سخنگوي وزارت امور خارجه/كامل:

سخنگوي وزارت امور خارجه
موضوع كاهش روابط با انگليس در دستور كار نيست
درباره عراق مشكلي به اسم مشكل ميادين نفتي وجود ندارد

1388/10/15 01-05-2010 15:05:25
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: موضوع كاهش روابط ايران با انگليس در دستور كار وزارت امور خارجه نيست

.به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمانپرست در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره رد ضرب الاجل دوماهه ايران توسط آمريكا و اين كه آيا ايران برنامه توليد اورانيوم با غناي 20 درصد را در دستور كار دارد؟ اظهار داشت: ما برنامه طبيعي خودمان و فعاليت‌هاي صلح‌آميزمان را انجام مي دهيم. چيزي مانع از ادامه كار ما نخواهد بود. اگر طرف‌هاي ما به اين نتيجه برسند كه با ايران همراهي كنند از آن استقبال مي‌كنيم؛ در غير اين صورت برنامه‌هاي طبيعي خود را ادامه مي دهيم.
وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري درباره پيگيري وضعيت زائران ايراني بيت‌الله الحرام، تاكيد كرد: بايد بهترين شرايط براي زائران محترمي كه قصد زيارت دارند را فراهم كنيم. انتظار اين است كه كشور عربستان به عنوان ميزبان بهترين تسهيلات را براي زائران كشورهاي مختلف از جمله ايران فراهم كند. اگر نكاتي وجود دارد كه احتياج به رسيدگي دارد توسط وزارت امور خارجه پيگيري خواهد شد و در دستور كار ماست و اميدواريم اين مساله به زودي حل شود.
سخنگوي وزارت خارجه درباره اخبار مطرح شده مبني بر دخالت دولت عربستان در آشوب‌هاي روز عاشورا،‌ گفت: ما چيزي دريافت نكرديم و رسمي هم چيزي نشنيديم. نمي‌دانيم منبع اين اخبار چيست.
رامين مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشي در مورد ارزيابي وزارت خارجه مبني بر اينكه با وجودي كه مامن، زادگاه و حاميان مالي برخي از گروه‌هاي افراطي در برخي از كشورهاي منطقه مشخص است برخي رسانه‌هاي عربي در راستاي انحراف افكار عمومي و فريبكاري درصدد هستند اين گروه‌ها را به ايران مرتبط كنند گفت: همان طور كه همه جهانيان اطلاع دارند ما گروه‌هاي افراطي و تروريستي را محكوم مي‌كنيم؛ ما خودمان را قربانيان عمليات‌هاي تروريستي مي‌دانيم، بيشترين صدمه را كشور ما و مردم و مسوولين ما در اين رابطه تحمل كردند و در هر برنامه‌اي كه با افراط‌گرايي و تروريسم مقابله كند ما همكاري خواهيم كرد.
وي تاكيد كرد: معتقديم بايد ريشه‌هاي به وجود آمدن اين گروه‌هاي افراطي و تروريسم را پيدا و با آن‌ها مبارزه كرد.
مهمان‌پرست همچنين در مورد دستورالعمل دولت آمريكا براي اجراي تدابير شديد امنيتي و تفتيش بدني و انجام معاينات در قبال اتباع 14 كشور در فرودگاه‌هاي اين كشور نيز گفت: اگر كشورهايي مدعي هستند براي برقراري امنيت مقرراتي را وضع مي‌كنند و اتباع بي‌گناه كشورهاي خاصي را هدف قرار مي‌دهند به نظر مي‌آيد يك نوع بهره‌برداري نامناسب سياسي است.
مهمان‌پرست تاكيد كرد: ما هم با مبارزه با افراط‌گرايي موافق هستيم. اين روش برخورد و اين انتخاب نادرست كشورها را نادرست مي‌دانيم؛ معتقديم به جاي پرداختن به اين معلول‌ها بايد علت را پيگيري كرد. خود كشورها مي‌دانند چه كسي در ايجاد اين گروه‌هاي افراطي دخيل هستند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه وزارت اطلاعات از دستگيري چند خارجي در روز عاشورا خبر داده است. اين افراد وابسته به كجا هستند و چه هدفي داشتند؟ گفت: همان طور كه وزير اطلاعات به مردم گزارش داده است در حوادث اخير و آشوب‌هايي كه انجام شد برخي از اتباع خارجي با افرادي كه داراي تابعيت‌هاي مضاعف بودند در بين دستگيرشدگن حضور داشتند. طبيعي است كه اين مساله در رويه قانوني و حقوقي خود بررسي مي‌شود و چنانچه اين افراد مجرم نباشند و يا انگيزه و اهدافي در اين حادثه نداشته باشند رسيدگي مي‌شود وآزاد مي‌شوند.
خبرنگاري در مورد موضع وزارت خارجه ايران در مورد جسارت برخي علماي وهابي عربستان به شيعيان گفت: بارها تاكيد كرد‌ايم كه آنچه كه جهان اسلام به آن احتياج دارد وحدت ، يكپارچگي و همگرايي است؛ آنچه كه جهان اسلام را تهديد مي‌كند دشمنان اصلي و رژيم اشغالگر قدس است.
خبرنگاري پرسيد شنيده است سفر هيات پارلماني اتحاديه اروپا به ايران ممكن است به دليل عدم اجازه ايران براي ديدار با مقامات ارشد مجلس و مخالفان دولت لغو شود، دستيار ويژه وزير امور خارجه پاسخ داد: براي اينكه بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي موجود بين ايران و پارلمان اتحاديه اروپا به ميزان حداكثري افزايش يابد زمان ديگري را انتخاب خواهيم كرد. با توجه به برنامه‌هايي كه در دست داريم بايد در فضاي مناسب به اين همكاري بپردازيم. زمان انجام اين سفر از سوي مراجع ذي‌ربط هماهنگ خواهد شد.
وي همچنين درباره انتشار اسامي 60 بنياد خارجي از سوي وزارت اطلاعات گفت: اسامي اين موسسات را وزارت اطلاعات منتشر كرده است.
خبرنگاري پرسيد وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرده است كه از هر نوع تظاهرات مسالمت‌آميز عليه دولت ايران حمايت مي‌كند، واكنش وزارت خارج در اين رابطه چيست؟ اشتباهي كه برخي كشورهاي غربي انجام مي‌دهند اين است كه به جاي اينكه صداي ملت ما را بشوند و حركت مردم را دقيق ارزيابي كنند متاسفانه با اغراض سياسي به دنبال افرادي هستند كه بيشتر جنجال و آشوب را پيگيري مي‌كنند و نمايندگان مردم ما نيستند. هر ميزان در اين مسير اشتباه قدم بردارند در نتيجه‌گيري هم باز بيشتر اشتباه خواهند كرد و نهايتا منافع كشور و مردم خود را به خطر مي‌اندازند.
وي همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي خواسته مصوبه‌اش مبني بر كاهش سطح روابط با انگليس در سطح كاردار اجرايي شود گفت: مصوبه‌اي توسط مجلس شوراي اسلامي در جهت كاهش روابط با انگليس نداشته‌ايم همان طور كه اطلاع داريد بحث كاهش يا افزايش روابط رويه بسيار جدي است و مسير بررسي بسيار طولاني دارد. بايد نقطه‌نظرات حاكميت و دولت از جنبه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گيرد.
وي تاكيد كرد: بحث كاهش روابط با انگليس در دستور كار وزارت خارجه نيست. البته تمامي رويكردها و رفتارهاي كشورهاي خارجي با دقت و حساسيت زير نظر خواهد بود و متناسب با اين رفتارها تصميم گيري مي‌شود. آنچه كه مسلم است در نظر گرفتن منافع كشور و مردم در اين روابط است.
مهمان‌پرست همچنين در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه عنوان شد، موضوع حج عمره و امورات مربوط به آن به وزارت امور خارجه واگذار شده است با توجه به طرح موضوعاتي مبني بر تحريم حج عمره پاسخ وزارت خارجه در مورد اين دو موضوع چيست؟ گفت: بحث اين نيست كه وزارت امور خارجه مسووليت را براي برگزاري حج عمره بگيرد. مشكلاتي كه ممكن است براي زائرين ما وجود داشته باشد از سوي وزارت امور خارجه پيگيري مي‌شود و اميدواريم اين مشكلات با همكاري دولت عربستان برطرف شود تا زائرين ما بتواندند حج خود را انجام دهند.
خبرنگار ديگري پرسيد برخي رسانه‌ها اخبار ضد و نقيضي از مرز ايران و عراق منتشر مي‌كنند از جمله اينكه عراق نيروهايي را به صورت آماده باش در مرز قرار داده است و مذاكرات ايران و عراق بر سر ميادين نفتي به كجا رسيده است؟ مهمان‌پرست پاسخ داد: اين‌ها بحث‌هايي است كه بيشتر از وزن خود به آن پرداخته مي‌شود و به نظر مي‌آيد ارتباط زيادي با تحولات داخل عراق و انتخاباتي كه در پيش دارند دارد. برخي جريان‌ها تمايل دارند به اين طريق فشارهايي را وارد كنند و در انتخابات نتيجه‌گيري كنند.
وي همچنين تاكيد كرد: تماس‌ها و رايزني‌هاي ما با دولت عراق ادامه دارد؛ ما در جنبه‌هاي مختلف روابط خوبي داريم و موارد همكاري را با يكديگر بررسي مي‌كنيم؛ براي ما يك عراق آباد، پيشرفته و داراي ثبات حتما بهترين گزينه است و براي اينكه به اين وضعيت برسد تمام تلاش‌مان را خواهيم كرد. مشكلي به اسم مشكل ميادين نفتي وجود ندارد.
مهمان پرست در مورد ناامني در يمن و اينكه برخي سفارت‌ها سفارتخانه خود را در يمن تعطيل كرده‌اند گفت: رويكرد گفت‌وگو براي برطرف كردن مشكلات بين جريانات داخلي در يمن بهترين رويكرد است و از آن استقبال مي‌كنيم؛ هر حركتي كه در جهت ايجاد آرامشي در يمن انجام شود حتما مورد نظر همه كشورهاي اسلامي از جمله ايران است و معتقديم براي مقابله با افراط‌گرايي و ريشه‌يابي بحث تروريسم هم بايد هم كشورها با يكديگر تشريك مساعي داشته باشند، ضمن اينكه پيدا كردن ريشه‌هاي اين كار مهم است؛ كساني كه كمك مي‌كنند تا به افراط‌گرايي دامن زده شود بايد در رفتار خود تجديدنظر كنند.
خبرنگار ديگري پرسيد كلينتون گفته است آمريكا هيچ‌گونه ضرب‌الاجل قاطعي براي ايران جهت پاسخ دادن ندارد. ارزيابي وزارت امور خارجه در اين رابطه چيست؟
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان پاسخ داد: ما هم با ايشان هم عقيده هستيم و معتقديم هيچ‌گونه ضرب‌الاجلي وجود ندارد و معنا هم ندارد. ما به مسير درستي كه براي اهداف صلح‌آميز خودمان در پيش گرفته‌ايم ادامه خواهيم داد. اميدواريم كشورهاي ديگر هم به مسير طبيعي تعامل خود به خصوص در بحث فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي برگردند و طبق وظايف آژانس نيازهاي كشورهاي متعهد و عضو را تامين كنند.
خبرنگار ديگري پرسيد: آيا صحبت‌هاي اخير هيلاري كلينتون را مي‌توان عقب‌نشيني رسمي از مواضع قبلي تلقي كرد، مهمان‌پرست پاسخ داد: اميدواريم آن‌ها نسبت به فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح‌آميز ما رويكرد واقع‌بينانه‌اي داشته باشند. ما رويه حقوقي كاملا تعريف شده و شفافي داشته‌ايم؛ هيچ‌كدام از بازرسي‌هاي آژانس و يا گزارش‌هايي كه داده است تاكيد نمي‌كند كه ما برخلاف رويه صلح‌آميز اقدامي كرده باشيم. طبيعي است كه در اين چارچوب از حقوقي برخورداريم . اين حقوق بايد در نظر گرفته و تامين شود. اگر كشورهاي ديگري كه تاثيرگذار هستند و مسائل سياسي را دنبال مي‌كنند به اين نتيجه برسند كه بايد طبق همان رويه حقوقي نسبت به اعضا رفتار كنند و حرف‌ها و برخوردهاي گذشته خود را تصحيح كنند ما از آن استقبال مي‌كنيم.
مهمان‌پرست همچنين در ادامه نشست هفتگي خود با خبرنگاران در مورد دستاوردهاي سفر رييس‌جمهور كشورمان در سفر تركمنستان و تاجيكستان گفت: سفر آقاي رييس‌جمهور به كشورهاي تاجيكستان و تركمنستان از اهميت زيادي برخوردار است. ما در سياست خارجي‌مان به كشورهاي همسايه و كشورهاي آسيايي اولويت ويژه‌اي داده‌ايم. با توجه به ريشه‌هاي مشترك فرهنگي، تمدني و تاريخي كه بين ما و كشورهاي آسياي مركزي وجود دارد مي‌توانيم در زمينه‌هاي مختلف روابط را به بالاترين سطوح برسانيم. يكي از موارد مهم همكاري، همكاري‌هاي اقتصادي خواهد بود كه در دستور كار است . با توجه به زمينه‌هاي فراواني كه براي همكاري در بخش انرژي و آب و بخش‌هاي راهسازي در تاجيكستان وجود دارد و هم چنين موضوع ميراث فرهنگي كه در دستور كار بوده است پيگيري‌هايي شده و اسنادي امضا شده است. پروژه‌هاي خوبي توسط شركت‌هاي ايراني در تاجيكستان اجرا شده، در تركمنستان همان گونه كه اطلاع داريد دو بحث بسيار مهم را دنبال مي‌كنيم كه خوشبختانه با همكاري كشورهاي منطقه در حال به نتيجه رسيدن است.
وي با اشاره به موضوع خط آهن قزاقستان، تركمنستان و ايران گفت: اين مساله بسيار استراتژيك است و كريدور شمال – جنوب را بسيار فعال مي كند و ظرفيت‌هاي فراواني را براي مردم منطقه ايجاد خواهد كرد كه بخش عمده‌اي از اين خط آهن در تركمنستان واقع است و شركت هاي ايراني قسمت اعظم پروژه را اجرا مي كنند؛ در اين سفر توسط جناب آقاي احمدي نژاد و رييس جمهور تركمنستان اين بخش كار افتتاح مي شود.
مهمانپرست هم چنين گفت: موضوع دوم افتتاح دومين خط لوله گاز ميان ايران و تركمنستان است كه اولين همكاري در بخش گاز هم بسيار استراتژيك است و منافع آن براي همه از كشورهاي منطقه خصوصا ايران و تركمنستان خواهد بود.
وي هم چنين در مورد پرسش ديگري مبني بر مذاكرات سه جانبه ميان ايران، روسيه و هند در مورد خط لوله صلح گفت: چنين چيزي وجود نداشته است.
يكي از خبرنگاران پرسيد با انتصاب سفير ايران در رم آيا سفارت خانه ديگري هم هست كه بدون سفير باشد و چرا؟ سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: در سفارت‌خانه‌هاي ما در خارج از كشور به صورت طبيعي هر ساله بين 30 تا 40 سفارت خانه بايد جابه جايي صورت گيرد و اين موضوع با توجه به اتمام ماموريت سفرايمان انجام مي‌شود و بايد افراد جديدي جايگزين شوند. مراحل اعزام جناب آقاي حسيني هم تكميل شده است و به زودي عازم خواهند بود. هم چنين در چند سفارت خانه ديگر هم كه به اين صورت با پايان ماموريت سفراي ما همراه بوده‌اند افراد جديدي تعيين شده‌اند و به تدريج اعزام خواهند شد.
وي در مورد حضور ايران در اجلاس بررسي افغانستان در لندن نيز گفت: از كشور ما براي شركت در كنفرانس لندن در مورد موضوع افغانستان دعوت به عمل آمده است و در دست بررسي است. چنانچه دستور كار اجلاس به صورت روشن مشخص شود و احساس كنيم نقش ايران مي‌تواند تامين كننده منافع كشور افغانستان باشد و در اين اجلاس به آن توجه و تمركز داده خواهد شد آن را با ديد مثبت پيگيري مي‌كنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد اخباري مبني بر انعقاد قرارداد ايران با قزاقستان براي تامين حدود 1350 كيلوگرم اورانيوم گفت: اين خبر جعلي را هم ما تكذيب كرديم، هم قزاقستان و هم ساير كشورها.
وي در مورد انجام مذاكرات جديد در مورد خروج فردي با عنوان دختر بن لادن و اين كه اگر او به صورت غيرقانوني وارد شده است، آيا محاكمه مي شود گفت: در مورد فردي كه ادعا شده دختر بن لادن است و در سفارت عربستان قرار دارد با توجه به درخواست دولت عربستان براي اين كه شرايط خروج او از ايران فراهم شود با نگاه انسان دوستانه عمل مي‌كنيم؛ اگر اتباع كشورهاي ديگر تسهيلاتي را لازم داشته باشند براي اين كه مساله خروجشان حل شود حتما اقدام خواهيم كرد و اين رفتار ما رفتار مبتني بر ديدگاه انساني است. به صورت طبيعي اگر مراحل كار، روال قانوني و شرايطي را كه براي احراز هويت و صدور برگه عبور لازم است انجام شود ما با ديد مثبت، رفتار انساني خواهيم داشت.
وي در مورد تشكيل كميته ميان ايران و عراق براي بررسي مسايل مرزي و زمان احتمالي مورد توافق گفت: بارها تاكيد كرده‌ايم كه براي جلوگيري از هر گونه سوء تفاهم و بحث تعيين خطوط مرزي قرارداد 1975 قرارداد مصوب و مورد تاكيد است و اميدواريم با رايزني‌هايي كه ميان ايران و عراق صورت مي گيرد و هر چه سريعتر اين كميته تشكيل شود و به همه مسايل بر مبناي خوب و صحيح رسيدگي شود.
به گزارش ايسنا، يكي از خبرنگاران پرسيد: بحثي مطرح است به عنوان طالبان خوب و طالبان بد و گفته مي شود بخشي از طالبان سعي مي‌كند از القاعده فاصل بگيرد و با آمريكا و كشورهاي غربي وارد مذاكره شوند. آيا ايران هر نوع گفت‌وگويي با طالبان را رد مي كند و يا اين كه تحت شرايطي حاضر است به عنوان گزينه به آن فكر كند.
مهمان‌پرست گفت: براي ما ايجاد ثبات، ريشه كن كردن افراط گرايي و تروريسم و مشكلات مربوط به مواد مخدر در افغانستان بسيار حائز اهميت است ، ما امنيت و توسعه افغانستان را امنيت و توسعه خود مي دانيم و ميزان كه مشكلاتي از اين كشور به صورت حل نشده باقي بماند آثار و خسارت هايش را در كشور خودمان مشاهده خواهيم كرد. طبيعي است كه براي ما سرنوشت افغانستان بسيار اهميت دارد.
مهمان‌پرست تاكيد كرد: به صورت كلي با افراط گرايي و تروريسم مخالف هستيم و معتقديم برخي از كشورها اين پديده شوم را ايجاد كردند تا درمنطقه مشكلاتي ايجاد كنند كه به صورت طبيعي خودشان دچار مشكل شدند. بايد ريشه‌هاي تروريسم و افراط گرايي را از راه درست از بين برد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد پرسش ديگري مبني بر اين كه راهكار ايران براي مقابله با تحريم‌هاي هدفنمد به خصوص در مورد سپاه پاسداران از سوي آمريكا چيست گفت: ما نظراتمان را بارها اعلام كرده‌ايم. تحريم‌ها ، تهديدها و روش هاي نادرست را كارآمد نمي‌دانيم. كشوري كه در مسير استقلال حركت مي‌كند و افق هاي روشني را براي خود ترسيم كرده اقتدار كامل و غير قابل انكاري را در منطقه دارد و براي دنيا حرف هاي جديد دارد وبا اتكا به مردم و جوانان مستعد خودش مسير را بسيار محكم جلو مي‌برد. با اين تهديدها و تحريم‌ها لحظه‌اي سستي به خود راه نمي‌دهد. آنچه كه نهايتا عايد خواهد شد قضاوت منفي در افكار عمومي نسبت به كشورهايي است كه يك جانبه گرايي و پايمال كردن حقوق ملت هاي مستقل را پيشه گرفتند و اين در تاريخ ثبت خواهد شد.
مهمان‌پرست درمورد وضعيت زندانيان ايراني در عراق و اين كه طارق هاشمي حكم آزادي آن ها را امضا نكرده است گفت: معتقديم بحث زائرين ايراني بحثي انساني است و بايد با همكاري دولت عراق هر چه زودتر مشكلات اين افراد حل شود. البته به زائرين خود توصيه كرده ايم كه همواره براي زيارت مسيرهاي قانوني را دنبال كنند اما در بعضي از ايام به دليل شور و حالي كه مردم براي رسيدن به عتبات عاليات متاسفانه از راه‌هاي غيرقانوني اقدام مي‌كنند و گرفتار مي‌شوند. اميدواريم با رويكرد انساني هر چه سريعتر موجبات آزادي آنها را فراهم كنيم ما به صورت جدي اين كار را پيگيري مي كنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه هم چنين در پاسخ به اظهارات مداخله جويانه كوشنر در مورد ايران نيز گفت: آن قدر آنها حواس و توجه خود را به بعضي از موضوعات در كشورهاي ديگر كه به آنها ارتباطي پيدا نمي‌كند جمع كرده‌اند و متاسفانه شناخت دقيق و درستي هم ندارند و در اشتباهي كه انجام مي‌دهند جاي ملت بزرگ را با تعداد بسيار اندكي آشوبگر اشتباه گرفته‌اند و آن قدر زمان در اين زمينه‌هاي غير مربوط به خود اختصاص داده اند كه اوضاع داخلي فرانسه و شهر پاريس را فراموش كرده‌اند؛ به ايشان توصيه كرديم و توصيه مي كنيم به اوضاع داخلي فرانسه بيشتر توجه كنند. ريشه‌هاي ناامني و نابرابري را پيدا كنند و به جاي سركوب مردم در فرانسه به خواسته‌هاي آن ها توجه كنند.
مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش ديگري در مورد اين كه آيا وزارت امور خارجه ايران قائل به تقسيم بندي طالبان خوب و بد است گفت: ما با اصل افراط گرايي و تروريسم مخالفيم و معتقديم اين پديده‌ها و اشكالي مثل طالبان و القاعده هم ايجادش توسط كشورهاي خاص بوده است و هم تقسيم بندي‌اش توسط همين كشورها صورت مي گيرد و هم حمايت از آنها توسط برخي از كشورهاي خاص صورت مي گيرد. ما اين رويه را رويه نادرستي مي دانيم.
خبرنگار ديگري در مورد درخواست جان كري براي سفر به ايران و همچنين سفر هيات پارلماني اروپا و گفت‌وگو در مورد مساله هسته‌يي و درخواست براي ديدار با گروه‌هاي حقوق بشري در ايران و اين كه اين درخواست از سوي ايران رد شده است به چه دلايلي؟
مهمانپرست پاسخ داد: در مورد سفر جان كري اعلام كرده‌ايم كه هر گاه درخواست رسمي داشته باشند توسط دستگاه‌هاي ذيربط كه مجلس شوراي اسلامي است بررسي و پاسخ داده مي‌شود. اين كه يك بار مي‌گويند درخواست داده‌ايم و بار ديگر مي‌گويند نداده‌ايم مهم نيست.
وي هم چنين در مورد سفرهيات پارلماني نيز توضيح داد: بايد شرايط مناسبي كه اجازه بهره برداري حداكثري را براي اين گونه سفرها درنظر گرفت و بايد زمان و فضاي مناسب‌تري در نظر گرفت؛ متاسفانه برخي از كشورها به خصوص آمريكا فشارهاي سنگيني را روي اين هيات پارلماني وارد كرده‌اند كه اين سفر انجام نشود. ما نمي‌خواهيم تحت شرايط فشار و در فضاي نامناسب اين سفرها انجام شود. براي اين كه فشار از روي آن‌ها برداشته شود بهتر است در زمان مناسب‌تري اين سفر انجام شود تا با برنامه‌هاي ديگر ما هم منافات نداشته باشد. اين سفر بسيار مفيد است. ما و اتحاديه اروپا كارهاي زيادي را مي‌توانيم با يكديگر انجام دهيم. موضوعات ديگري هم كه مطرح مي‌شود بيشتر فضاسازي‌هاي رسانه‌يي است.
به گزارش ايسنا، خبرنگار ديگري پرسيد پارلمان ايتاليا از يكي از سران فتنه حمايت كرده است از سوي ديگر چهار نفر از هيات پارلماني اروپايي كه قرار بود به ايران سفر كنند ايتاليايي بودند و از لغو سفر خبر دادند. آيا ايران نمي خواهد در روابط خود با ايتاليا تجديدنظري داشته باشد؟
مهمانپرست پاسخ داد: اين كه بعضي از نمايندگان پارلمان و بعضي از افراد در كشورهاي مختلف از جريانات آشوبگر حمايت مي‌كنند كار اشتباهي است. اما اگر قرار باشد تا هر موضوعي رخ مي دهد سريع در روابطمان تجديدنظر كنيم رويه جالبي نيست. اما تذكر خواهيم داد و با جديت و دقت و حساسيت هم رويكردهاي طرف هاي خارجي را مدنظرخواهيم داشت.
يكي از خبرنگاران در مورد مليت اتباع خارجي بازداشت شده پرسيد و اين كه آيا با توجه به اين كه سفير انگليس در جريان اغتشاشات اخير احضار شده است لندن نقش ويژه اي در حوادث اخير ايفا كرده است؟ مهمانپرست گفت: اين كه افرادي كه بازداشت شده‌اند با چه مليتي بوده‌اند و چه جرمي داشته‌اند رسيدگي به آنها توسط وزارت اطلاعات و دستگاه قضايي ما صورت مي گيرد. وضعيت افراد ديگري هم كه مجرم نباشند و ممكن است به صورت طبيعي در آن صحنه‌ها حضور پيدا كرده باشند رسيدگي مي شود و آزاد مي شوند.
وي در مورد احضار سفير انگليس نيز گفت: نقش دولت انگليس و رسانه‌هاي انگليسي در تحريك اين آشوبگري بيشتر از بقيه بود و با آن برخورد شد.
يكي از خبرنگاران پرسيد مصاحبه‌اي از شما در مورد پيشنهادي مبني بر تعويض معاوضه به جاي خريد اورانيوم مطرح شده آيا اين پيشنهاد جديد ايران است؟ مهمانپرست در پاسخ گفت: متاسفانه اين خبر را درست منعكس نكرده‌اند. ما پيشنهاد جديد و يا حرف خاصي را مطرح نكرده‌ايم. همان طور كه بارها اعلام كرديم نسبت به تامين سوخت مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران درخواستمان را به آژانس داده‌ايم. آژانس موظف است براساس حقوقي كه داديم اين سوخت را تامين كند. متاسفانه برخي از كشورها به جاي اين كه حقوق ما را ايفا كنند برخورد سياسي با اين موضوع دارند. اين مساله اهداف آژانس را زير سوال مي برد. شانيت آژانس بين المللي انرژي اتمي را دچار ابهام مي كند؛ بنابراين سه راه حل خريداري سوخت، همكاري در معاوضه و يا در صورت فراهم شدن شرايط و پيگيري برنامه توليد در نظر گرفته شده در بحث معاوضه ما آمادگي‌مان را اعلام كرده‌ايم. چنانچه طرف مقابل براي معاوضه تدريجي و مرحله اي آمادگي‌اش را اعلام كند راجع به ساير جزييات صحبت مي‌كنيم.
وي هم چنين در پاسخ به پرسشي در مورد تعيين رژيم حقوقي درياي خزر گفت: دبيرخانه اي كه در كشورهاي ساحلي درياي خزر در هر كدام از اين 5 كشور تشكيل شده كه روساي اين دبيرخانه نمايندگان ويژه رييس جمهور هر كشور ساحلي هستند و سال هاست كه جلسات منظمي را برگزار مي كنند. موضوعات مختلف مربوط به تدوين رژيم حقوقي درياي خزر را در دستور كار دارند؛ حدود70 درصد از موضوعات مشخص و تدوين شده است و توافق صورت گرفته است. بحث سهم و درصد تاكنون مشخص و قطعي نشده است. هر كدام از اين كشورها طرح‌هاي علمي را كه براي تقسيم آب مشترك بين اين 5 كشور مورد نظر دارند مطرح مي كنند و با روش هاي علمي و رويه هاي بين الملل بايد اين تقسيم صورت گيرد. ارقام، اعداد و درصدهايي كه از سوي برخي رسانه ها گفته مي شود دقيق نيست.

0 نظرهای شما: