علت سوانح هوايي زودتر از شش ماه اعلام نمي‌شود

درپي بازخواني جعبه سياه هواپيماي سانحه ديده اروميه؛

مجيدي خبر داد:

علت سوانح هوايي زودتر از شش ماه اعلام نمي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: راه و ساختمان رييس ستاد مديريت بحران وزارت راه و ترابري با اعلام اينكه 142 نفر بليت براي پرواز تهران ـ اروميه را كه هفته قبل دچار سانحه شد، خريده بودند، گفت: براساس فهرست اوليه اين پرواز بايد با 153 سرنشين (142 مسافر و 11 كرو) پرواز مي‌كرد كه 48 نفر از مسافران به فرودگاه نيامده، انصراف و تغيير پرواز داده‌ بودند.‌
احمد مجيدي با اشاره به اينكه پرواز تهران ـ اروميه كه هفته گذشته دچار سانحه شد 105 سرنشين داشته است، به خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: 142 نفر بليت براي اين پرواز خريداري كرده بودند كه 9 نفر از مسافران به فرودگاه مهرآباد نيامدند،
20 نفر نيز به دليل تاخير دو ساعت و 15 دقيقه‌اي از اين پرواز انصراف داده و پرواز تهران ـ تبريز را جايگزين كردند و 19 نفر از مسافران به دليل تاخير،‌ پس از اينكه يك‌بار از هواپيما پياده شدند از پرواز انصراف داده‌اند و نهايتا اين پرواز با 105 سرنشين (94 مسافر و 11 كرو) انجام شد كه به دليل نامشخص هواپيما در نزديكي فرودگاه اروميه دچار سانحه شد كه در اين ميان 78 نفر كشته و 27 نفر مجروح شدند.
علت سوانح هوايي زودتر از شش ماه اعلام نمي‌شود
وي اعلام كرد: كميسيون بررسي سوانح سازمان هواپيمايي كشوري در حال بازخواني جعبه‌هاي سياه هواپيماي سانحه ديده هستند كه براساس تجربه هيچ وقت نتايج اين بررسي و اعلام علت سوانح هوايي كمتر از شش ماه اعلام نشده است.
مجيدي درباره اين‌كه به نقل از مسافران زنده مانده پرواز گفته مي‌شود هواپيما آنقدر به باند فرودگاه اروميه نزديك شده كه براي لحظه‌اي چرخ‌هاي آن به سطح باند فرودگاه رسيده است، گفت: اين موضوع صحت ندارد؛ براساس سيستم ضبط اطلاعات برج مراقبت پرواز فرودگاه اروميه، كمترين ارتفاع اين هواپيما با زمين شش هزار و 200 پا بوده است. ضمن اينكه خلبان اين پرواز قبل از نشستن در باند فرودگاه اروميه از نشستن انصراف داده و تا ارتفاع 9 هزار پا از زمين اوج گرفته كه در اين شرايط ارتباطش با برج مراقبت قطع شده و مكالمات ديگري در برج مراقبت پرواز ضبط نشده است.
رييس ستاد مديريت بحران وزارت راه و ترابري افزود: خلبان در اين شرايط ، به دليلي كه هنوز مشخص نيست تصميم به فرود اضطراري گرفته و هواپيما در 15 ـ 16 كيلومتري فرودگاه فرود آمده است.
ديد در فرودگاه اروميه 800 متر بوده كه براي فرود كفايت مي‌كند
مجيدي با اشاره به اينكه اين پرواز دو ساعت و 15 دقيقه به دليل نامساعد بودن شرايط جوي تاخير داشته است، گفت: پس از اطمينان داشتن از ديد 800 متر در فرودگاه اروميه نهايتا اجازه پرواز داده شده چراكه ديد 800 متر براي فرود در باند فرودگاه كفايت مي‌كند.
وي درباره‌ي اينكه گفته مي‌شود خلبان بنزين هواپيما را قبل از فرود اضطراري براي جلوگيري از انفجار تخليه كرده است، گفت: شرايط حادثه كمتر از دو- سه دقيقه بوده و فرصتي براي اين اقدامات وجود نداشته است. از سوي ديگر براساس اظهارات يكي از مسافران زماني كه هواپيما محكم به زمين نشسته چنين احساس شده كه بنزين هواپيما بر رويش ريخته است كه البته هنوز اين اظهارات تاييد يا تكذيب نشده است.
مجيدي با اشاره به اينكه يكي از تيم‌هاي بررسي سوانح سازمان هواپيمايي كشوري بررسي گفته‌هاي شواهد و بازمانده‌هاي حادثه است، گفت: هر يك از گروه‌هاي بررسي سوانح حدس و گمان‌هايي دارند اما اختيار ندارند موضوعي را به صورت رسمي بيان كنند تا نتيجه نهايي مشخص شود؛ به ويژه‌ تا زماني كه نوارهاي FDR (پارامترهاي موتور هواپيما) خوانده شود.
حداقل دو- سه هفته زمان براي بازخواني FDR لازم است
معاون وزير راه و ترابري گفت: علت حادثه زماني اعلام خواهد شد كه همه‌ 11 گروه كميسيون بررسي سازمان هواپيمايي كشوري عوامل و نتايج خود را بررسي و نتيجه به صورت قطعي عنوان كنند.
وي گفت: حداقل دو- سه هفته طول مي كشد تا نوار FDR (پارامترهاي موتور هواپيما) بازخواني شود و شايد لازم باشد چندين بار خوانده و به صورت تفصيلي بررسي شود.
مجيدي درباره اينكه با توجه به نامناسب بودن شرايط آب و هوايي و عدم ديد كافي خلبان چرا اجازه پرواز داده شده و سازمان هواشناسي آيا توانايي پيش‌بيني وضعيت هوا طي يك ساعت را هم نداشته است؟ همچنين به گفته مسوولان امر زماني كه هواپيما تهران را به مقصد اروميه ترك كرده شرايط جوي فرودگاه اورميه مناسب بوده است، گفت: زماني كه سانحه رخ مي‌دهد سازمان هواپيمايي به عنوان دستگاه حاكميتي، سازمان‌هاي هواشناسي، فرودگاه مربوطه و شركت هواپيمايي سانحه داده را در مظان اتهام قرار مي‌دهد و تمامي اطلاعات آنها را پلمپ مي‌كند و كسي حق دخل و تصرف در آن را ندارد تا جزييات حادثه و اطلاعات بررسي شود.
گزارش‌هاي هواشناسي كامل بوده و مشكلي نداشته است
به گفته وي ساعت 15:45 ديد در فرودگاه اروميه 500 متر بوده و شرايط جوي با بارش برف همراه بوده است. ساعت 16:30 نيز براساس گزارش هواشناسي ديد در فرودگاه اروميه 700 متر بوده كه مسافران را از هواپيما پياده و به سالن فرودگاه مهرآباد منتقل مي‌كنند. ساعت 16:43 دقيقه نيز براساس گزارش هواشناسي ديد در فرودگاه اروميه 800 متر بوده است و از ساعت 17:30 بعدازظهر و 18:30 نيز مجددا ديد در فرودگاه اروميه براساس گزارش هواشناسي 800 متر اعلام شده است.
مجيدي با اشاره به اينكه اين پرواز دو ساعت و 15 دقيقه به دليل نامساعد بودن شرايط جوي تاخير داشته است، گفت: پس از اطمينان داشتن از ديد 800 متر در فرودگاه اروميه نهايتا اجازه پرواز داده شده چرا كه ديد 800 متر براي فرود در باند فرودگاه كفايت مي‌كند.
رييس ستاد مديريت بحران وزارت راه و ترابري اعلام كرد: حتي زماني كه هواپيما در خارج از فرودگاه اروميه دچار سانحه شده بر اساس گزارش هواشناسي ديد در اين فرودگاه 800 متر بوده است. لذا گزارشات هواشناسي كامل بوده و مشكلي نداشته است.

1389/10/25 01-15-2011 13:02:57 8910-16536: كد خبر

0 نظرهای شما: