ناصرتقوايي:سينماي امروز ايران با واقعيت جامعه تطابق ندارد

ناصرتقوايي:

سينماي امروز ايران با واقعيت جامعه تطابق ندارد

آنچه كه امروز به آن كم بها داده مي‌شود بحث آموزش است امروز دانشكده‌ها سدي قوي در برابر استعدادها هستند و اين سد آنچنان قوي است كه حتي اگر نيما يوشيج نيز امروز حضور داشت نمي‌توانست وارد اين دانشكده‌ها شود.


ایلنا: - ناصر تقوايي معتقد است سينماي امروز ايران بازتاب واقعيت‌هاي جامعه نيست و به همين دليل است كه مخاطبان و مردم از سينما استقبال نمي‌كنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا ناصر تقوايي كارگردان سينماي ايران در نشست بررسي وضعيت سينماي كوتاه در خانه سينما ،با توجه به اهميت مطالعه و ادبيات در سينما گفت: مطالعه وقتي براي سرگرمي باشد شكل ديگري دارد و وقتي براي آموزش باشد شكل ديگري به خود مي‌گيرد. وي با اشاره به اينكه هنرمند براي ابراز سخنان خود نياز به فضاي آزاد دارد گفت: هر جامعه‌اي براي خود شكلي دارد و گاهي ممكن است هنرمند در يك جامعه تحت فشار باشد. اين تصور كه اگر هنرمند در فشار باشد كار بهتري عرضه مي‌كند يك تصور نادرست و فاشيستي است زيرا هنرمند بر اثر فشار حذف مي‌شود.
قبل از آنكه بخواهد اثر هنري توليد كند. وي با اشاره به وضعيت امروز سينما در جهان گفت: سينما كه امروز دنيا را گرفته است سينماي مبتني بر فن است و هر چه اين فنون رشد كند فيلم‌هاي جذاب‌تري ساخته مي‌شود اما در اين ميان بسياري از فيلم‌سازان نمي‌توانند حرف خود را در اين سينما بزنند. مانند جان فورد كه عليرغم آنكه فيلم‌هاي عظيمي ساخته است اما نتوانسته جهان‌بيني خود را در فيلم نشان دهد. وي با اشاره به وضعيت سينماي اروپا گفت: سينماي اروپا مي‌خواهد به گذشته بازگردد و حقيقت را كشف كند. اما حقيقت يك مسئله واحد نيست بلكه يك شكل تجريدي و مجرد است مانند اعتماد.
آيا اعتماد در مناسبات آدم‌ها شبيه هم هست، خير اينگونه نيست و بسيار متكثر است. تقوايي با تاكيد بر رويكرد افلاطوني و ارسطويي به هنر و سينما افزود: فيلمسازان ما در سابقه 80 تا 90 ساله خود هميشه روش افلاطوني را در پيش گرفته‌اند و اين روش نيز متاثر از نويسندگان ما بوده است. زيرا ما ملتي هستيم كه معروف به ملتي شاعر مسلك هستيم و اين مسئله وجه مشترك همه قوميت‌ها است و هميشه در ايران اين مسئله مطرح بوده است. وي ادامه داد: در اين ميان زبان بسيار اهميت دارد و حكومت‌ها چه در دست ايرانيان بوده و چه در دست غير ايرانيان به زبان فارسي اهميت مي‌دادند و همه نويسندگان نيز با هر گويشي بر زبان فارسي تاكيد مي‌كردند.
امروز نيز به همين دليل است كه بعضاً ديده مي‌شود بعضي مخاطبان ما در خارج از كشور با فيلم‌هاي ما ارتباط كامل برقرار نمي‌كنند. در حالي كه با تصاوير اين فيلم‌ها به خوبي ارتباط برقرار مي‌كنند اما رابطه خوبي با زبان فارسي برقرار نمي‌شود. تقوايي با تاكيد بر اينكه سينما هميشه زير سيطره ادبيات بوده است گفت: سينما زماني رها مي‌شود كه از ديكتاتوري ادبيات مستقل شود. به طور مثال اولين هنري كه از سيطره ادبيات رها شد خط فارسي بود و در دوره‌اي خطاط‌ها و خوش‌نويسان هنر مجرد خود را به صورتي عيان كردند كه فقط خط آنها ديده شود. كارگردان فيلم كاغذ بي‌خط با اشاره به وضعيت فيلم كوتاه گفت: امروز فيلم‌هاي كوتاه به لحاظ تكنيكي رشد زيادي كرده‌اند و قابل مقايسه با دوره‌هاي گذشته نيستند.
امروز ابزار ديجيتال به دليل سهولت و آزادي كه به فيلم‌سازان داده است به آنها اجازه مي‌دهد تا هر كاري را تمرين كنند و تجربه به دست آورند و كم‌كم به يك زبان شسته و رفته و قوام يافته برسند. وي ادامه داد: امروز هر فيلمي فارغ از آنكه به صورت ديجيتال و 35 ساخته شود با هم برابري مي‌كنند و ارزش دارد و همانقدر كه يك فيلم 35 بايد از لحاظ سينمايي قوام داشته باشد فيلم ديجيتال نيز بايد قوام و هويت داشته باشد. كارگردان فيلم كاغذ بي‌خط با اشاره به تاثير ادبيات بر سينما و جامعه در طول سال‌ها افزود: فيلم‌سازان ما وارث نويسندگان هستند. نويسندگاني كه در زماني كه جامعه در حال پوست‌اندازي بود رشد كردند. وي ادامه داد: جامعه ايران در دوره‌اي فاقد فيلسوف بود لذا بعضي از نويسندگان سياسي شدند و متاسفانه گروهي از نويسندگان بيش از حد وقت خود را آلوده سياست كردند و اين امر باعث شد هنر و ادبيات ما ضربه بخورد و سانسور شديد در دوره‌اي محصول همين آلوده شدن بيش از حد هنر به سياست است.
تقوايي افزود: ممكن است در جامعه ما در قرن‌هاي گذشته به دليل بعضي ممنوعيت‌ها آسيب ديده باشد اما هنرمندان با استفاده از اجبار موجود زبان خاصي را به وجود آوردند كه يكي از آنها به كار گرفتند تمثيل است. كارگردان فيلم ناخدا خورشيد با اشاره به اهميت روايت در فيلم گفت: بزرگ‌ترين اشكال ما در فيلم‌ها اين است كه ما در بحث روايت و تكنيك كارآزموده نشده‌ايم و همچنان در اين قضيه ضعف داريم و اين ايراد نيز به ادبيات ما باز مي‌گردد. وي ادامه داد: اينكه امروز ادبيات غربي در كشور گسترش يافته و سيل ترجمه‌ها از ادبيات غربي وارد كشور شده است محصول همين ضعف است. تقوايي ادامه داد: تا پايان قرن نوزده ادبيات سبك و سياق ديگري داشت و داستان وقتي تمام مي‌شد كه موضوع نيز به پايان رسيده باشد.
اين خصلت همچنان وجود دارد اما امروز مديوم ديگري نيز به نام فيلم و داستان آغاز شده است كه ريشه در بعد از قرن نوزده دارد. تقوايي با اشاره به تاريخ داستان كوتاه در جهان گفت: بعد از قرن نوزده داستان كوتاه شروع مي‌شود. عده‌اي معتقد هستند كه استقبال از داستان كوتاه به دليل آن بود كه مردم به علت مشغله خيلي فرصت ندارند كه مطالب بلند بخوانند. اما من اين موضوع را به وقت نداشتن مردم مرتبط نمي‌دانم. وي ادامه داد: من معتقدم فيلم كوتاه شيوه جديدي در فيلم‌سازي است و امروز هستند فيلم‌سازاني كه نمي‌توانند فيلم كوتاه بسازند. تقوايي با اشاره به سينمايي كيارستمي گفت: به طور مثال موضوعاتي كه در فيلم‌هاي كيارستمي مطرح مي‌شود اگر به فيلم‌ساز ديگري داده شود نهايت مي‌تواند يك فيلم 20 دقيقه‌اي بسازد اما كيارستمي با ساختن درست يك فيلم بلند از درون اين مضمون خارج مي‌كند.
تقوايي با تاكيد مجدد بر بحث ادبيات در سينما گفت: يكي ديگر از مشكلات ما تبديل ادبيات به فيلم خوب سينمايي است و بايد به آن توجه شود. زيرا فيلم‌نامه‌نويسي شكل ديگري از ادبيات است. وي با اشاره به بحث آموزش افزود: آنچه كه امروز به آن كم بها داده مي‌شود بحث آموزش است البته امروز دانشكده‌ها زياد هستند اما دانشكده‌ها سدي قوي در برابر استعدادها هستند و اين سد آنچنان قوي است كه حتي اگر نيما يوشيج نيز امروز حضور داشت نمي‌توانست وارد اين دانشكده‌ها شود. تقوايي با اشاره به علاقه‌مندي مردم به سينما گفت: اگر دامنه محدوديت‌ها كمتر بود سينما بزرگ‌ترين شغل مردم اين كشور بود. سينما اين قابليت را دارد و آنقدر وسيع و گسترده است كه همه به آن روي بياورند. اما به دليل بعضي مشكلات امروز از بين نزديك به 100 گونه فيلم موجود فقط چند نوع آن در كشور ساخته مي‌شود. لذا ما مشاهده مي‌كنيم كه فيلم‌هايي در گونه‌هاي علمي، نظامي، تخيلي و ... نداريم.
حتي در بحث‌هاي تاريخي نيز به طول مثال درباره 8 سال دفاع مقدس آثار قابل درخوري نداريم و اگر بگويند يك فيلم نيم ساعته از اين 8 سال نشان داده شود وجود ندارد. وي در پايان تاكيد كرد: اميدوارم شما فيلم‌سازان كوتاه بتوانيد را خود را ادامه دهيد و شما سينماي بلند را فراموش كنيد و با فيلم كوتاه بتوانيد سليقه مردم را تغيير دهيد. من معتقدم امروز موضوعات واقعي زندگي مردم در سينماهاي ما وجود ندارد و اين اصلي‌ترين دليل است كه باعث مي‌شود مردم به سينما نروند. براساس اين گزارش در پايان اين نشست امير شهاب رضويان به نمايندگي از فيلم‌سازان كوتاه هدايايي را به ناصر تقوايي اهدا كرد.

1389/10/24 - 11:03:17 کد خبر : 174129

0 نظرهای شما: