بركناری لیبرال ترین اصولگرا



بركناری لیبرال ترین اصولگرا




جوان فردا - به نحوه مواجه فعالان اصلاح طلب و رسانه های متعلق به جناح اصلاحات با پدیده «رحیم مشایی » نقدهای جدی وارد است. رحیم مشایی را به راستی می توان یكی از معقول ترین و موجه ترین فعالان اصولگرا نامید.
این كه ایشان در توصیف خودش گفته است: " من گل سرسبد اصولگرایان هستم" تعبیری قرین به صحت است! انصافاً بسیاری از مواضع رحیم مشایی در سیاست خارجی و آزادی های اجتماعی به مواضع اصلاح طلبان نزدیك است .
اگر اصلاحات را لیبرالیزه شدن فرهنگ ، سیاست ، اقتصاد و سیاست خارجی بدانیم ، رحیم مشایی را به راستی می باید لیبرال ترین اصولگرا دانست


مهدی الیاسی


اصل خبر:محمود احمدی نژاد در نامه ای به مقام معظم رهبری، اجرای دستور ایشان مبنی بر بركناری رحیم مشایی را اعلام نمود.

شرح خبر:احمدی نژاد پس از انتخاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاون اول خویش با هجمه ای ناگهانی و سازمان یافته ،نه فقط از سوی اصولگرایان منتقد دولت كه حتی حامیان خویش ، مواجه گشت.
حملاتی كه هر روز شدت بیشتری به خود گرفت تا آنجا كه خبرگزاری فارس، سایت رجا نیوز و روزنامه كیهان نیز در حجمی وسیع، به انتشار اخبار و تحلیل هایی علیه مشایی اقدام كردند.
احمدی نژادی سرانجام یك هفته پس از نامه مقام معظم رهبری و پس از انتشار عمومی آن ، با اكراه خبر كناره گیری مشایی را اعلام نمود.
تفسیر خبر:1. انتخاب اعضا و همكاران دولت از اختیارات قطعی و بدیهی رئیس جمهور است. توسل به جنجال و هیاهو و شیوه های غیر متعارف برای بركناری اعضای دولت ، قطعاً امری نیست كه باب شدن آن به صلاح كشور باشد. خواه فرد بركنار شده اسفندیار رحیم مشایی باشد و یا عطاا... مهاجرانی.
2. احمدی نژاد در طول چهار سال گذشته به كرات نشان داده كه علاقه و اعتمادی زایدالوصف به حلقه اصلی یارانش و به خصوص به شخص رحیم مشایی دارد. حال چگونه است كه اصولگرایان از یك سو در دفاع از احمدی نژاد تا آنجا پیش می روند كه بسیاری از بزرگان نظام و از جمله آیت ا... هاشمی رفسنجانی را به دلیل عدم تایید احمدی نژاد مورد هجمه و هتاكی قرار می دهند و از سوی دیگر یاران مورد وثوق احمدی نژاد را برنمی تابند. گویی اصولگرایان فراموش كرده اند كه آش را می باید با جایش خواست!
3. به نحوه مواجه فعالان اصلاح طلب و رسانه های متعلق به جناح اصلاحات با پدیده «رحیم مشایی » نیز نقدهای جدی وارد است. رحیم مشایی را به راستی می توان یكی از معقول ترین و موجه ترین فعالان اصولگرا نامید. این كه ایشان در توصیف خودش گفته است: " من گل سرسبد اصولگرایان هستم" تعبیری قرین به صحت است! انصافاً بسیاری از مواضع رحیم مشایی در سیاست خارجی و آزادی های اجتماعی به مواضع اصلاح طلبان نزدیك است . اگر اصلاحات را لیبرالیزه شدن فرهنگ ، سیاست ، اقتصاد و سیاست خارجی بدانیم ، رحیم مشایی را به راستی می باید لیبرال ترین اصولگرا دانست.
4. در خصوص مقاومت احمدی نژاد در بركناری رحیم مشایی نیز باید گفت این اقدام احمدی نژاد نیز نه تنها نكوهیده نیست كه در خور تقدیر است. احمدی نژاد مقتدرترین و به تعبیری رئیس جمهورترین رئیس جمهور تاریخ جهموری اسلامی است. این كه روسای جمهور گذشته توان دفاع از مدیرانشان را نداشتند و به برخوردهای غیر قانونی با آنان تن می دادند را نباید رویه ای درست تلقی كرد و با استناد به آن ، رفتار احمدی نژاد را نادرست خواند. بلكه می باید از روسای جهمور گذشته پرسید چرا همچون احمدی نژاد در دفاع وزرا و مدیرانشان قاطع نبوده به در خواست های فراقانونی و غیر اصولی تن می دادند؟
5. برخی گمانه زنی ها مبنی بر آن است كه انتصاب رحیم مشایی به سمت معاون اولی رئیس جمهور به قصد استفاده از وجه مناسب ایشان در مذاكره با آمریكا صورت گرفت. امری كه حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله تندش علیه مشایی با طعنه و انتقاد به آن اشاره كرده بود.
از آنجا كه امروز منازعه با آمریكا ، اصلی ترین و زیانبارترین چالش پیش روی كشور است ، اگر فردی چون رحیم مشایی می تواند در پروژه به تعبیر حسین شریعتمداری "ساخت و پاخت " با آمریكا نقشی موثر ایفا نماید و خطر جنگ یا تحریم را از كشور دور سازد می باید گفت عرصه های خدمت به كشور كم نیست و امید است ایشان در مسئولیت جدیدشان نیز پیگیر وظایفی باشد كه بنا بود تحت عنوان معاون اول رئیس جمهور در پی تحققش باشد
!

0 نظرهای شما: