كارچاق‌كني؛ ريشه‌ها و راهكارها

كارچاق‌كني؛ ريشه‌ها و راهكارها

يك وكيل دادگستري:

اگر سيستم‌ قضايي و قوانين قوي داشتيم

كارچاق‌كني رشد نمي‌كرد

با اين قوانين مي‌توان جلوي آنها را گرفت


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي يك وكيل دادگستري با بيان اين كه كار عمده كارچاق‌كن‌ها دور زدن قوانين است، اظهار كرد: آنها با مشاغل كاذب، خارج از ضوابط، قانون و عرف كشور، مرتكب اقداماتي مي‌شوند تا از طريق ارتباطات نامشروع بتوانند اختياراتي را به دست بياورند.
علي رسول‌زاده فرساد در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين كه كارچاق‌كني و كارچاق‌كن‌ها مربوط به ديروز و امروز نبوده و نيستند، اظهار كرد: اين پديده سابقه‌ طولاني در تمام دستگاه‌ها اعم از دولتي، عمومي و قضايي دارد.
اين حقوقدان ادامه داد: كارچاق‌كن‌ها در حقيقت پل ارتباطي با صاحب منسبان در ادارات و دستگاه‌هاي مختلف هستند كه اقدامات خلاف‌ قانوني را مرتكب مي‌شوند و در ادبيات عاميانه به آن‌ها دلال گفته مي‌شود.
اين وكيل دادگستري يكي از علل رشد كارچاق كني در كشور را ضعيف سيستم‌ها دانست و خاطرنشان كرد: اگر سيستم‌ قضايي قوي و قوانين محكمي داشته باشيم، كارچاق‌كن‌ها نمي‌توانند رشد يابند و هر زمان كه بخواهند در دستگاه‌ها نفوذ كرده واقدامات خلاف قانون انجام دهند.
رسول‌زاده فرساد در ادامه گفت: با توجه به رفت و آمد در دستگاه قضايي شاهد حضور افرادي در اطراف دادسراها و مجتمع‌هاي قضايي هستيم كه به دنبال افراد عامي و ناآشنا با قوانين هستند و آن‌ها را شكار مي‌كنند. دستاويز اين افراد اين است كه ادعا مي‌كنند ارتباطات بسيار قوي و نزديكي با برخي از قضات و مسوولان و مديران ارشد قضايي دارند كه البته ممكن است اين گونه نيز باشد.
وي با بيان اين كه اين كه عنوان مجرمانه معيني در رابطه با كارچاق‌كني نداريم، ادامه داد: اما اين افراد به دروغ، نيرنگ و تقلب متوسل مي‌شوند و در حقيقت اقدام آن‌ها مصداق كلاهبرداري است. ادعا‌هاي آنان كاذب و سمت‌هاي مطرح شده از سوي آنان مجعول است. البته در بسياري از مواقع نيز خود را وكيل دادگستري معرفي مي‌كنند كه مردم بايد مراقبت باشند تا فريب اين افراد را نخورند.
اين حقوقدان جرم‌انگاري درمورد كارچاق‌كني را بسيار مفيد ارزيابي و تاكيد كرد: با قانون جامع مي‌توان با كارچاق كن‌ها برخورد كرد. جرم‌انگاري نسبت به كارچاق‌كني مفيد است اما اكنون با قوانين موجود نيز مي‌توان جلوي اين افراد را گرفت.
اين وكيل دادگستري در پايان استفاده مردم از كارشناسان، حقوقدانان و وكلا را يكي از راه‌هاي جلوگيري از افزايش كارچاق‌كني دانست.

1389/10/28 01-18-2011 07:52:07 8910-18080: كد خبر

0 نظرهای شما: