سفر بر بال عزرائيل


سفر بر بال عزرائيل


روزنامه همشهری داخلی- گروه شهري - بنيامين صدر: هنوز يك هفته از سقوط هواپيماي توپولف كاسپين و كشته شدن 168‌تن در آن پرواز نگذشته كه دوباره خبر تلخ سانحه هوايي و كشته شدن 16‌تن كه البته اين‌بار نه سقوط كه انحراف هواپيما ازبانداصلي عنوان شد در صدر اخبار قرار گرفت.
وقوع اين سانحه در فاصله يك هفته اين تلنگر را به مسافران به‌ويژه گردشگران داخلي مي‌زند كه هر سفرشان با هواپيماهاي فرسوده خطوط داخلي ممكن است سفر آخرت آنان باشد و ديگر هرگز پايشان به زمين نرسد؛
چراكه آمار سازمان جهاني هواپيمايي غيرنظامي (ايكائو) نشان مي‌دهد كه مقايسه ميزان سوانح هوايي در ايران در قياس با كشورهاي همسايه، بيشترين ميزان سوانح هوايي را به‌خود اختصاص داده است. اين درحالي است كه كشورهايي چون قطر، كويت، امارات و عمان تاكنون كشته‌اي در سوانح هوايي خود نداشته‌اند.
با وجود آنكه ميزان پروازهاي انجام شده در كشورهايي چون تركيه، امارات و بحرين بيش از پروازهاي ايران است، ولي اين كشورها كمتر از ايران تلفات جاني را در سوانح هوايي خود تجربه كرده‌اند.
كارشناسان بر اين باورند كه ناامن شدن خطوط پروازي ايران نتايج منفي بي‌شماري را بر اقتصاد كشور و نيز اقتصاد گردشگري در پي ‌دارد. كاهش مسافرت‌هاي هوايي به كشور كه نتيجه آن پايين آمدن امنيت هوايي و گران شدن مسافرت هوايي به ايران است نيز از ديگر مسائلي است كه اقتصاد حمل‌ونقل هوايي ايران را با چالش رو به رو كرده است.
براساس برنامه چهارم توسعه، بايد تا پايان اين برنامه ۶۰ فروند از هواپيماهاي ناوگان هوايي كشور از دور خارج مي‌شد؛ چيزي كه تا اين لحظه تحقق نيافته است.
هرچندسعيدحسامي مديرعامل هما ديروز ازخريد400هواپيماي روسي خبرداد!
از سوي ديگر به‌طور متوسط هر سال دست‌كم 2 سانحه هوايي در كشور رخ مي‌دهد كه منجر به كشته شدن مسافران و خدمه پروازي مي‌شود.
اما اينكه مهم‌ترين دليل يا دلايل تعدد بروز سوانح هوايي در ايران چيست و اساسا راه حل اين دردسر بزرگ چيست را كارشناسان، «فرسودگي ناوگان هوايي» و «سهل‌انگاري در تعميرات و چك‌هاي هواپيما» مي‌دانند.
مهندس منظري، مشاور سازمان هواپيمايي كشوري معتقد است كه قديمي بودن ناوگان و دسترسي نداشتن منظم و مناسب به قطعات هواپيما در نتيجه تحريم، مهم‌ترين دلايل تاخير و بروز سوانح احتمالي هستند و با توجه به اينكه در ايران با كمبود هواپيما و وجود هواپيماهاي قديمي روبه‌رو هستيم و شركت‌هاي حمل‌و‌نقل هوايي اصلي نيز دولتي هستند و از طرف ديگر، تقاضاي سفر وجود داشته و دولت نيز سعي دارد با اين تعداد كم هواپيما، به تمامي نقاط كشور، پرواز داشته باشد، بنابراين، اين شركت‌ها مجبور مي‌شوند برنامه‌ريزي خاصي انجام دهند و در اين راستا در برنامه‌ريزي پروازي خود از هواپيماهاي جايگزين كه هميشه آماده باشند تا جايگزين هواپيماي داراي نقص شوند، استفاده نمي‌كنند؛
در نتيجه زماني كه يك هواپيما از خط خارج مي‌شود، شركت نمي‌تواند سريعاً هواپيماي جايگزين را مورد استفاده قراردهد. مطرح‌شدن موضوع فرسودگي ناوگان هوايي نمي‌تواند توجيه قابل‌قبولي در بروز سوانح پياپي باشد؛
بنابراين بايد سهل‌انگاري در خريدهاي هواپيما به‌ويژه هواپيماهاي روسي و زمينگير شدن تعدادي از هواپيماهاي دست دوم خريداري‌شده را عاملي مهم در بروز سانحه دانست و دلايل مهم ديگري چون سهل‌انگاري در تعميرات و چك‌هاي هواپيما، ضعف مديريت شركت‌ها و ضعف در آموزش نيروها را نيز فراموش نكرد.
مهندس محمدصادق ديجوري، مديركل سابق ترافيك پرواز سازمان هواپيمايي كشور نيز مي‌گويد: «به‌رغم محدوديت‌هايي كه صنعت هوايي كشور در سطح بين‌المللي با آن روبه‌روست، آنچه در رابطه با موضوع ايمني در اولويت قرار دارد، القاي احساس ايمني در جامعه است.»
به گفته او «نهادينه كردن ايمني در جامعه به اين معني است كه علاوه بر تجهيز ناوگان، در بعد اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي به افراد جامعه اين اعتماد به دست‌ آيد كه مي‌توانند با خيالي آسوده سفر كنند.»به گفته ديجوري «مديراني كه در اين سال‌ها مي‌بايد بودجه لازم و مهارت‌هاي مورد نياز براي ادامه فعاليت‌هاي اين صنعت را پيش‌بيني مي‌كردند، فرصت‌هاي طلايي را بعد از جنگ از دست دادند.»
متأسفانه بررسي عملكرد وزارت راه و ترابري و ساير دستگاه‌هاي مرتبط در مورد رسيدگي به حوادث بخش حمل‌ونقل نشان مي‌دهد كه هنوز نتوانسته‌ايم مشكلات اين بخش را مرتفع كنيم و همچنان شاهد خسارت‌هاي جبران‌ناپذير هستيم. بنابراين وزارت راه بايد پاسخگو باشد و جان مردم را بيش از اين در معرض خطر قرار ندهي

مشکل سقوط هواپیما دامنگیر سپاهان هم شد

تیم فوتبال سپاهان اصفهان از سفر به مشهد و انجام دیدار تدارکاتی دوم با ابومسلم منصرف شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، مسئولان باشگاه سپاهان امروز با مدیران ابومسلم تماس گرفتند و اعلام کردند از سفر به مشهد منصرف شده اند. به این ترتیب دیدار تدارکاتی این دو تیم که قرار بود روز سه شنبه برگزار شود لغو شد.
مجید بصیرت سرپرست تیم سپاهان در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس درباره علت لغو این سفر گفت: به دلیل سقوط هواپیما که روز گذشته در مشهد رخ داد از انجام این سفر انصراف دادیم. این حادثه باعث ایجاد استرس در بین بازیکنان ما شد.
وی ادامه داد: البته سپاهان روز چهارشنبه به تهران می‌آید تا در تورنمنت چهار جانبه پایتخت شرکت کند

.

0 نظرهای شما: