بروز علائم بيماري "مشمشه " در ميمون‌هاي باغ‌وحش تهران

بروز علائم بيماري "مشمشه "

در ميمون‌هاي باغ‌وحش تهران


يك دامپزشك: گربه‌هاي ولگرد بيماري را از باغ وحش به شهر منتقل مي‌كنندخبرگزاري فارس: يكي از دامپزشكان بيمارستان دامپزشكي تهران با اشاره به معدوم شدن 9 قلاده شيرهاي باغ وحش گفت: دامپزشكان از بروز بيماري در ميمون‌ها و مشاهده علائم آن ابراز نگراني كرده‌اند.


امير پيمان خسروي آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس با اشاره به تلف شدن ببر نر وارداتي سيبري و پس از آن مرگ شيرهاي باغ‌وحش ارم بر اثر بيماري گفت: سازمان محيط زيست دامپزشكي را متهم مي‌كند كه نظارت كافي بر خوراك حيوانات تلف شده نداشته است در حاليكه اين وظيفه مديريت باغ وحش است كه قبل از اطمينان از سلامت مواد غذايي مصرف شده در باغ وحش اجازه استفاده از آن را در محيط باغ وحش ندهد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه دامپزشكي اعلام كرده كه باغ وحش بايد قرنطينه شود، گفت: دليل مقاومت باغ وحش در از بين بردن حيوانات و يا انتقال آنها به محل ديگر جاي سؤال دارد. در حاليكه مسئولان باغ وحش مدعي هستند كه بايد ابتدا آلودگي ثابت شود و سپس آنها اقدام به از بين بردن حيوانات كنند.
اين دامپزشك در ادامه افزود: در همين مدت مرگ شيرها آغاز مي‌شود بنابراين مسئولان باغ وحش با توجه به شيوع بيماري اقدام به كشتار 9 قلاده شير مي‌كنند.
وي گفت: صورت مسئله مشخص است اكنون با توجه به صحبت‌هاي اشاره شده آلودگي شديد باغ وحش به بيماري مشترك مسجل است.
خسروي بيان كرد: گزارش‌هاي تأييد نشده‌اي در زمينه بروز آلودگي‌ها در ميمون‌ها نيز وجود دارد. از سوي ديگر گربه‌هاي ولگردي كه در باغ‌وحش ارم به وفور رفت و آمد مي‌كنند مي‌توانند به راحتي اين بيماري مشترك را به شهر انتقال دهند. باغ وحش تهران در حال حاضر در آلودگي قرار دارد و از لحاظ استاندارد نيز تنها يك قفس بزرگ براي حيواناتي است كه در آنجا زندگي مي‌كنند.
اين دامپزشك با بيان اينكه مسئولان باغ وحش بهتر مي‌دانند كه چه بر سر حيوانات اين باغ وحش آمده است اظهار داشت:‌مشمشه يك بيماري عفوني مسري و بسيار كشنده است و از جمله بيماري‌هاي رايج بين انسان و تك سمي‌ها است.
وي در رابطه با آلوده شدن ميمو‌ن‌هاي باغ وحش نيز به اين بيماري اظهار داشت: اين بيماري بسيار مسري و كشنده است و براي ميمون‌ها نيز خطرناك است. ضمن اينكه دامپزشكاني كه در دامپزشكان تهران رفت و آمد دارند از بروز علائم بيماري در ميمون‌ها به شدت اظهار نگراني كرده‌اند.
اين دامپزشك در ادامه با تأكيد بر اينكه مشمشه بيماري مشتركي بين انسان و حيوان است گفت: وزارت بهداشت و مركز كنترل بيماري‌هاي مشترك اين وزارتخانه خطر را بسيار جدي بگيرد.

0 نظرهای شما: