد اصولگرا منشور اصولگرايي به جمع‌بندي نهايي رسيد.
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه محور منشور اصولگرايي "وحدت " است،تاكيد كرد كه اين مجموعه در راستاي تبعيت كامل از رهنمود‌هاي حضرت آيت‌الله العظمي امام خامنه‌اي (مد ظله‌العالي) و استفاده از وصاياي حضرت امام خميني (قدس‌ شريف) است.
*متن كامل منشور اصولگرايي به شرح ذير است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم

ملت شريف ايران اسلامي آگاه است كه رهبر معظم انقلاب، نياز كنوني جامعه مومن و متدين ما را «وحدت» دانسته‌اند. با نگاهي به شرايط حاضر و مخاطراتي كه بر سر راه پيشرفت انقلاب و تحقق آرمان‌هاي والاي اسلام و امام راحل (رحمه الله عليه) وجود دارد، نياز به وحدت و ضرورت آن، بيش از پيش، آشكار مي‌شود. امروزه از يكسو دشمن و ايادي استكبار، عداوت خود را آشكار كرده‌اند و هر وسيله‌اي را براي تضعيف انقلاب اسلامي ايران به كار مي‌گيرند؛ از ديگر سو فريب‌خوردگان داخلي، به ابزار دست بيگانه تبديل شده‌اند و مصالح و منافع ملي را بازيچه خودبيني و نجاجت قرار داده، هويت، افتخارات، تاريخ پربركت انقلاب و آرمان‌هاي امام را با هياهو و هلهله اجانب، سودا كرده‌اند.
در چنين شرايطي، رهنمودهاي مقام معظم رهبري و توصيه‌هاي ايشان به بصيرت و وحدت، نشان از حكمت، خيرخواهي و واقع‌بيني اين فقيه بصير دارد. خداي را سپاس كه اين مرز و بوم، به پاس النفاس قدسي پير جماران، ميراث دار نعمت ولايت فقيه شد تا در روزگار فتنه و بحران، دستگير حال اين ملت باشد و در گرداب‌هايي چنين حايل، كشتي نجات امت و راهبر آن تا ساحل امنيت و پيشرفت شود.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز، در اين رستا، كوشيده‌اند راهكارهاي برقراري وحدت ميان ياران و وفاداران صادق اسلام، ايران و انقلاب را بررسي كنند.
اولين گام در اين مسير، ارايه تعريفي جامع از «اصولگرايي» و شاخصه‌هاي امروزين آن بر اساس آموزه‌هاي دين، وصاياي امام راحل (ره) و رهنمودهاي مقام معظم رهبري بود؛ اينك و پس از برگزاري نشست‌هاي متعدد و رايزني با گروه‌هاي مختلف اصولگرا، كميته مشترك جامعه مدرسين و جامعه روحانيت، «مباني و شاخص‌هاي اصولگرايي» را اعلام مي‌كند.
لازم است از همه انديشوران، به ويژه مراجع مكرم، روحانيت معزز، دانشگاهيان فرهيخته، گروه‌هاي همراه انقلاب و نمايندگان مجلس و مسئولين، كه به طرق مختلف، از اين حركت وحدت بخش، حمايت و استقبال كردند و با شركت در نشست‌ها و با ارايه نظرات خود راهنمايي و پيشنهاد‌هاي ارزشمندي ارايه نمودند سپاسگزاري شود.
چنان كه گفتيم تعريف اصولگرايي، شامل مباني و شاخص‌هاست. «مباني»، مفاهيم ثابتي هستند كه در هيچ زمينه و وضعيتي، دچار تغيير نمي‌شوند؛ مفاهيمي كه جوهره و ثابتات جريان اصولگرايي به شمار مي‌آيند. بيان و التزام اين مباني به معناي اهميت و تعيين‌كنندگي آنها در همه زمانها است.
اين «اصول» عبارتند از: 1_ اسلام 2_ جمهوري اسلامي (قانون اساسي)، 3_ خط و سيره امام 4_ ولايت مطلقه فقيه.
«شاخص‌ها» اموري هستند كه بيانگر اولويت‌هاي جريان اصولگرايي در مقام عمل و بخصوص در زمان فعلي مي‌باشند، اين شاخص‌ها عبارت است از:
1. دفاع از ارزش‌هاي اسلامي؛ 2. پايبندي به مباني انقلاب اسلامي؛ 3. التزام عملي به ولايت فقيه و فصل‌الخطاب دانستن نظر رهبري؛ 4. احترام و توجه به جايگاه روحانيت و مرجعيت؛ 5. ساده زيستي و پرهيز از تجمل‌گرايي و اشرافيگري و توجه ويژه به گروه‌هاي ضعيف و نيازمند؛ 6. اعتقاد به آزادي‌هاي مشروع و مردم‌سالاري ديني؛ 7. عدالت محوري و مبارزه با فساد؛ 8. تاكيد و باور به پيشرفت همه جانبه كشور؛ 9. اداره امور بر اساس موازين اسلامي، عقلانيت، قانون، برنامه، حسن تدبير و عطوفت با مردم؛ 10. اعتقاد و التزام به تعامل و هماهنگي ميان قوا در سايه تدبير‌هاي رهبري؛ 11. دشمن‌شناسي، استكبار ستيزي، استقلال طلبي و موضع‌گيري صريح در برابر دشمنان و فتنه‌ها؛ 12. تلاش براي تحقق وحدت امت اسلامي.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز تهران بر اساس اين مباني و شاخص‌ها مي‌كوشد زمينه‌ساز تحقق «وحدت كلمه» در ميان امت اسلامي شود و بدخواهان و بدانديشان ملت بزرگ ايران را مايوس كند.
در پايان، با سلام و صلوات بر حضرت سيد‌الشهدا عليه‌السلام و فرزندان آن حضرت و تعزيت مصيبت عظماي اهل بيت (عليهم‌السلام) و با درود بر روح ملكوتي امام عظيم الشان و آرزوي سلامت و توفيق رهبر معظم انقلاب و دعا براي تعجيل در فرج حضرت بقيه‌الله الاعظم (ارواحنا فداه)، از همه گروه‌هاي اصولگرا دعوت مي‌كنيم، ضمن حمايت از اقدامات مهم و موثر دولت و ديگر قوا و همه كارگزاران، كوشش‌هاي خود را براي تحقق وحدت امت اسلامي و عزت و سرافرازي اسلام و ملت ايران سامان دهند. از ملت بزرگوار ايران انتظار داريم با عنايت به اين اصول و شاخص‌ها و دفاع از آنها كه ضامن حفظ انقلاب و عظمت اسلام و ايران است همدلانه گام بردارند. بعونه و منّه.

والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته.


محمد يزدي؛ رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم

محمد رضا مهدوي كني؛ دبيركل جامعه روحانيت مبارز تهران


0 نظرهای شما: