مجلس خواستار عدم ورود هواپيماهاي فرسوده روسي به ايران شد


معاون وزير راه و ترابري در گفت‌وگو با فارس:


مجلس خواستار عدم ورود هواپيماهاي فرسوده روسي به ايران شد


خبرگزاري فارس: معاون وزير راه و ترابري گفت: پس از فراخوانده شدن وزارت راه و ترابري به مجلس شوراي اسلامي و درخواست ارائه گزارش درباره سوانح هوايي اخير، مجلس خواستار عدم ورود هواپيماهاي روسي فرسوده به ايران شد
احمد مجيدي معاون كارآفريني و مديريت بحران وزارت راه و ترابري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس "توانا "، اظهار داشت: پس از فراخواندن وزارت راه و ترابري به مجلس شوراي اسلامي جهت پاسخ‌گويي درباره سوانح هوايي اخير‌، وزير راه و جمعي از مسئولان سازمان هواپيمايي كشور در مجلس حضور يافتند و به ارائه گزارشي در خصوص حوادث هواپيماهاي توپولوف154 و ايليوشين62 پرداختند.
وي افزود: در جلسه مذكور، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و تني چند از اعضاي كميسيون عمران متشكل از رئيس، نائب رئيس و ديگر اعضاي اين كميسيون حضور داشتند. مجيدي با بيان اينكه در اين جلسه مسائل و مشكلاتي كه در مقوله حمل و نقل هوايي وجود داشت، به رئيس مجلس ارائه شد، ادامه داد: همچنين تصميمات اتخاذ شده در اين جلسه شامل تأكيد بر رعايت شديد استانداردهاي هواپيمايي، به كارگيري بهترين متخصصان در اين سازمان و جلوگيري از ورود هواپيماهاي كار كرده روسي به كشور، بود.
وي ادامه داد: نمايندگان مجلس در اين نشست اعلام كردند كه اگر هواپيماهاي روسي از لحاظ ايمني و استاندارد در سطح بالايي قرار داشته باشند، دولت مي‌تواند مدل‌هاي جديد آن را به كشور وارد كند. معاون وزير راه و ترابري گفت: مجلس تأكيد كرد كه جلسات مشترك وزارت راه و ترابري و كميسيون عمران به طور مستمر ادامه پيدا كند و مجموعه حمل و نقل هوايي كشور و ابعاد مختلف مشكلات آن، در سطحي گسترده طي جلسات مذكور، بررسي شود.
معاون وزير راه و ترابري با بيان اينكه مجلس اعلام كرد در حد توانايي خود به ارتقاء ايمني پرواز كمك خواهد كرد، افزود: در اين جلسه، كميسيون بررسي سوانح سازمان هواپيمايي نيز گزارشات خود را مبني بر سوانح اخير به مجلس ارايه كرد و تمامي اقدامات اين كميسيون را پس از وقوع حوادث هواپيماهاي شركت كاسپين و آرياقشم، براي مجلس تشريح كرد
.

*موافقت مجلس با افزايش اعتبار وزارت راه و نوسازي ناوگان هوايي

مجيدي با تكذيب استيضاح وزير راه و ترابري از سوي نمايندگان كميسيون عمران، خاطرنشان كرد: در جلسه مذكور شش نفر از اعضاي كميسيون عمران و رئيس اين كميسيون حضور داشتند اما هيچ صحبتي مبني بر استيضاح وزير راه و ترابري، مطرح نشد.
مجيدي تأكيد كرد: كميسيون عمران با نگرش "حل مسأله " سوانح اخير را مورد بررسي قرار داد و صحبتي پيرامون تغيير مديريت مطرح نكرد. وي افزود: كميسيون عمران مجلس از وزارت راه و ترابري خواست تا راه‌حل‌هاي پيشنهادي جهت كاهش سوانح هوايي بعدي، افزايش استانداردها و ايمني پرواز را به مجلس جهت بررسي گسترده ارايه دهد.
مجيدي خاطرنشان كرد: وزارت راه و ترابري از مجلس خواست تا با موافقت افزايش تخصيص اعتبار به اين وزارت‌خانه، گامي بلند
در جهت ورود هواپيماهاي نوين به كشور و نوسازي ناوگان، برداشته شود كه مجلس نيز با اين افزايش اعتبار موافقت كرد

.
*تبادل نظر هيات روسي با كارشناسان ايكائو درباره سوانح توپولوف

مجيدي درباره روند پيشرفت عمليات بازخواني جعبه‌هاي سياه توپولوف 154 تصريح كرد: نوار پارامترهاي موتور (FDR) اين هواپيما تاكنون 10 الي 15 بار بازخواني شده‌اند و كارشناسان ديروز به اين نتيجه رسيدند كه لازم است بررسي گسترده‌تري روي FDRها انجام شود.

وي با بيان اينكه حدود 105 الي 120 حركت هواپيما روي FDRها ضبط مي‌شود، خاطرنشان كرد: كارشناسان بررسي كميسيون سوانح و هيئت روسي هر ثانيه حركت ضبط شده روي نوار FDR را به 100 قسمت تقسيم كرده‌اند و در واقع با دقت يك صدم ثانيه در حال بررسي جزئيات پارامترهاي موتور هستند‌. مجيدي خاطرنشان كرد: هيئت بررسي ايران در رابطه با جعبه‌هاي سياه توپولوف 154 با كارشناسان سازمان بين‌المللي هوانوردي (ايكائو) نيز، در حال تبادل‌نظر هستند.
*عمليات بازخواني CVR ايلوشن به اتمام رسيده است
مجيدي راجع به بازخواني FDR و CVR ايليوشين 62 تصريح كرد: عمليات بازخواني CVR (نوار مكالمات خلبان) ايلوشن به اتمام رسيده است و كارشناسان بررسي سوانح در حال بازخواني نوار FDR (پارامترهاي موتور) اين هواپيما هستند، اما دليل اصلي وقوع اين سانحه، همان سرعت بالاي خلبان هنگام فرود است.
* همسويي اروپا با سياست‌هاي آمريكا
مجيدي در پاسخ به اين سؤال خبرنگار فارس كه پرسيد آيا مسائل تحريم در وقوع سوانح اخير مؤثر بوده است، خاطرنشان كرد: لازم است اين موضوع توسط وزير راه و ترابري در كميسيون عمران مطرح شود تا اين كميسيون و كميسيون امنيت ملي به بررسي شرايط ويژه تحريم بپردازند.
معاون وزير راه و ترابري با اشاره به اينكه برقراري امنيت و ايمني پرواز پرهزينه است، اظهار داشت: ناوگان هوايي كشور در حال حاضر فرسوده است و سن بالاي ناوگان موجب تحميل هزينه به سيستم حمل و نقل هوايي مي‌شود. مجيدي خاطرنشان كرد: لازم است با نوسازي ناوگان و كاهش متوسط عمر آن، گامي بلند به سمت افزايش ايمني پروز برداشته شود.
وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار فارس كه در شرايط كنوني تحريم توسط كشور آمريكا چرا هواپيماهاي اروپايي، خريداري نمي‌شوند، اظهار داشت: موضع‌گيري سياسي كشورهاي اروپايي نيز با آمريكا همسو است. وي اظهار داشت: چندي پيش سازمان هواپيمايي كشور اقدام به وارد كردن يك هواپيماي ايرباس از اروپا كرد، اما آمريكا مدعي شد كه 10درصد از سهام اين هواپيما، مربوط به اين كشور است و وزارت راه و ترابري پس از گرفتن يك وكيل فرانسوي و انجام رايزني‌هاي گسترده توانست بالأخره اين هواپيما را به كشور وارد كند. ا

0 نظرهای شما: