اجتماع خانواده های داغدار ارمنی سانحهء پرواز سیاه هواپیمائی کاسپین



اجتماع خانواده های داغدار ارمنی سانحهء پرواز سیاه هواپیمائی کاسپین


دهها تن از خانواده های قربانیان ارمنی سانحهء پرواز سیاه هواپیمائی کاسپین که در ساعت 11.33 روز چهارشنبه 24 تیر ماه در مسیر تهران - ایروان در 12 کیلومتری جنوب قزوین سقوط کرد و منجر به کشته شدن تمامی 168 سرنشین و خدمهء پروازی شد، ساعت 11.33 دقیقه صبح فردا در برابر ساختمان شرکت هواپیمائی کاسپین در تهران اجتماع می کنند.

ین تصمیم دیروز پس از خاکسپاری چهل تن از قربانیان ارمنی این پرواز که اکثرا" اعضای چند خانواده، کودکان و جوانان و زوجهای جوان بودند، از سوی آنان گرفته شد و طی فراخوانی به اطلاع همگان رسید.
این پرواز دکتر لئون داویدیان نمایندهء ارامنه در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو گروه سیاسی مجمع عمومی حوزه عالیه دینی ارامنه سیلیسی لبنان که همچنین از چهره های مطرح علمی کشور در رشته ء روانپزشکی بود، کشته شد. در میان کشته شدگان، چهره های علمی، فرهنگی و نخبگان جامعه ارمنی کشور نیز دیده می شوند.

دلیل اجتماع خانواده های داغدار پرواز شماره 7908 هواپیما ی توپولوف Tu-154» « علاوه بر خضوری نمادین در هفتمین روز حادثه و در ساعت سقوط هواپیما، عدم اعلام قطعی چگونگی واقعه و عدم دلجوئی مسئولین از خانواده های داغدار مسلمان و ارمنی اعلام شده است.اما آنچه در این مدت از سوی مسئولین و کارشناسان و نیز وسائل ارتباط گروهی منتشر شده است، به این شرح است.
دادستان كل كشور با تسليت حادثه سقوط هواپيماي توپولف خواستار شد: پيگيري دقيق و كارشناسي علل
رخداد حادثه پرواز تهران - ايروان


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعيدادستان كل كشور در پي سقوط هواپيماي توپولف پرواز تهران- ايروان كه كشته شدن 168 سرنشين اين هواپيما را منجر شد، طي پيامي اين ضايعه دلخراش را به حضور مقام معظم رهبري - ملت ايران و ارمنستان و خانواده‌هاي داغدار تسليت گفته و بر ضرورت پيگيري مجدانه و كارشناسي اين حادثه به منظور شناسايي علل و عوامل رخداد مزبور تاكيد كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، وي از دست دادن اعضاي نوجوان تيم جودو كار را ضايعه‌اي بزرگ دانست و به خانواده ‌ايشان و مسوولان و مربيان آن‌ها تسليت گفته و براي خانواده‌هاي داغديده از خداوند اجر و صبر مسالت كرد.

آیت الله دري نجف آبادي با تاكيد بر ضرورت پيشگيري از بروز سوانح دلخراش هوايي اظهار كرد: توجه جدي به مسايل فني - بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين در جهت افزايش ايمني سفر‌هاي هوايي - overhal هواپيما با رعايت آخرين استاندارد‌هاي جهاني - پيشگيري از بروز خطاي انساني را از جمله مسايل مهم در كاهش سوانح هوايي دانسته و خواستار اهتمام در جهت كاهش ضايعات و خسارات ناشي از بي‌توجهي به اين مولفه‌ها شد.

دادستان كل كشور افزود: افزايش امنيت پرواز به عنوان يك مطالبه ملي و خواست عمومي درصدر بايسته‌هاي دستگاه‌هاي مسوول قرار دارد و بايد مجدانه پيگيري شود.دري نجف آبادي سياسي كردن تامين قطعات هواپيما و تحريم ارايه خدمات هواپيمايي را يك اقدام غير انساني و ضد بشري دانست و افزود: ايكائو و ديگر نهاد‌هاي بين‌المللي بايد اين مساله را تفهيم كنند كه تحريم‌هاي هواپيمايي يكي از مصاديق بارز اقدامات عليه بشريت است.


وي ضمن تجليل از تلاش فعالان صنايع هوايي ايران گفت: عليرغم همه تلاش‌هاي ارزنده‌اي كه طي سنوات اخير در زمينه ارتقاي ايمني پرواز‌ها صورت گرفته تحريم قطعات هواپيما هم چنان به عنوان يك معضل جدي جان مسافران پروازها را مي‌گيرد اگر چه اين مشكلات در سراسر جهان اتفاق مي‌افتد و امر بي‌سابقه‌اي نيست و مختص به كشور ايران نيست، اما بايد مراقبت‌ها تشديد شود.

وي با بيان اين كه مدعي العموم در صورت احراز هرگونه سهل انگاري و قصور يا تقصير عوامل پرواز از حقوق عامه دفاع و با عوامل ياد شده مجدانه برخورد خواهد كرد اظهار داشت: ارتقاي استاندارد‌هاي ايمني پرواز و اطمينان از ايمني همه مسافران هوايي از جمله حقوق شهروندان ايراني است و بايد قطعات - خدمات و اطلاعات فني مناسب در اختيار مسوولين امر قرار گيرد تا از جان مسافران صيانت و از ايراد خسارات و لطمات جبران ناپذير جلوگيري شود.وي با اشاره به حوادث دلخراشي نظير سقوط هواپيماي c130 - فالكن سپاه و حادثه اخير مسير تهران - ايروان اظهار اميدواري كرد با تلاش همه جانبه و بي‌دريغ مسوولين امر شاهد كاهش ضايعات و افزايش ايمني پروازها باشيم.
وي افزود: ضمنا نحوه اطلاع رساني در اين قبيل حوادث دلخراش بايد دقيق، فني و علمي باشد و بايد از دادن هر گونه اطلاعات ناقص و غير فني پرهيز كرد


خاکسپاری بقایای پیکرهای 62 قربانی توپولوف مرگ





تهران - خبرگزاری ایسکانیوز : بقایای پیکرهای افزون بر 60 قربانی «توپولوف مرگ» که در قزوین سرنگون شده بود امروز در تهران به خاک سپرده شد.
ه گزارش روز شنبه گروه حوادث ایسکانیوز: قطعه نا‌م آوران تاکنون بهشت زهرا (س) تهران برای ملی پوشان جودو ، صالحین برای گروه پرواز و قطعه خصوصی 211 - نزدیک سرسرای دعای ندبه - برای خاکسپاری بقایای پیکرهای سایر جانباختگان سرنگونی مرگبار هواپیمای شرکت «کاسپین» در نظر گرفته شد.
همچنین با درخواست خانواده یکی از قربانیان ، بقایای جنازه اش در قطعه 76 که پیش از این خریداری شده بود به خاک سپرده شد.ساعت 11:33 چهارشنبه گذشته هواپیمای مسافربری «توپولوف Tu-154» شرکت «کاسپین» با 168 مسافر و خدمه فرودگاه بین المللی امام (ره) را از «تهران» به مقصد «ایروان» ارمنستان ترک کرده بود که فقط 16 دقیقه بعد در زمین های کشاورزی روستای «فارسیان» قزوین سرنگون شد.





ایسکانیوز می افزاید ، شاهدان می گویند موتور سمت چپ «توپولوف» که 22 سال از عمر آن می گذشت در آسمان آتش گرفته و این صحنه از روی زمین قابل دیدن بود.هواپیما پس از برخورد به زمین - با دماغه - منفجر و تکه و تکه شد و تمامی سرنشینان نگون بخت آن در دم جان باختند.

بزرگ ترین قطعه باقیمانده از هواپیما که احتمالا مربوط به موتور آن است در 200 متری قربانگاه قرار داشت.11 عضو تیم ملی جودوی نوجوانان ایران هم در پرواز آخر «توپولوف مرگ» جان باختند.با کشف سومین جعبه سیاه «تاپوت پرنده» پنج کارشناس روسی ، جمعه وارد تهران شدند تا رمزگشایی را آغاز کنند.این سومین سرنگونی مرگبار «توپولوف Tu-154» در ایران از سال 2002 بود.


مدير كل روابط عمومي استانداري قزوين : جزئيات حادثه سقوط هواپيماي توپولوف فردا منتشر مي شود

خبرگزاري موج - گروه اجتماعي مديركل روابط عمومي استانداري قروين اعلام كرد : جزئيات حادثه سقوط هواپيماي توپولف فردا منتشر مي شود.بابا مدير كل روابط عمومي استانداري قزوين در گفت وگو با خبرنگارموج ، ضمن بيان مطلب فوق تصريح كرد : هواپيماي مسافربري توپولوف با شماره پرواز 7908 در 10 كيلومتري قزوين سقوط كرده است .


وي ادامه داد : اين هواپيما 16 دقيقه پس از برخاستن از فرودگاه بين‌المللي حضرت امام خميني (ره) و در ساعت 11 و 33 دقيقه دچار سانحه شده است و در حال حاضر نيروهاي امدادي در محل مستقر شده‌اند.اين مقام مسئول تصريح كرد : هواپيماي توپولف قبل از رسيدن به زمين در هوا منفجر شده است.

وي ياد آور شد:هواپيماي مسافربري كه در قزوين سقوط كرده است از فرودگاه امام خميني (ره) راهي ايروان بوده است و 168 نفر سرنشين آن كشته شده اند .




رئيس كارگروه بررسي سانحه سقوط هواپيماي كاسپين به فارس خبر

داد:آخريناطلاعات درباره حادثه سقوط هواپيماي توپولوف



خبرگزاري فارس: رئيس كارگروه بررسي سانحه سقوط هواپيماي كاسپين گفت: تعداد 161 مسافر اين پرواز ايراني بوده‌اند و تا كنون دو جعبه‌سياه از سه جعبه سياه اين هواپيما‌ يافته شده است.
احمد مجيدي رئيس كارگروه ويژه بررسي سانحه سقوط هواپيماي كاسپين در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبري فارس«توانا»، تصريح كرد: اين هواپيما پرواز خود را در ساعت 11:33 ‌روز چهارشنبه از فرودگاه امام خميني (ره) آغاز كرده بود كه در 75 مايلي فرودگاه امام خميني، در ساعت 11:50 دقيقه از صفحه رادار محو شد و اين در حالي است كه تا آن زمان تحت پوشش سه سيستم رادار بوده است.

وي تأكيد كرد: خلبان پرواز در آخرين مكالمات خود با فرودگاه اعلام كرده بود كه پرواز بدون هيچ مشكلي انجام شده است و با كادر رادار فرودگاه خداحافظي كرده بود.
*161 مسافر پرواز 7908 كاسپين ايراني بوده‌اندمجيدي تصريح كرد: طبق آخرين اخبار از 168 نفر مسافر اين هواپيما، هفت نفر از آنها تبعه كشور‌هاي خارجي و بقيه مسافران تبعه كشور ايران بوده‌اند. مجيدي با بيان اينكه گروه پروازي (كرو) 16 نفر بوده‌اند، خاطرنشان كرد: از هفت نفر تبعه خارجي، پنج نفر تبعه كشور ارمنستان بوده‌اند كه از اين پنج نفر ، دو نفر آنها كادر فني پرواز بوده‌اند و دو نفر ديگر تبعه كشور گرجستان بوده‌اند.
مجيدي تصريح كرد: اين در حالي است كه ممكن است در يكي دو روز آينده آمار اعلام شده كشته‌شدگان تبعه ارمنستان تغيير كند، زيرا اسامي ارمني‌هايي كه در ايران زندگي مي‌كنند و تبعه ايران هستند نيز با اسامي ارامنه تبعه ارمنستان، مشابه است و ممكن است اسامي ارامنه اعلام شده، افرادي باشند كه در تبعيت ايران هستند.
وي ادامه داد: طبق آخرين اطلاعات به دست آمده از واحد كنترل گذرنامه نيروي انتظامي، از 168 نفر مسافران هواپيما، هفت نفر آنها تبعه كشور‌هاي خارجي بوده‌اند.*تمامي قطعات اجساد جمع‌آوري و به پزشكي قانوني انتقال داده شده استمجيدي اظهار داشت: در ساعت 12:00 ظهر روز چهارشنبه به محض قطعي شدن سقوط هواپيماي توپولوف شركت هواپيمايي كاسپين به شماره پرواز 7908، به دستور رياست جمهور و وزير راه و ترابري‌، كميته بحران در وزارت راه و ترابري و نيز در استان قزوين به عنوان محل وقوع حادثه، تشكيل شد.
ئيس كارگروه ويژه بررسي سانحه سقوط هواپيماي كاسپين، خاطرنشان كرد: كارگروه ويژه بررسي سانحه سقوط هواپيما در حال حاضر در ستاد مديريت بحران استان قزوين مستقر است. مجيدي تصريح كرد: پس از برگزاري جلسات متعدد توسط كارگروه ويژه بررسي سانحه سقوط هواپيما با استاندار قزوين و انجام فعاليت‌هاي لازم، در حال حاضر تمامي قطعات اجساد كه به طرز وحشتناكي متلاشي شده‌اند جمع‌آوري و به پزشكي قانوني قزوين انتقال داده شده است و اين اجساد تا پنج‌شنبه به پزشكي قانوني تهران منتقل خواهند شد.
*هواپيماي كاسپين تا سال 2010 ميلادي از لحاظ سلامت فني تأييد شده بود‌مجيدي خاطرنشان كرد: در ساعت وقوع حادثه بلافاصله كميسيون بررسي سوانح سازمان هواپيمايي كشوري كه مرجع قانوني تشخيص وقوع سانحه است، توسط بالگرد به محل حادثه در استان قزوين اعزام و در آنجا مستقر شد.
وي با بيان اينكه اين كميسيون هم‌اكنون در حال جمع‌آوري قطعات هواپيما است، تأكيد كرد: اين كميسيون با تقسيم به 11 گروه كاري، تمامي فعاليت‌هاي لازم در جهت بررسي علل سقوط هواپيما را انجام مي‌دهند. مجيدي تأكيد كرد: هر كدام از گرو‌هاي اين كميسيون به بررسي يكي از جوانب حادثه مي‌پردازد كه بررسي سلامت كادر پرواز از 15 روز قبل از وقوع حادثه تا زمان پرواز، بررسي جعبه‌هاي سياه هواپيما، بررسي سيستم‌‌هاي الكتريكي هواپيما و از اين قبيل، از فعاليت‌هاي گرو‌ه‌هاي كميسيون مذكور است.
با بيان اينكه كميسيون بررسي سوانح سازمان هواپيمايي، در حال بررسي اظهارات شاهدان ماجرا است، افزود: جزئيات پرواز و تمامي مشخصات فني و ظاهري هواپيما، توسط كميسيون بررسي سوانح سازمان هواپيمايي، از 15 روز قبل از پرواز تا‌كنون بررسي شده است، ضمن آنكه جعبه‌هاي سياه هواپيما نيز توسط اين كميسيون بررسي خواهد شد.
وي با بيان اينكه تمامي چك‌هاي ايمني و استاندارد‌هاي پرواز تا قبل از پرواز هواپيما انجام شده بود، تأكيد كرد: طبق بررسي‌هاي به عمل آمده هواپيماي توپولوف شركت كاسپين تا سال 2010 ميلادي از لحاظ امنيت پرواز و سلامت فني، بررسي و تأييد شده بود


جعبه‌ سياه توپولوف كاسپين يافته شده است

مجيدي با بيان اينكه قطعات هواپيما جمع‌آوري شده است، خاطرنشان كرد: اين هواپيما مجهز به سه دستگاه ضبط اطلاعات صوتي و تصويري (جعبه سياه) بوده است كه پس از تلاش فراوان در حال حاضر دو دستگاه آن يافته شده است كه اين دو دستگاه نيز بسيار صدمه ديده‌اند و كميسيون برسي سوانح سازمان هواپيمايي هم‌اكنون به دنبال جعبه سياه سوم است.
رئيس كارگروه ويژه بررسي سانحه سقوط هواپيماي كاسپين با بيان اينكه اين دستگاه‌ها جهت بازخواني و بازبيني به تهران منتقل خواند شد، خاطرنشان كرد: در صورت عدم توانايي بازبيني علت وقوع حادثه در دستگاه‌هاي صوت و تصوير هواپيماي توپولوف، اين دستگاه‌ها لازم است به شركت سازنده هواپيما ارجاع داده شوند تا از آن طريق، لحظات پاياني پرواز و دلايل سقوط هواپيما مشخص شود.


تمهيدات لازم براي انتقال آخرين اطلاعات به بازماندگان انديشيده شده استمجيدي تصريح كرد: شركت هواپيمايي كاسپين شماره تلفني را جهت پاسخ‌گويي به بازماندگان كشته شدگان اين هواپيما اعلام كرده است تا در صورت لزوم از آخرين اخبار متوفيان خود با خبر شوند.
يدي تأكيد كرد: تعدادي از خانواده‌هاي كشته‌شدگان عصر امروز جهت دريافت آخرين اخبار و اطلاعات در فرودگاه بين‌المللي امام خميني حاضر شده بودند كه توسط مديريت اين فرودگاه در آن مكان پذيرايي شدند و اسكان يافتند‌‌. رئيس كارگروه ويژه بررسي سانحه سقوط هواپيماي كاسپين خاطرنشان كرد: همچنين تعدادي ديگر از خانوده‌هاي كشته شدگان در محل حادثه واقع در 12 كيلومتري جنوب قزوين بين منطقه فارسيان و جنت آباد در بخش مركزي قزوين، حاضر شدند و از نزديك عمليات جمع‌اوري اجساد را مشاهده كردند كه در حال حاضر توسط استانداري قزوين از آنها پذيرايي به عمل مي‌آيد و امكانات لازم جهت استراحت در اختيار آنها قرار گرفته است.
تمامي بخش فني اين هواپيما توسط شركت سازنده ايمن معرفي شده بوداين گزارش حاكي است سيد احمد مؤمني‌رخ مدير عامل شركت فرود‌گاه‌هاي كشور در اين‌باره اظهار داشت: اين هواپيما 15 دقيقه پس از حركت در ارتفاع 28800 پا از سطح زمين در حال پرواز بوده است كه ناگهان تغيير مسير مي‌دهد.
وي اظهار داشت: مسئولان كنترل رادار هنگامي كه متوجه تغيير مسير اين هواپيما مي‌شوند، پنج بار با خلبان هواپيما تماس مي‌گيرند، اما هيچ ارتباطي برقرار نمي‌شود. مؤني‌رخ خاطرنشن كرد: اين هواپيما به مدت 17 ثانيه تا 270 درجه تغيير مسير ناگهاني مي‌دهد و در مدت زمان 5/1 دقيقه سقوط مي‌كند.


مدير عامل شركت فرود‌گاه‌هاي كشور تأكيد كرد: اين هواپيما تا هنگام پرواز، تحت كنترل سه رادار مركز كنترل ايلوان در زنجان، مركز كنترل فرود‌گاه مهر‌آباد و مركز كنترل فرودگاه امام خميني قرار داشته است. مؤمني رخ با بيان اينكه اين هواپيما در خط مركزي كريدر هوايي پرواز مي‌كرده است، اظهار داشت: پس از قطع ارتباط هواپيماي كاسپين با مركز كنترل پرواز، از خلبان‌هاي هواپيماهاي آسمان و ايران‌اير كه در آن مناطق در حال پرواز بوده‌اند خواسته شده بود كه با هواپيماي مذكور ارتباط برقرار كنند كه آنها نيز موفق به برقراري ارتباط نمي‌شوند.
مؤمني رخ با بيان اينكه شركت هواپيمايي كاسپين در طول هفته چهار پرواز در اين مسير برقرار كرده است، افزود: هواپيماي توپولوف كاسپين در حدود يك‌ماه پيش تأييديه دارا بودن استاندارد را از شركت سازنده كسب كرده بود.

به گزارش فارس هواپيماي توپولوف شركت هواپيمايي كاسپين كه در مسير تهران - ايروان در حال پرواز بود، 16 دقيقه پس از برخاستن از فرودگاه بين المللي حضرت امام خميني‌(ره‌) در منطقه روستاي جنت آباد استان قزوين دچار سانحه شد‌ و به علت وجود 20 تن بنزين در باك آن، با انفجار مهيبي مواجه شد. ‌اين گزارش حاكي است شماره پرواز اين هواپيما 7908 است. به گزارش فارس


يك استاد خلبان هواپيما: علت سقوط هواپيما توپولوف قطعا اشكال فني بوده است



خبرگزاري فارس: يك استاد خلبان هواپيما گفت: شواهد نشان مي‌دهد كه سيستم كنترلي و فرامين هواپيما قبل از سقوط از كار افتاده از اختيار خلبان خارج شده است.

به گزارش خبرنگار فارس، خلبان دهقان‌پور افزود: قطعاً اشكال فني باعث سقوط هواپيماي توپولوف عازم ايروان شده است، چرا كه هواپيما قبل از سقوط ،270 درجه تغيير مسير داده است. وي افزود:‌ البته اين احتمال وجود دارد كه خلبان به خاطر مشكلي كه ايجاد شده قصد تغيير مسير را داشته تا در جاي ديگري فرود آيد.
دهقان‌پور كه در بخش ويژه خبري شبكه 2 سخن مي‌گفت: افزود: قبل از پرواز كل هواپيماها چك مي‌شوند. مهندسين پرواز هواپيما را مورد بررسي قرار مي‌دهند و حتي خود خلبان نيز هواپيما را كنترل مي‌كند.وي اضافه كرد: پس از آن خلبان داخل هواپيما را نيز كنترل مي‌كند و تمام گزارش‌هاي پروازهاي قبلي را بررسي مي‌كند.
اين استاد خلبان هواپيما افزود: كتابي در داخل هواپيما وجود دارد كه در آن تمام گزارش‌هاي قبلي پرواز موجود است و اين گزارش‌ها توسط مسئول فني هواپيما امضا مي‌شود و تا خلباني آن فرم را نبيند كه داراي امضاي مسئول فني هواپيما است پرواز نمي‌كند.

اين استاد خلبان افزود: هيچ خلباني قبل از بررسي‌هاي لازم پرواز نمي‌كند چرا كه جان خودش نيز در خطر است. دهقان‌پور همچنين افزود: اين هواپيما كه توپولوف 154 است داراي 3 موتور بوده و به لحاظ قدرت موتور قوي بوده و چنانچه 2 موتور و حتي به طور همزمان 3 موتور آن در ارتفاع 28 هزار پايي از كار بيفتند، خلبان قادر خواهد بود، اين هواپيما را همانند يك كايت بين 20 تا 30 مايل در آسمان سر دهد.
ي تاكيد كرد: چنانچه اشكال در سيستمهاي كنترلي و فرامين هواپيما باشد و اين سيستمها از كار بيفتند يا چنانچه اشكال در قسمت دم هواپيما باشد، در اين شرايط ديگر كاري از دست خلبان ساخته نخواهد بود. گفتني است، ظهر امروز يك فروند هواپيماي مسافربري توپولوف متعلق به شركت كاسپين كه در مسير تهران-ايروان در حال حركت بود، دچار حادثه شد و در اطراف قزوين سقوط كرد كه بر اثر اين حادثه تمام 168 سرنشين آن جان باختند.

0 نظرهای شما: