نه به دولت ايران وابسته‌ايم؛‌نه به دولت آمريكا !

گفت‌وگوي تفصيلي ايلنا با مدير عامل «بنياد كودك ايران

نه به دولت ايران وابسته‌ايم؛‌نه به دولت آمريكا !

افرادي كه به بنياد كمك كرده‌اند تنها ايرانيان وطن‌پرست مقيم آمريكا‏، اروپا و ایران بوده‌اند كه با اطمينان، ميل و رغبت و اطلاعات كامل از شرايط كودكان هموطن خود، به موسسه كمك كرده‌اند/تمام سيستم‌هاي بنياد شفاف است.


ایلنا- : بنياد كودك يا همان موسسه خيريه رفاه كودك كه در 16 سال فعاليت در ايران و خارج از كشور 4 هزار مددجو و دانش‌آموز را حمايت كرده و با داشتن 15 شعبه فعال در كشور، 5 شعبه مستقل نيز در ساير كشورها داشته كه به‌تازگي با اتهاماتي روبه‌رو بوده و در مقابل اطلاع‌رساني و شانتاژهاي خبري گسترده سايت‌ها و رسانه‌هاي خارج و داخل از كشور قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، به تازگي دادستاني ايالت اورگان در آمريكا دادخواستي را عليه سه ايراني ارائه و آنها را به پولشويي ، انتقال پول به ایران و توطئه براي فريب دولت آمريكا متهم كرده است اين اتهامات قبل از آنكه به اطلاع مسئولان اين موسسه غير دولتي رسيده باشد در برخي از رسانه‌ها منعكس و بدون انجام هرگونه پرسش وتحقيق از مديرعامل بنياد كودك در ايران، با زدن اتهاماتي به وي، او را «فراري» قلمداد كردند.
براي بررسي آنچه كه در صدها سايت خبري آمده به سراغ احمد ايرانشاهي، مدير عامل «بنياد كودك ايران» رفتيم و علي‌رغم آنكه برخي از رسانه‌ها خبر از فرار اين فعال حقوق كودك را داده بودند اما تقاضاي ملاقات و مصاحبه‌ي خبرنگار و عكاس خبرگزاري ايلنا خيلي سريع و بدون حاشيه فراهم شد.
آقاي ايرانشاهي، پيشينيه‌اي از كار در بنياد كودك و نحوه فعاليتتان ارائه دهيد. موسسه خيريه رفاه كودك 16 سال قبل، كار خود را در ايران براي كمك به دانش‌آموزان مستعد ونيازمندي كه به دليل فقر از چرخه تحصيل و آموزش در حال خارج شدن بودند آغاز كرد . اين موسسه در حال حاضر حدود 4 هزار خانواده را تحت پوشش قرار داده و بيش از 420 مددجوي اين موسسه نيز تاكنون از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصيل شدند و بيش از 650 نفر از مددجويان تحت پوشش نيز كه در صورت عدم حمایت هر لحظه امكان ترك تحصيل آنها وجود داشته در حال حاضر در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند. علاوه بر اين آمار، تعدادي از مددجويان بيمار نيز در اقصي نقاط كشور تحت پوشش بنياد كودك قرار دارند كه عمده آنها دانش‌آموزان مبتلا به سرطان هستند و در اين ميان کودکان نابينا و ناشنوا نيز تحت حمايت این موسسه قرار گرفته‌اند.
بنياد كودك ایران وابسته به چه سازماني بوده و از چه سازماني مجوز فعاليت دارد؟ بنياد كودك يك موسسه خيريه خصوصي و مردم نهاد است و به هيچ دولت يا ارگاني در داخل يا خارج از كشور وابستگي ندارد امابا توجه به شفافیت و عملکرد مطلوب موفق به اخذ مقام مشورتي ویژه از اكوسوك سازمان ملل متحد، گواهي استاندارد جهاني موسسات غير دولتي از SGS سوئيس دريافت شده است و به عنوان اولين موسسه دريافت كننده مجوز فعاليت‌ ملي از وزارت كشور شناخته شده است ضمنا از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی نظارت می‌شود.
از يك سو مي‌گوئيد وابسته به ارگان خاصي نيستيد، اما آيا با داشتن مجوز از وزارت كشور و نظارت از طرف وزارت دارايي، ملزم به رعايت ضوابط خاصی هستید؟ بنياد كودك بعنوان یک موسسه خیریه در ايران، آمريكا، امارات متحده عربي، سوئيس، دبي، آلمان و دانمارك ثبت شده است و در هر كشور طبق قوانين و ضوابط آنها عمل مي‌كند اما به هيچ يك از اين دولت‌ها وابستگي ندارد. بنياد كودك در ايران و شعباتش در خارج از كشور با داشتن هيات امنا به طور مستقل عمل كرده وهیات امنا نظارت دقيق برعملیات موسسه دارند ، ضمن آنكه تصميمات و اقدامات خود را براساس قوانين كشور محل فعالیت اتخاذ مي‌كند.
نحوه اعمال نظارت را تشريح مي‌كنيد؟ علي‌رغم اينكه از ابتدای تاسیس بنياد، الزامي به حسابرسي نداشتيم اما هر ساله به طور داوطلبانه مورد رسیدگی موسسات حسابرسی مستقل قرار گرفته‌ایم، اين حسابرسي توسط حسابرسان رسمي و قسم خورده در ايران انجام مي‌شود كه مورد تاييد وزارت كشور و وزارت اموراقتصاد و دارايي هستند؛ آخرين نتايج گزارش حسابرسي انجام شده نيز به 2 زبان فارسي و انگليسي روي وب‌سايت موسسه به آدرس
www.childf.org به اطلاع افكار عمومي مي‌رسد. حتي طي 2 سال نيز صورت‌هاي مالي‌مان توسط موسسه Ernst&young كه یک موسسه حسابرسی بین‌المللی است و در ايران نمايندگي داشته رسيدگي شده است.
جذب كفيل و اسپانسر ازبین هموطنان مقیم كشورهاي آمريكايي و اروپايي وجه تمايز بنياد كودك با ساير موسسه‌ها است؛ ايرانيان مقيم آمريكا و اروپا چه ميزان براي كمك به كودكان نيازمند ايراني هزينه مي‌كنند و اينكه هدف موسسه از جذب كمك‌هاي انسان دوستانه از سراسر دنيا چه بوده است؟ ضمن اينكه بر چه اساس نسبت به فعاليت‌هاي بنياد كودك اطمينان مي‌كنند، ساز و كاري براي جلب اطمينان وجود دارد؟ طی سالهای گذشته صدها نفر از كفيلان موسسه كه در ايران، آمريكا و سراسر دنيا زندگي مي‌كنند براي ديدن كودكان تحت حمايت خود به ايران آمده‌اندو با آنها ملاقات كرده‌اند؛ از سوی دیگر نامه‌هاي بچه‌هاي ايراني كه براي كفيلان خود نوشته‌اند از طريق بنياد كودك به زبان مورد نظراسپانسر ترجمه و براي آنها ارسال شده است و حتي شرايط نامه‌نگاري دو طرفه فراهم شده است؛در حال حاضر بیش از 3 هزار ايراني مقيم آمريكا به‌صورت مستمراز طريق بنياد كودك، به كودكان نيازمند ايراني كمك مي‌كنند؛ در ميان كفيلان افرادي وجود دارند كه ايراني هستند اما هيچ وقت ايران را نديده‌اند. در واقع عمدتا هر كفيل در خارج از كشور اسپانسر يك يا چند كودك است.
و هدف اوليه موسسه از جذب كمك‌هاي ساير كشورها؟ از ابتداي تشكيل موسسه متوجه شدیم عمدتا ايرانيان مقيم آمريكا نيز براي انجام كارهاي انسان دوستانه، به كودكان آفريقايي كمك مي‌كردند كه با راه‌اندازي بنياد كودك، امکان جذب كمك‌هاي آنها براي كودكان ايراني نيزفراهم شد و اتفاقا با استقبال چشم‌گيري نيز براي كمك به بنياد مواجه شديم كه البته بنا به اظهارنظرهای کتبی اسپانسرهاي ما در داخل و خارج از كشور، نسبت به عملكرد موسسه راضي بوده و به ما اعتماد دارند چرا كه در هر زمان پاسخگوی آنان بوده‌ایم ونتایج حسابرسي‌هاي ما کاملا شفاف است.از سوی دیگر بنیاد کودک دارای گسترده‌ترین شبکه خصوصی کمک‌رسانی در ایران است و متفاوت با سایر موسسات خیریه اصولا تمرکز آن برجلوگیری از آسیبهای اجتماعی کودکان در استانها و شهرهای دوردست است.
آقاي ايران‌شاهي از اتهامات وارده به خودتان و 2 عضو ديگر موسسه كه در خارج از كشور هستند صحبت كنيم؛ اين اتهامات به مسايل تحريم امريكا عليه بنياد كودك بر مي‌گردد.
تحريم؟ يعني به نوعي قصد سنگ‌اندازي بر فعاليت بنياد كودك يا جلوگيري از فعاليت‌ها را دارند؟ دقيقا همين است اتهام زده‌اند بدون اينكه به قول خودشان «متهم» را از قبل در جريان اتهاماتش قرار دهند.
اتهامات وارده چه بود؟ تشريح مي‌كنيد؟ در خبرگزاري آسوشيتدپرس اعلام شده كه دادستان ايالت اورگان در آمريكا يك متن 26 صفحه‌اي عليه من و دو تن ديگر كه در آمريكا زندگي مي‌كنند تهيه كرده است در حالیکه بنده هیچگاه اين متن را كه بر عليه من بود ندیده بودم و از طريق سايت‌ها متوجه شدم كه به جرم توطئه براي فريب دولت امريكا و پولشويي متهم شده‌ام كه البته هر دو ،اتهامي بي‌پايه و اساس است و با دليل و مدرك آنها را رد مي‌كنم؛ جالب اين جا است كه اين اتهامات را در شرايطي وارد كرده‌اند كه بنياد كودك را در سال‌هاي گذشته ارزيابي و كنترل كرده‌اند و لی قطعا این اتهامات بی‌ارتباط با روابط سیاسی دو کشور ایران و آمریکا نيست.
دليل اصلي اين اتهام تحت عنوان «پولشويي» چه بوده؟ در جرايد اين چنين مطرح شده كه پول از آمریکا خارج شده و به ايران رفته و گفته شده كه بنياد كودك از بخش ديپلماتیک ايران و حزب‌الله لبنان حمایت شده است كه اين اتهامات به هيچ وجه صحت نداشته و افرادي كه به بنياد كودك كمك كرده‌اند تنها ايرانيان وطن پرست مقيم آمريكا و اروپا و ایران بوده‌اند كه با اطمينان ، ميل و رغبت و اطلاعات كامل از شرايط كودكان هموطن خود، به موسسه كمك كرده‌اند؛ تمام فعاليت ما حول محور كمك به كودكان نيازمند در ايران بوده و داشتن مجوز ازوزارت كشور به منزله ارتباط ما با دولت نيست، چنانچه داشتن مجوز از مقامات آمريكا نيز به معني ارتباط بنياد كودك با دولت آمريكا نيست؛ ضمن اينكه حتي يك ريال هم از هيچ دولتي نگرفته‌ايم. چه امريكا و چه ايران..... متاسفانه این تحریم‌های یک‌سویه هرروز افزایش می‌یابد و این‌بار کودکان نیازمند هدف نیزه بی‌رحم و گزنده بازیهای سیاسی قرارگرفتند.
ابتداي مصاحبه از حسابرسي صحبت كرديم، مدارك بنياد كودك و شخص شما براي دفاع از خودتان مربوط به همين حسابرسي‌ها مي‌شود؟ با وجود آنكه رسانه‌هاي آمريكا اعلام كرده كه كمك‌هاي واصله به حساب اشخاص واريز شده،تمام مدارك مربوط به کمکهای اهدایی به مددجويان به صورت کاملا منظم در دفتر مرکزی بنیاد کودک ایران وجود دارد، دقیق‌ترین و شفاف‌ترين مدرك بنياد كودك، مدارک مربوط به گزارشات مالي است؛ كه مطابق با استانداردهای بین‌المللی تهیه و همه ساله به طور داوطلبانه در اختيار حسابرسان مستقل براي حسابرسي قرار مي‌گيرد و گزارش آن نيز از طريق وب‌سايت بنياد به دو زبان فارسي و انگليسي منتشر مي‌شود. ضمن اينكه تمام سيستم‌هاي بنياد كودك مکانیزه و آن‌لاین بوده و نحوه ارائه اطلاعات کاملا دقیق و شفاف است به همين دليل درهر لحظه مي‌توانيم با دليل و مدرك و بصورت مستند پاسخگوي هر مقامي باشيم.
فكر نمي‌كنيد زور تحريمي كه خودتان از آن صحبت مي‌كنيد به قدرت مدارك موجودتان بچربد؟ چه قدر اطمينان داريد كه اتهامات وارده را خنثي و رد كنيد؟ ماتمام تلاشمان را برای رفع این اتهامات از طریق مراجع بین المللی مي‌كنيم اما هزينه وكالت در آمريكا بسيار بالا بوده و گاها به100 تا200 هزار دلار مي‌رسد. به همين دليل من و تمامی دوستانم در گروه بنیاد کودک تنها نگران زندگي 4 هزار كودك ايراني هستيم و دوست نداريم كه آينده‌ي اين تعداد كودك نيازمند ايراني با اتهامات وارد آمده، دستخوش بازي‌هاي سياسي شود ضمن اينكه دادگاه نيز در آمريكا تشكيل مي‌شود.
پيش‌بيني‌تان چيست؟ فكر مي‌كنيد اتهامات وارد آمده در ميزان كمك كفيلان تاثيري بگذارد؟ با توجه به آنكه كفيلان ايراني خارج از كشور باكار بنياد كودك آشنا هستند حمايتشان را از مددجويان قطع نكرده‌اند اما بعيد نيست كه اتفاقات اخير بر روي كمك‌هاي دريافتي از كفيلان سخاوتمند در خارج از كشور بي‌تاثير نباشد.
با وجود به نظارت‌های مستمر از سوی نهادهای دولتی که برروی NGO هااعمال می‌شود وهمچنین مجوز فعاليتتان که از وزارت كشور دريافت كرده‌ايد، مسوولان دولتي پيگير مشکلات بنيادكودك و پرس‌وجو در مورد اتفاقات اخير نشدند؟ وزارت كشور وشورای‌عالی امور ايرانيان خارج ازكشور که نهادهای دولتي مرتبط با این موضوع هستند تا کنون به بنياد مراجعه نكرده‌اند . البته بنياد كودك طی سالیان گدشته ، بدون هيچ وقفه‌اي مورد رسیدگی و نظارت قرار گرفته و اين حسابرسي مطابق با قانون توسط حسابرسان رسمي و قسم خورده كه مورد تاييدوزارت دارايي و وزارت كشور بوده انجام شده است و نتایج آن برای سازمانهای ذیربط ارسال شده است.
با وجود تحريمي كه بنياد كودك را دچار نگراني و محدوديت كرده شعبه‌هاي بنياد كودك در ساير كشورها، ‌كمك‌ها را به چه صورت ارسال مي‌كنند؟ تا 5 سال گذشته، بنياد كودك آمريكا، پول را به بنياد كودك سوئيس اهدا مي‌كرد و كمك‌هاي مالي از آن كشور براي ايران ارسال مي‌شد امااز سال 2006 اعلام شد كه بايد كمك‌هاي مالي فقط به كمك‌هاي غذايي تبديل شود به همين دليل بنياد كودك بر طبق قوانين و مقررات خزانه داري آمريكا عمل كرده و آنها مي‌توانندكمك‌هاي جمع‌آوري شده را به صورت دارو، البسه و مواد غذايي براي مصارف خيريه ارسال كنند كه آنها ارسال مواد غذايي را انتخاب كرده‌اند به همين واسطه هر چند ماه، كمك‌هاي جمع‌آوري شده را تبديل به موادغذايي كرده وبراي بنياد كودك ايران ارسال مي‌كنند و ما نيز آنها را توزيع كرده و یا به مواد غذايي ديگري تبديل مي‌كنيم و همراه با درآمدهاي نقدی موسسه که از سوی سایرشعبات بنیاد کودک جذب می‌شود در اختيار مددجويان قرار مي‌دهيم.
به اين ترتيب اتهامات مربوطه به زماني بوده كه از آمریکا پول حواله مي‌شده؟ بله، اتهامات را به6 تا 10 سال گذشته نسبت داده‌اند و اعلام كردند كه بنياد كودك سالهای گذشته پول‌شويي كرده و ظاهرا پول منتقل شده به ايران برای کمک به کودکان نیازمند در ردیف فعالیتهای پول شويي تلقی شده است.
مطلب ديگري هست كه به آن اشاره نكرده باشيم؟ پيش‌بيني‌تان از آينده‌ي بنياد كودك چيست؟ اميدوارم هستيم كه زماني بتوانيم 100 هزار خانواده نیازمندايراني را تحت پوشش قرار دهيم چرا كه این پتانسيل در بین هموطنان خیر مقیم داخل و خارج از کشور کاملا مشهود است و خوشبختانه ما نیز با ایجاد یک ساختار قوی و کاملا مکانیزه در بنیاد کودک امکان تحقق این امر را فراهم كرده‌ایم.
با وجود مسائل به وجود آمده آرماني فكر نمي‌كنيد؟ نه، دولت آمريكا تا به امروز هيچ خدشه‌اي به كارموسسه وارد نكرده و بنياد كودك هم بيش از گذشته براي كودكان ايراني از ساير كشورها از جمله آمريكا، اسپانسر و حامي جذب مي‌كند؛ ضمن اينكه در صدد گسترش شعبات موسسه رفاه كودك در خارج و داخل ايران نيز هستيم و از هموطنان عزیز درخواست مي‌كنيم‏‌ضمن مراجعه به سایت ما به آدرس
www.childf.org با حمایت از یک یا چند کودک نیازمند مستعد مارا در جهت ریشه کنی ترک ‌تحصیلهای ناشی از فقر یاری كنند.
صحبت ديگر و پاياني؟ وقت آن رسيده كه سازمان‌ها و مراجع بين‌المللي باپيگيري مسوولانه ،حداقل درحمايت از NGO‌هاي عضو سازمان ملل متحد، دولت‌ها را موظف كنند تا در درگيري‌هاي سياسي وتحريم‌هاي اعمال شده، ‌حركت‌هاي انسان دوستانه اين موسسات را مستثني كرده و اجازه ندهند كه اين گونه موسسات در چنگ نيروهاي امنيتي و پليسی کشورها مورد هجوم قرار گيرند.

گفت‌وگو وتنظيم :سميه جاهدعطائيان
1389/10/26 - 11:29:49 کد خبر : 174518

0 نظرهای شما: