روزنامه واشنگتن‌پست آمريكا خواستار شد:

روزنامه واشنگتن‌پست آمريكا خواستار شد:
اديان الهي براي پايان بحران اقتصادي دنيا راهكار ديني ارائه كنند


خبرگزاري فارس: يك روزنامه مشهور آمريكايي در تازه‌ترين شماره خود به بررسي ابعاد و تبعات بحران مالي و اقتصادي در جامعه آمريكا پرداخت و نوشت: اديان مسيحيت، يهوديت و اسلام بايد براي پايان بخشيدن به اين بحران اقتصادي و مالي راهكارهاي ديني و اخلاقي ارائه كنند
. به گزارش خبرگزاري فارس، نويسنده گزارش روزنامه واشنگتن پست نوشت، يك روز صبح سرد يك هفته قبل از كريسمس خودم را در بين جمعيتي از رهبران ديني و مالكين مسكن در خيابان پنسيلوانيا در نزديكي كاخ سفيد و وزارت دارايي آمريكا ديدم .
مالكين مسكن كساني بودند كه تمام عمر خود را براي خريد تنها خانه و كاشانه خود به سختي كار كرده بودند ولي الان پول كافي براي رهايي از بحران بي خانماني در اختيار نداشتند و بايد براي تسويه بدهي هاي بانكي ، خانه هاي خود را در اختيار سيستم بانكي و موسسات رهن مسكن قرار دهند . طي روزهاي گذشته با افراد مختلفي در سراسر كشور صحبت كردم .
بحران بي خانماني در حال تبديل به مساله اي شخصي و ديني است و اين مساله ساختارهاي ناعادلانه اقتصاد آمريكا را به چالش كشيده است . نويسنده افزود: بانكها و ساير نهادهاي مالي كه عملكرد و رفتار آنها علت اصلي وقوع بحران اقتصادي و مالي اخير است ، با استفاده از منابع مالي ماليات دهندگان آمريكايي از سقوط و ورشكستگي نجات يافتند ولي اين بانكها و موسسات مالي رفتار مسئوليت پذيري در قبال مالكين مسكن و بيكاران آمريكايي نشان نمي دهند .
معمولا زماني كه اقتصادهاي پيشرفته و صنعتي جهان با بحران و معضل بزرگي روبرو مي شوند ، دولتها دست كمك و نياز به سوي بانكها و سيستم مالي دراز مي كنند ولي در اين بحران به نظر مي رسد بانكها و موسسات مالي آمريكا كمترين مسئوليت پذيري را از خود نشان مي دهند . اين در شرايطي است كه اكثر مالكين مسكن در آمريكا قادر به بازپرداخت اقساط وام هاي بانكي خود نيستند و اكثر آنها در معرض بحران بي خانماني قرار دارند . وي اضافه كرد: من بلافاصله يكي از آموزه هاي مسيح را به ياد آوردم كه زماني يكي از اشراف زادگان بدهي مالي يكي از خدمتكاران خود را به علت شرايط خاص او بخشيد ولي وي حاضر نشد بدهي يك خدمتكار ديگر را كه مبلغ ناچيزي به او بدهكار بود ببخشد .
آن اشراف زاده از رفتار اين خدمتكار به شدت خشمگين شد و وي را به زندان انداخت . رفتار بانكهاي وال استريت دقيقا شبيه اين گونه رفتارها است . بي شك بحران اقتصادي و مالي اخير لزوم بازنگري در قوانين بانكي و نظارت بر موسسات مالي را روشن كرده است . البته اعضاي گروههاي ديني و اخلاقي نيز بايد دولت آمريكا را در اصلاح قوانين اقتصادي و بانكي ياري و كمك دهند . ولي آنچه من مي خواهم در اين مقاله به آن اشاره كنم اين است كه ما در جامعه امريكا با بحران اخلاقي و معنوي روبرو هستيم. به نظر من بحران اقتصادي و مالي در آمريكا ريشه در بحران ارزشها و اخلاقيات دارد و هر گونه رشد و رونق اقتصادي بايد همراه و هماهنگ با رشد و رونق ارزشهاي اخلاقي و ديني باشد .
اين سوال اشتباه است كه بپرسيم بحران مالي چه زماني پايان خواهد يافت؟ سوال درست اين است: اين بحران چه زماني ما را تغيير خواهد داد؟ اين بحران بايد موجب تغيير رفتار هاي اقتصادي و تجاري در سطح جامعه امريكا شود و ارزشهاي اخلاقي و معنوي بار ديگر احيا شود . نويسنده مقاله واشنگتن پست افزود: گروههاي ديني و فعالان اخلاقي نقش مهمي در احياي ارزشهاي ديني و اخلاقي خواهند داشت . واقعا بايد جايگاه خدا در نظام اقتصادي آمريكا تعريف شود. كره زمين به نظام اقتصادي بازار آزاد تعلق ندارد. يهوديت و مسيحيت بر مالكيت مطلق خدا بر زمين اذعان دارند. بايد از اشتباهات گذشته خود در مديريت نظام اقتصادي بازار آزاد درس بگيريم و جايگاه مهمي را نيز براي ارزشهاي اخلاقي و انساني در نظر بگيريم. بايد نخستين اصل اقتصاد آزاد كه محدوديت منابع است را درست تعريف كنيم .
منابع محدود نيست اگر آن را به طور عادلانه تقسيم كنيم . بسياري از آموزه هاي ديني مسيحيت نيز بر اين نكته تاكيد دارد . اديان مسيحيت ، يهوديت و اسلام بايد براي پايان بخشيدن به اين بحران اقتصادي و مالي راهكارهاي ديني و اخلاقي ارائه كنند. با استفاده از آموزه هاي ديني بايد بر اين بحران غلبه كرد . واقعا جايگاه و نقش كليسا ، كنيسه و مسجد در قبال جامعه بشريت چيست و اديان مختلف الهي چگونه مي توانند در برابر بحران هاي اقتصادي و مالي واكنش نشان دهند؟ وي اضافه كرد: به نظرم حل كامل اين بحران به يك راهكار ديني و اخلاقي نياز دارد .
جهان امروز با مشكلات بزرگي مثل بيكاري ، بي خانماني و فقر و گرسنگي روبرو است . اگر به آموزه هاي ديني به طور كامل عمل شود ، مشكلات و بحران هاي اقتصادي وجود نخواهد داشت و بحران هاي كنوني نيز از بين خواهد رفت . در شهر ديترويت كه به شدت از بحران اقتصادي آمريكا آسيب ديده ، نرخ بيكاري به بيش از 30 درصد رسيده است .
كليساها و پدران مذهبي در اين شهر تاثير ونقش زيادي در كاهش مشكلات و بحران هاي اقتصادي اين شهر داشته اند . كليسا ضمن جمع آوري اعانه و كمكهاي مالي و غذايي تاثير زيادي در كاهش آلام مردم داشته اند . رهبران ديني و بسياري از روشنفكران و متفكرين آمريكايي آمادگي خود را براي خارج كردن پولهاي خود از بانكهاي بزرگ آمريكايي اعلام كرده اند . بانكهاي بزرگ آمريكايي نه تنها رفتار مسئوليت پذيرانه اي در قبال مشتريان خود ندارند بلكه نوع رفتار آنها در سرمايه گذاري ها و فعاليتهاي اقتصادي كاملا انحصاري و ظالمانه است. من به همه مسيحيان ، يهوديان و مسلمانان توصيه مي كنم كليه حسابهاي بانكي خود را از بانكهاي بزرگ آمريكايي خارج كنند.

0 نظرهای شما: