وقتي فضاي فكر و انديشه تنگ شد، برخي نخبگان از ايران رفتند

مديرمسوول روزنامه اطلاعات:


وقتي فضاي فكر و انديشه تنگ شد،

برخي نخبگان از ايران رفتند

برخي از نخبگان به اين دليل رفتند كه فضاي فكر و انديشه براي آنها تنگ شده بود. اين نخبگان از كشور رفتند و تبديل به سرمايه ارزشمند كشورهاي ديگر شدند //// دهه60، وقتي مردم اين‌همه تغيير در كشور را ديدند، به چه دل خوش مي‌كردند؟.

احتمالاً دليل اينكه مجري برنامه آقاي شريعتمداري را با من اسم مي‌برند به خاطر اين است كه كيهان و اطلاعات را همه از قديم دوقلوهاي وابسته به نظام مي‌دانستند منتها فراموش كرده‌اند كه اكنون، يكي منشا رحمانيت و صلح و صفاست و ديگري منشا جباريت است.

ايلنا:- مديرمسوول روزنامه اطلاعات گفت: با كمال تاسف بايد بگوييم كه ايران يكي از كشورهايي است كه بيشترين ذخاير علمي و تكنولوژيكي خود را به خارج صادر كرده است برخي نخبگان ايراني خودشان رفتند و برخي ديگر به هر دليلي كوچانده شده‌اند برخي از نخبگان به اين دليل رفتند كه فضاي فكر و انديشه براي آنها تنگ شده بود. اين نخبگان از كشور رفتند و تبديل به سرمايه ارزشمند كشورهاي ديگر شدند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت‌الاسلام محمد دعايي كه درهمايش نقش رسانه‌ها در تعامل با ايرانيان خارج از كشور سخنراني مي‌كرد، در توصيف اين شرايط گفت: سالها پيش يعني در دهه 60 يكي از روحانيان در منبر دلايل كوچ ايرانيان را ذكر كرد كه قابل توجه است اين روحاني در منبر گفت: بسياري از كساني كه درحال حاضر از ايران كوچك كرده‌اند منشي‌هاي خانم داشته‌اند كه انواع و اقسام آرايش‌هاي گوناگون را اين زنان به چهره داشتند و وقتي كه بازنشسته مي‌شدند انواع و اقسام زنان را با آرايش‌هاي گوناگون در خيابان مي‌ديدند و حض بصري مي‌بردند، وقتي به سينما مي‌رفتند فلان هنرپيشه‌ها را مي‌ديدند و وقتي هم كه در خانه مي‌نشستند در تلويزيون گوگوش و مهستي براي آنها مي‌خواندند اما وقتي انقلاب شد همه منشي‌ها مرد شدند.
آرايش‌ها از بين رفت و حتي مردان ديگر جرات نداشتند زير چشمي به زنان نگاه كنند اگر چنين مي‌كردند گشت امر به معروف و نهي از منكر با آنها برخورد مي‌كرد در سينما هم ديگر هنرپيشه‌هاي قبلي نبودند و فيلم‌هاي كه مي‌ديدند نيز تبديل شده بود به دو چشم بي‌سو، گوركن و توبه نسوح. در خانه هم وقتي تلويزيون نگاه مي‌كردند يا احكام مي‌شنيدند و يا فقه و اگر صداي موسيقي هم به گوش مي‌رسيد از يك پاسدار بود كه سرودهاي انقلابي را زمزمه مي‌كرد اين روحاني مي‌گفت وقتي مردم با اين همه تغيير مواجه شده بودند ديگر دلشان را به چه خوش مي‌كردند و با چه چيزي خودشان را سرگرم مي‌كردند چون هيچ چيزي براي سرگرمي وجود نداشت از ايران مهاجرت مي‌كردند.
او ادامه داد: در حال حاضر شرايط تغيير كرده است و افراط‌هاي اوايل انقلاب به تفريط كشيده شده و مشاهده مي‌كنيم كه يكي از همان هنرپيشه‌هاي اول انقلاب فيلم نوبت عاشقي را مي‌سازد كه امكان اكران ندارد، با كمال تاسف بايد بگوييم كه ايران يكي از كشورهايي است كه بيشترين ذخاير علمي و تكنولوژيكي خود را به خارج صادر كرده است برخي نخبگان ايراني خودشان رفتند و برخي ديگر به هر دليلي كوچانده شده‌اند برخي از نخبگان به اين دليل رفتند كه فضاي فكر و انديشه براي آنها تنگ شده بود. اين نخبگان از كشور رفتند و تبديل به سرمايه ارزشمند كشورهاي ديگر شدند اما باز هم به دليل ايمان فراوان به ايران و عرقي كه به كشور داشتند به طور كامل از وطن خود بيگانه نشده‌اند و اين آمادگي در آنها وجود دارد كه اگر روي خوش به آنها نشان دهيم خدمات خود را به كشور ارائه كنند.
دعايي تصريح كرد: بايد تلاش كنيم در سايه تدبير دست‌اندركاران نظام سرمايه‌هاي فكري ايراني خارج از كشور را جذب بكنيم. فرشچيان يكي از شخصيت‌هاي رانده شده از كشور بود كه با تدبير مسئولان به ايران بازگردانده شد. مدير مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: موسسه اطلاعات اين افتخار را داشته كه براي اولين بار در تاريخ كشور براي ايرانيان خارج از كشور روزنامه منتشر كند حدود 17 سال است كه روزنامه اطلاعات براي آمريكا و اروپا روزنامه چاپ مي‌كند و اين باعث افتخار ما است. مدير مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: بخشي از هزينه‌هاي ارزي چاپ اين روزنامه را در خارج از كشور در دوره‌هاي گذشته دولت تامين مي‌كرد اما در دولت نهم و دهم متاسفانه كمك‌هاي لازم براي چاپ اين روزنامه در خارج از كشور انجام نمي‌شود و انتظار را برآورده نمي‌شود و علي‌رغم مراجعات مكرر متاسفانه هنوز موفق نشده‌ايم هزينه‌هاي لازم را از دولت دريافت كنيم اگر دولت براي انتشار روزنامه اطلاعات در خارج از كشور كمك نكند حتي ممكن است از پس هزينه‌هاي چاپ اين روزنامه در خارج از كشور برنياييم و چاپ اين روزنامه متوقف شود.
مديرمسوول روزنامه اطلاعات در پايان تاكيد كرد: هموطنان ما كه به هر دليلي وطن خود را ترك مي‌كنند مي‌توانند در ابتدا تهديد محسوب شوند اما اگر نظام اين قدرت و شايستگي را داشته باشد كه اين هموطنان را جذب كند ديگر قطعاً آنها منشا تحديد نيستند. او ادامه داد: خوشبختانه در اين دوران و در اين دولت اراده‌اي به وجود آمده است كه ايرانيان خارج از كشور را جذب بكند.
به گزارش خبرنگار ايلنا،در ابتداي مراسم، مجري برنامه هنگامي كه مي‌خواست دعايي را براي سخنراني دعوت كند گفت: من آقاي شريعتمداري را درجمع نمي‌بينم معمولاً آقاي دعايي و آقاي شريعتمداري همه جا با هم ديده مي‌شوند و عجيب است كه هنوز آقاي شريعتمداري نيامده است، بعد از اين جملات، زماني كه دعايي مدير مسئول روزنامه اطلاعات براي سخنراني به پشت تيريبون رفت گفت: احتمالاً دليل اينكه مجري برنامه آقاي شريعتمداري را با من اسم مي‌برند به خاطر اين است كه كيهان و اطلاعات را همه از قديم دوقلوهاي وابسته به نظام مي‌دانستند منتها فراموش كرده‌اند كه اكنون، يكي منشا رحمانيت و صلح و صفاست و ديگري منشا جباريت است.

1389/10/25 - 11:05 کد خبر : 174317

0 نظرهای شما: