براي نخستين بار

براي نخستين بار
امكان فريز سلول‌هاي جنسي اطفال در كشور فراهم شد


فريز و نگهداري سلول‌هاي جنسي اطفال مبتلا به سرطان به جهت حفظ باروري آن‌ها در آينده فراهم شد و اين پروژه هم اكنون با همكاري مؤسسه محك در حال اجراست

به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، محمد مهدي آخوندي، صبح امروز در يك نشست خبري گفت: داروها و شيمي درماني كه براي درمان بيماران مبتلا به سرطان استفاده مي‌شود، باعث كاهش ميزان باروري و افزايش خطر ناباروري در فرد بيمار در آينده مي‌شود. وي ادامه داد: با افزايش سن اين بيماران توليد مثل سلول‌هاي جنسي را تخريب مي‌شود و به همين دليل تحقيقات در زمينه حفظ و نگهداري سلول‌هاي جنسي براي استفاده آن‌ها در آينده فرد هميشه مورد توجه محققان بوده است.
رئيس پژوهشكده ابن‌سينا گفت: در زمينه حفظ باروري مردان بالغ از قبل فعاليت‌هايي در اين پژوهشكده انجام شده و اسپرم اين افراد فريز مي‌شود و در بانك اسپرم نگهداري مي‌شود. وي افزود: براي حفظ باروري در زنان بالغ از 2 سال پيش با استفاده از تكنيك‌ انجماد تخمك، اين امكان با تحريك تخمك‌گذاري و فريز آن حاصل شد و البته در زمينه حفظ باروري زنان روش ديگري مطرح است كه در اين روش بافت تخمدان فريز و نگهداري مي‌شود كه اين روش از حدود 3 سال قبل در آمريكا آغاز شده و به علت زمان كمي كه از اين طرح مي‌گذرد هنوز گزارشي از پيوند موفق آن دريافت نكرده‌ايم.
آخوندي اضافه كرد: تكنولوژي ديگري كه در زمينه حفظ باروري زنان وجود دارد، اين است كه با روش IVM سلول‌هاي تخمك را در محيط آزمايشگاه بالغ كنيم و امكان لقاح خارج از رحم را فراهم كنيم و از 2 سال قبل پروفسور شرمن سيلور در آمريكا در روشي كاملاً جديد موفق به پيوند كل تخمدان به شخص ديگري شده و از حدود 10 مورد پيوند گزارش‌هاي موفقيت‌آميزي به دست آمده است. اين فرد در كنفرانس حفظ باروري اين پژوهشكده شركت مي‌كند و اين روش را در پنل تخصصي به متخصصان ايراني آموزش مي‌دهد. وي افزود: زنان در هنگام تولد سلول‌هاي جنسي و تخمك دارند. در حالي كه مردان سلول‌هاي بنيادي اسپرم‌ساز را در هنگام تولد خود دارند و بعد از بلوغ اين سلول‌هاي بنيادي شروع به تكثير مي‌كنند. تفاوت زيادي براي نگهداري تخمك زن بالغ و دختربچه وجود ندارد و مشكل تنها جداكردن آن به لحاظ كوچك بودن تخمك‌ها در سنين پايين‌تر است.
رئيس پژوهشكده ابن سينا گفت: ابن پژوهشكده توان فريز و نگهداري تخمك زنان را دارد و از آنجا كه درمان‌هاي بيماري سرطان به تخمك‌ها آسيب مي‌رساند، پژوهشكده ابن سينا قبل از آغاز درمان، تخمك را فريز مي‌كند و براي استفاده وي در آينده آن را نگهداري مي‌كند. وي افزود: گروهي از همكاران ما در آمستردام توانستند سلول‌هاي بنيادي اسپرم‌ساز را در مرداني كه به بلوغ نرسيده‌اند،جدا، تكثير و نگهداري كنند و در مجله JAMA منتشر شده است و اين براي اولين بار در دنياست و براي كودكان مذكري كه به سرطان مبتلا هستند، كاربرد دارد. آخوندي افزود: ما هم اكنون براي حفظ باروري كودكان مبتلا به سرطان فعاليت تحقيقاتي خود را با استفاده از اين روش‌هاي جديد با همكاري مؤسسه خيريه محك آغاز كرده‌ايم و در اين طرح بالاي 70 درصد بيماران مبتلا به سرطان آمادگي ذخيره و نگهداري بافت آن‌ها را در مركز اين سينا داريم. فال در كشور فراهم شد

0 نظرهای شما: