50 درصد افراد ديابتي از بيماري خود بي‌اطلاع هستند

استاديار دانشگاه علوم پزشكي سبزوار:

50 درصد افراد ديابتي از بيماري خود بي‌اطلاع هستند

خبرگزاري فارس: استاديار دانشگاه علوم پزشكي سبزوار با بيان اينكه 50 درصد افراد ديابتي از بيماري خود بي‌اطلاع هستند، گفت: اين موضوع مشكلات بسياري را براي اين افراد در آينده به وجود مي‌آورد.


جواد كرباس‌فروشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار درباره بيماري ديابت اظهار داشت: اكتفا كردن به يك روز براي بيماران ديابتي به تنهايي كفايت نمي‌كند و براي معرفي و پيشگيري از اين بيماري بايد با توجه به مناسبت‌هاي مختلف سالي چندبار اين قضيه تكرار شود. استاديار دانشگاه علوم پزشكي سبزوار افزود: افراد بسياري هستند كه از بيماري خود اطلاع ندارند و اين موضوع مشكلات بسياري را براي آنها در آينده به وجود مي‌آورد. وي مهم‌ترين ركن درمان و پيشگيري در بيماري ديابت را آموزش به بيماران ديابتي عنوان كرد و افزود: اگر فرد مبتلا به بيماري ديابت از بيماري خود مطلع و آگاه باشد، هزينه درمان آن بسيار كم بوده و از بروز عوارض بعدي آن جلوگيري مي‌شود. متخصص داخلي و فوق تخصص غدد، بيماري ديابت را يك بيماري چند فاكتوري و چندعاملي دانست و اظهار داشت: تمام سنين ممكن است به بيماري ديابت مبتلا شوند و هيچ سني از ابتلا به اين بيماري مصون نيست ولي علت بيماري در سنين مختلف متفاوت است.
* كنترل قند خون از جمله راه‌هاي پيشگيري ديابت است

كرباس‌فروشان ادامه داد: بيماري ديابت در سنين زير 30 سال به علت اينكه پانكراس (لوزالمعده) انسولين توليد نمي‌كند و در سنين بالاي 30 سال به علت اينكه بدن نمي‌تواند از انسولين توليد شده استفاده موثر كند، اتفاق مي‌افتد. وي با اشاره به اينكه ديابت به هر علت و در هر سني باشد راه‌هاي درمان و پيشگيري آن مشابه است، تصريح كرد: كنترل قند خون، فشار خون، چربي خون، كليه، چشم و كنترل بيماري‌هاي قلبي از جمله راه‌هاي پيشگيري اين بيماري است. وي به نقش داروهاي گياهي در كنترل بيماري ديابت اشاره كرد و گفت: داروهاي سنتي و گياهي در كنار داروهاي صنعتي و شيميايي مي‌تواند در پيشگيري و درمان ديابت كمك كند. اين استاد دانشگاه گفت: اما نبايد به تنهايي به داروي گياهي اكتفا كرد مگر با راه‌اندازي دانشكده‌هاي طب سنتي كه گياهان سنتي شناخته و معرفي شود و بتوانند جايگزين داروهاي شيميايي شود.
*50 درصد افراد ديابتي از بيماري خود بي‌اطلاعند

وي با بيان اينكه50 درصد افراد ديابتي از بيماري خود بي‌اطلاع هستند، گفت: اگر فردي خواهر، برادر و يا والدين مبتلا به ديابت دارد، مستعد ابتلا به ديابت است. وي با بيان اينكه بيماري ديابت با آزمايش قند خون قابل تشخيص است، ادامه داد: در فردي كه داراي زمينه ارثي اين بيماري است اگر عوامل محيطي مانند كم‌تحركي، اضافه وزن، رژيم‌هاي غذايي و ... فراهم شود ژن ديابت آشكار و باعث بروز علائم بيماري مي‌شود. كرباس‌فروشان، پيشگيري از بيماري ديابت را كاري گروهي و تيمي دانست و گفت: در پيشگيري از ديابت مسئولان، رسانه‌ها و بيشتر از همه خود فرد مبتلا، نقش مهمي را ايفا مي‌كنند.
*برنج و نان براي اشخاص ديابتي مشكل ايجاد نمي‌كند

وي افزود: افرادي كه مستعد بيماري هستند، مي‌توانند با مراجعه به مراكز درماني و با تشخيص به موقع اين بيماري را كنترل و جلوگيري كنند. وي رژيم غذايي بيماران ديابتي را شامل غذاهاي ممنوعه، محدود و آزاد برشمرد و غذاهايي نظير انواع شيريني‌ها، آبميوه‌ها، نوشابه‌ها، بستني و شكلات‌ها را جزو غذاهاي ممنوعه عنوان كرد. كرباس‌فروشان، غذاهايي مانند برنج، نان، ماكاروني، سيب زميني و ساير غذاهايي كه داراي نشاسته هستند را از زمره غذاهاي محدود نام برد و انواع سبزيجات و ميوه‌ها به استثنا خربزه و انگور را هم از جمله غذاهاي آزاد كه استفاده آن براي شخص ديابتي مشكلي ايجاد نمي‌كند، عنوان كرد.

0 نظرهای شما: