قطعا علت سقوط هواپيما به مشکلات خود آن برمي‌گردد نه فرودگاه

اطلاعات جديد از سقوط بويينگ 727 در اروميه

معاون استاندار آذربايجان‌غربي:

قطعا علت سقوط هواپيما به مشکلات خود آن

برمي‌گردد نه فرودگاه


خبرگزاري دانشجويان ايران - اروميه سرويس: شهرستان‌ها معاون امور عمراني استاندار آذربايجان‌غربي گفت: مطالب عنوان شده مبني بر کمبود امکانات و تجهيزات فرودگاه اروميه و اعلام کردن اين موضوع به عنوان يکي از علل سقوط هواپيماي بويينگ 727 در اروميه، صحت ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، "سيدجواد محمودي"، در يك نشست خبري، افزود: فرودگاه اروميه به سيتم ILS مجهز است و اين سيستم امکان فرود هواپيما در فصل زمستان را فراهم مي‌کند؛ در روز حادثه سقوط هواپيماي بويينگ 727 در اروميه، هواپيما حوالي ساعت 19:25 دقيقه به بالاي باند فرودگاه رسيد و در اين مدت با برج مراقبت نيز در حال تماس بود اما مشکلي که وجود داشت، خلبان به علت عدم ديد کافي دقيقا در بالاي سيتم ILS قرار نگرفته بود، به همين منظور براي قرار گرفتن در اين مسير بايد دوباره اوج گرفته و پس از دور زدن در آن مسير قرار مي‌گرفت.
وي ادامه داد: خلبان نيز به همين منظور اوج گرفته بود تا دوباره براي قرار گرفتن در اين مسير دور بزند اما در آخرين تماسي که با برج مراقبت داشت، بازگشت به تهران را اعلام كرده بود. قطعا علت سقوط هواپيما به مشکلات خود آن برمي‌گردد و ما نمي‌دانيم در آن لحظه در داخل هواپيما چه اتفاقاتي پيش آمده است و صلاحيت قضاوت در اين خصوص به بازخواني دو جعبه سياه آن بستگي دارد.
معاون استاندار آذربايجان‌غربي با اشاره به اينکه اين هواپيما ساعت 19:33 دقيقه سقوط کرده است و زمان اعلام شده قبلي مبني بر سقوط آن در ساعت 19:45 صحت ندارد، اظهار کرد: پرواز فوق به‌دليل بدي آب و هواي اروميه با دو ساعت و نيم تاخير انجام گرفته است، به‌طوري که اين هواپيما ساعت 18:15 از پارکينگ خود در فرودگاه مهرآباد خارج شده و در 18:30 به سمت اروميه پرواز کرده و حدود ساعت 19:10 به 100 کيلومتري اروميه رسيده بود و در اين زمان اولين تماس را با برج مراقبت فرودگاه اروميه برقرار مي‌کند.
وي تصريح کرد: ساعت 19:20 دقيقه اين هواپيما به 12 کيلومتري باند فرودگاه اروميه مي‌رسد و در ساعت 19:25، خلبان، بازگشت به تهران را به علت پيدا نکردن باند فرود، به برج مراقبت اعلام مي‌کند که متاسفانه چند دقيقه پس از آن از رادار برج مراقبت ناپديد شده، در محل سانحه سقوط مي‌کند.
وي ادعا کرد: اينکه برخي از مسافران اعلام مي‌کنند هواپيما يک فرود شديد داشته است، صحت ندارد و اين شايد به خاطر تکان‌هايي بوده که هواپيما در آسمان داشته است.
محمودي با بيان اينکه پس از سقوط هواپيما، اولين کساني که به محل حادثه رسيده و اقدام به امدادرساني به مجروحان کرده بودند، مردم روستاهاي اطراف بودند، خاطرنشان کرد: بايد از اين مردم که حتي پس از حضور نيروهاي امدادي در محل حادثه حضور داشته، به مجروحان و حادثه‌ديدگان کمک مي‌کردند، سپاسگزاري و تشکر کرد.
وي يادآور شد: اولين کسي هم که طي تماسي با فرودگاه، سقوط اين هواپيما را اعلام مي‌کند، يکي از کارمندان خود فرودگاه بود که محل حادثه، نزديک روستاي آنها بوده است.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري، مبني بر عدم اسکان خانواده‌هاي حادثه‌ديدگان اين سانحه که از ساير شهرها خود را به اروميه رسانده بودند و از عدم خدمات‌دهي به خود از سوي مسوولان آذربايجان‌غربي و ستاد مديريت بحران، ابراز نارضايتي مي‌کردند، گفت: ما در همان اوايل حادثه به تمامي هتل‌هاي اروميه از جمله هتل "مرواريد" که متعلق به سازمان همياري است اعلام آماده‌باش کرديم تا به صورت رايگان به خانواده‌هاي مجروحان و جان‌باختگان اين حادثه خدمات‌دهي کنند و اين موضوع را به بيمارستان‌ها نيز اعلام کرديم تا در صورت درخواست اين خانواده‌ها به آنها اطلاع‌رساني کنند.
به گزارش ايسنا، معاون امور عمراني استاندار آذربايجان‌غربي در ادامه در پاسخ به گله‌مندي‌هاي خبرنگاران به جهت عدم پاسخگويي مسوولان ذي‌ربط استان در رابطه با جزييات حادثه در زمان‌هاي اوليه وقوع آن، ابراز کرد: در همان اوايل وقوع سانحه، استاندار آذربايجان‌غربي و من به عنوان تنها مسوولان جوابگوي رسانه‌ها مشخص شديم و تلاش کرديم تا صحيح‌ترين اخبار را در اختيار رسانه‌ها قرار دهيم اما بايد قبول کرد ما در زمان بروز حادثه بايد مديريت بحران مي‌کرديم و علل آن را مورد بررسي قرار مي‌داديم.
وي ادامه داد: مرکز مديريت بحران استان در اروميه با 50 درصد پيشرفت فيزيکي در حال ساخت است و ان‌شاءالله در شش ماهه نخست سال آينده مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت که در صورت راه‌اندازي آن قطعا پاسخگويي به رسانه‌ها در مواقع ضروري و بحراني به راحتي انجام خواهد گرفت.
محمودي در ادامه با اشاره به مصاحبه نماينده مردم ماکو، شوط و چالدران در مجلس شوراي اسلامي با شبکه استاني آذربايجان‌غربي و انتقاد وي از مسوولان کشوري و استاني به جهت تعلل در سقوط اين هواپيما، تاكيد کرد: صداوسيما بايد پاسخگو باشد که چرا زماني که ما مشغول مديريت بحران و تسکين حادثه‌ديدگان و مردم بوديم، اقدام به پخش اين مصاحبه که با ادبيات توهين‌آميز به مقامات مسوول همراه بوده، كرده است.
وي تصريح کرد: من آن حرف‌ها را نسنجيده مي‌دانم چراکه با لحن و ادبياتي توهين‌آميز و به‌دور از شخصيت هر فرد ايراني مي‌دانم و معتقدم چنين کاري قابل تامل است. ما کساني را محق‌تر براي درخواست پاسخگويي از مسوولان مي‌دانيم که خود نيز بدون عبا و قبا در محل حادثه حضور داشته، اقدام به امدادرساني براي حادثه‌ديدگان مي‌کرده‌اند.
او در ادامه، لزوم آموزش همگاني مقابله با شرايط بحراني را مورد تاکيد قرار داد و افزود: در اين حادثه نيز همچنان‌که ديديم مردم اولين امدادرسان‌ها به حادثه‌ديدگان بودند و در اين مواقع است که لزوم آشنايي به امدادهاي اوليه مورد توجه قرار مي‌گيرد.
وي اضافه کرد: چندي قبل از اين حادثه، مانوري فرضي را براي دستگاه‌هاي اجرايي اجرا و محل بحران را شهرک "گلمان" اروميه اعلام کرديم که تمامي دستگاه‌ها نيز با امکانات مخصوص خود به محل اعزام شدند و مديريت واحد بحران را تجربه کردند و خوشبختانه اين تمريني شد براي مديريت بحران حادثه اخير و نتيجه آن امدادرساني به مجروحان و حادثه‌ديدگان در کمتر از دو ساعت و نيم بود که در کمتر جايي چنين چيزي اتفاق افتاده است.
وي در پاسخ به اينکه با سقوط اين هواپيما آيا لزوم ساخت باند دومي براي فرودگاه اروميه احساس مي‌شود يا خير؟، گفت: اين فرودگاه اصلا به باند دوم نيازي ندارد چراکه فرودگاهي که باند تاکسيوي آن سالم باشد به باند دوم نيازي ندارد اما در هر صورت ما به‌دنبال توسعه باند اين فرودگاه هستيم و مطالعات آن در حال انجام است.

كد خبر: 8910-18537

0 نظرهای شما: