جنگ گازي خاموش گرجستان عليه ارمنستان



به بهانه تعمير لوله‌هاي انتقال گاز،




جنگ گازي خاموش گرجستان عليه ارمنستان

گرجستان قصد دارد با بهانه تعمير لوله‌هاي انتقال گاز روسيه به ارمنستان كه از خاك
اين كشور مي گذرد، كشور همسايه خود را تحت فشار بگذارد



خبرگزاري فارس: گرجستان قصد دارد با بهانه تعمير لوله‌هاي انتقال گاز روسيه به ارمنستان كه از خاك اين كشور مي گذرد، كشور همسايه خود را تحت فشار بگذارد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري- تحليلي "اوراسيا "، ارسال گاز روسيه به ارمنستان كه از طريق خاك گرجستان صورت مي گيرد، به دليل تعمير ايستگاه هاي اندازه گيري گاز گرجستان، تا 10 ژوئيه به صورت موقت قطع شده است.
از 16 تا 21 ژوئن شركت انتقال گاز گرجستان به دليل كار بر روي لوله اصلي انتقال گاز قزاق- ساگورامو، انتقال گاز به ارمنستان را باز هم متوقف كرد.
انتقال گاز روسيه به ارمنستان از طريق گرجستان در 23 آوريل نيز به دليل تعمير لوله انتقال گاز "شمال- جنوب "، متوقف شد. ارسال مجدد گاز در آن دوره از 26 آوريل آغاز شد. حقوق كامل ارسال گاز روسيه به بازار داخلي ارمنستان بر عهده "ارمراس گازپروم " است. اين شركت در سال 1997 تاسيس شده است.
سهم گازپروم از اين شركت 80 درصد و سهم ارمنستان 20 درصد مي باشد. ارمنستان از ابتداي ماه مي دريافت گاز از ايران را از طريق لوله انتقال گاز ايران- ارمنستان آغاز كرده است.
"دميتري پوپوف "، كارشناس سايت خبري- تحليلي اوراسيا در اين رابطه مي نويسد: درباره اين مطلب شواهد مشخصي وجود ندارد، و در هر صورت به زودي نيز شواهدي در اين باره به دست نخواهد آمد، اما گرجستان هميشه در حال تعمير لوله هاي انتقال گاز است تا بر كساني فشار وارد شود و يا آنها مجازات شوند.
بر اساس برخي اطلاعات، دليل تعميرهاي مرتب لوله هاي انتقال گاز از سوي گرجستان، مي تواند نزديكي اخير ارمنستان به جامعه اقتصادي اوراسيا باشد، كه دشمن جاني "گوآم "(گرجستان، اوكراين، آذربايجان، مولداوي) است.
پوپوف اظهار مي دارد: "ساكاشويلي " ظاهرا روابط باز گازي با اوكراين و بلاروس را از روسيه آموخته و فهميده است كه اين مورد وسيله بدي براي نيرنگ نيست. اما به دليل آنكه خود بدون گاز روسيه نمي تواند كاري بكند، پس تنها راه باقي مانده براي وي "تعمير كردن " لوله هاي انتقال گاز است.

0 نظرهای شما: