دعوا در كابين خلبان عامل سقوط بود!

دعوا در كابين خلبان عامل سقوط بود!

روزنامهء حزب الله- رئيس سازمان هواپيمايي کشوري با اعلام نتايج بررسيهاي فني و کارشناسي در باره وقوع سانحه براي يک فروند هواپيماي مسافري ايليوشن که روز جمعه هنگام فرود 16 کشته و 30 مجروح در مشهد به جا گذاشت، “سرعت زياد” ناشي از دعوا در كابين خلبان هوپيما را علت خروج آن از باند فرودگاه اعلام کرد.
به گزارش ايرنا، “محمدعلي ايلخاني” شنبه شب در بخش گفت وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما توضيح داد: با بررسيهاي انجام شده از اطلاعات رادار فرودگاه مشهد، تحقيقات همکاران اعزامي ما در آن فرودگاه و نيز بازخواني سي وي آر (جعبه سياه) هواپيما که به تهران منتقل شده است، مشخص شد هواپيما به علت سرعت بيش از حد مجاز، هنگام نشستن روي باند از مسير خارج شده و بيش از 1100 متر هم از انتهاي باند عبور کرده است که اين امر بروز سانحه را به همراه آورد.
وي گفت: با بررسيهاي انجام شده متوجه شديم که يک نوع بي نظمي در کابين خلبان وجود داشته و خلبان مذکور تمرکز لازم را براي فرماندهي کامل اين هواپيما نداشته است.ايلخاني افزود: با توجه به اينکه رئيس هيات مديره شرکت آريا قشم که هواپيما را اجاره داشت نيز در هواپيما بوده، به نظر مي‌رسد کابين خلبان، فضاي آرامي براي هدايت هواپيما نبوده است .
معاون وزير راه درباره دليل دستيابي سريع کارشناسان به علت بروز سانحه هوايي مشهد اظهار‌كرد: هر هواپيمايي کتاب عملکرد مخصوص به خود را دارد و به همين علت، ما توانستيم سريعا در مورد علت اين حادثه اظهار نظر کنيم.وي افزود: با بررسي کتاب راهنماي هواپيما دريافتيم که اين کتاب به خلبان‌مي‌گويد هنگام نشستن روي باند بايد حداقل 145 مايل و حداکثر 165 مايل سرعت داشته باشد، حال آنکه بررسي همکاران ما از رادار فرودگاه بين‌المللي شهيد هاشمي نژاد مشهد مقدس و ديگر تجهيزات و شرايط محل مويد آن است که سرعت اين هواپيما موقع نشستن روي باند 197 مايل بوده است.
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري تصريح کرد: اين نتيجه براي ما هيچ شبهه‌اي باقي نمي‌گذارد که خلبان هنگام نشستن هواپيما از سرعت زيادي برخوردار بوده و مسير تهران تا مشهد را که معمولا يک ساعت و 10دقيقه به طول‌مي‌انجامد پنج دقيقه زودتر پيموده است.
به گفته ايلخاني، آف دي آر هواپيما هم سالم است و کار بازخواني آن انجام خواهد شد اگرچه از نظر ما کاملا شفاف و روشن است که علت سانحه چه بوده است

سخنگوي هواپيمايي كشور: بي نظمي بود، دعوايي در كابين خلبان نبود!

داخلی- سخنگوي هواپيمايي كشور ماجراي دعوا در كابين خلبان هواپيماي ايلوشن كه هنگام فرود در فرودگاه مشهد دچار سانحه شد را تكذيب كرد

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با ايسنا گفت: كنترل نوارهاي مكالمه خلبان نشان از بي‌نظمي در كابين پرواز داشته است كه بعضي‌ها، واژه بي‌نظمي كه رئيس سازمان هواپيمايي كشور در صحبت‌هاي خود مطرح كرده بود را دعوا معني كرده‌اند.
وي با بيان اينكه بررسي‌هاي اوليه حادثه سقوط ايلوشن نشان‌دهنده اين بود كه هواپيما از يك سرعت غيرمجاز برخوردار بوده است، افزود: اين هواپيما در هنگام رسيدن به فرودگاه سرعت بيش از حدي داشته و اين باعث شده است كه كنترل از دست خلبان خارج شود و اين عامل، علت اصلي اين سانحه بوده است.
جعفرزاده با اشاره به حضور مديرعامل هواپيمايي آريا در داخل كابين خلبان در هنگام حادثه خاطرنشان كرد: بررسي‌هاي اوليه نشان‎دهنده اين است كه نوعي بي‌نظمي از سوي اين شخص به‌علت سرعت بالاي هواپيما در كابين خلبان به‌وجود آمده بود نظير اينكه وي به خلبان گفته است كه اين كار را بكند يا اين كار را نكند.
سخنگوي هواپيمايي كشور درخصوص اينكه حضور اين شخص در كابين خلبان قانوني يا غيرقانوني بوده است؟ تصريح كرد: هر حضوري كه باعث افزايش استرس خلبان شود و كادر پروازي را براي انجام وظايفشان دچار مشكل كند، خلاف مقررات است.
جعفرزاده با رد اين شايعه كه 5 نفر بيش از ظرفيت هواپيما، در هواپيما بوده‌اند، ابراز داشت: در ادامه اين حادثه رسانه‌ها به حدس و گمان‌هايي دامن زدند، نظير اينكه 7 رديف اول هواپيما كشته شده‌اند ولي من اين موضوع را تكذيب مي‌كنم و مي‌گويم در اين حادثه تنها 16 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
وي درخصوص تجربه خلبانان اين پرواز گفت: اين كادر پرواز كادر مجربي بوده‌اند و مطلبي كه گفته مي‌شود كه 2 هفته بيشتر تجربه پرواز نداشته‌اند كذب محض است.
جعفر‌زاده در ادامه رد شايعات افزود: تركيدن چرخ‌هاي هواپيما كه يكي ديگر از اين شايعات مطرح شده درخصوص علت سانحه هوايي مشهد بود را نيز تاييد نمي‌كنم.
سخنگوي هواپيمايي كشور ايجاد بي‌نظمي در كابين خلبان را عارضه‌اي براي سرعت غيرمجاز آن دانست و اظهار داشت: اگر قبل از بررسي تمام پارامترهاي دخيل در سانحه به پيشگويي بپردازيم، بررسي‌مان كارشناسانه نيست و فقط نوعي حدس و گمان است.
وي ادامه داد: براي نتيجه نهايي، بايد تمام پارامترها بررسي شود كه در همين راستا (CVR جعبه سياه) هواپيما در حال چك شدن و بازخواني است.
اين گزارش حاكي است، دوم مرداد امسال هواپيماي مسافربري ايلوشن كه با 152 مسافر از تهران عازم مشهد بود هنگام فرود در فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد دچار سانحه شد كه در اين حادثه 16 نفر از سرنشينان هواپيما جان خود را از دست دادند.

.

0 نظرهای شما: