رواج دروغ بدون مدرك!؟
نگاهي بر يك دستورالعمل و پيامدهاي احتمالي آن
1388/10/27 01-17-2010 10:46:26
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: راه و ساختمان
سازمان هواپيمايي كشوري درپي اعتراضها و شكايتهاي مسافران از برخي دفاتر خدمات مسافرت هوايي مبني بر تبليغات كاذب و عدم انجام سفر با هواپيما يا شركت هواپيمايي وعده داده شده، روز گذشته طي يك دستورالعمل جديد، ذكر نوع هواپيما و نام شرکت هواپيمايي را ممنوع اعلام كرد! هرچند در پيجويي خبرنگار ايسنا اعلام شد كه اين ممنوعيت تنها آگهيهاي رسانهيي دفاتر را شامل ميشود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: راه و ساختمان
سازمان هواپيمايي كشوري درپي اعتراضها و شكايتهاي مسافران از برخي دفاتر خدمات مسافرت هوايي مبني بر تبليغات كاذب و عدم انجام سفر با هواپيما يا شركت هواپيمايي وعده داده شده، روز گذشته طي يك دستورالعمل جديد، ذكر نوع هواپيما و نام شرکت هواپيمايي را ممنوع اعلام كرد! هرچند در پيجويي خبرنگار ايسنا اعلام شد كه اين ممنوعيت تنها آگهيهاي رسانهيي دفاتر را شامل ميشود
اين سازمان معتقد است: مسافران ميتوانند تلفني يا حضوري نوع هواپيما و شركت هواپيمايي را از دفاتر خدمات مسافرت هوايي سوال كنند كه در اين صورت چناچه تخطي از تغيير نوع هواپيما يا ايرلاين وعده داده شده صورت گيرد، مسافران نميتوانند از سازمان هواپيمايي كشوري گله كنند و اساسا مستندي براي طرح شكايتشان داشته باشند.
در اين ميان كارشناسان و فعالان بخش خصوصي با انتقاد از اين دستورالعمل، ابراز كردند: جلوگيري از تبليغات حقيقي مخالف حقوق شهروندي است و سازمان هواپيمايي با اين دستورالعمل بهجاي پيگيري و برخورد با دفاتر متخلف در تبليغات كاذب و دروغ، براي كاهش بار مسووليت خود بهطور كلي تبليغات را ممنوع كرده كه اين امر پاك كردن صورت مساله است؛ نه حل آن. همچنين اين دستورالعمل گفتن دروغ بدون مدرك را رواج ميدهد.
يك كارشناس حمل و نقل هوايي در گفتوگو با خبرنگار راه ايسنا، با بيان اينكه طبق قانون مدني خريد و فروش، عدم اطلاع مشتري از آنچه خريد ميكند، فريب وي محسوب ميشود و مشتري ميتواند مدعي و شاكي شود، تصريح كرد: تبليغات جزو حقوق شهروندي مردم است و ممنوعيت آن مخالف حقوق شهروندي است. تبليغات دروغ و كاذب خلاف قانون بوده و بايد پيگيري و برخورد شود؛ اما تبليغات واقعي و درست هيچ اشكالي ندارد و نبايد ممنوع باشد.
برخورد با تبليغات دروغ؛ نه حذف كليه تبليغات
وي با تاكيد بر اينكه با تبليغات دروغ بايد برخورد شود؛ نه حذف كليه تبليغات، تصريح كرد: صدور اين دستورالعمل صورت مساله را پاك كرده است چراكه حذف كليه تبليغات، آسان كردن فعاليت و كاهش بار مسووليت سازمان هواپيمايي را در پي دارد. از سوي ديگر ممنوعيت تبليغات به نفع شركتهاي هواپيمايي رده پايينتر خواهد بود.
اين كارشناس با بيان اينكه حق مسافر است كه از نوع هواپيما و نوع ايرلاين مطلع باشد، گفت: اين دستورالعمل گفتن دروغ بدون مدرك را رواج ميدهد در حالي كه اگر به صورت كتبي در تبليغات رسانهاي عنوان شود جاي پيگيري و رسيدگي دارد و مصرفكننده مدرك خواهد داشت؛ در حالي كه در مطرح كردن شفاهي مدرك و سندي براي مصرفكنندگان نخواهد بود.
اين دستورالعمل براي كاهش بار فعاليت سازمان هواپيمايي صادر شده؛ نه منفعت مسافران
عليرغم اينكه سازمان هواپيمايي معتقد است با اين دستورالعمل چشم و گوش مصرفكنندگان باز ميشود و مسافران آگاهانه تصميم ميگيرند، اين كارشناس تاكيد كرد: سازمان هواپيمايي كشوري اين دستورالعمل را با رويكرد كاهش بار فعاليت خود صادر كرده؛ چراكه نه تنها هيچ منفعت و افزايش آگاهي براي مسافران ندارد، بلكه مدرك و مستندات آنها را از بين ميبرد؛ لذا به نفع مسافران است كه در آگهي رسمي مشخصات خدمات معين شده باشد؛ تا جاي پيگيري داشته باشند.
مسافران با دريافت پاسخ شفاهي، نميتوانند از سازمان هواپيمايي گلايه كنند
اما سازمان هواپيمايي كشوري كه به دليل شكايات و پيگيري مسافران در پي تبليغات كاذب و افراطي دفاتر خدمات مسافرت هوايي، اين دستورالعمل را صادر كرده، بر اين باور است: اين اقدام صورت گرفته تا شكايات مردم و هزينههاي سازمان براي پيگيري در اين راستا كاهش يابد و مسافران ميتوانند نوع هواپيما و نام شركت هواپيمايي را كه قرار است سفر خود را با آن انجام دهند، به صورت تلفني يا حضوري از آژانس يا دفتر خدماتي مربوطه جويا شوند كه با دريافت پاسخ شفاهي، اگر تخطي صورت گرفت از سازمان گله نكنند.
همچنين سازمان هواپيمايي معتقد است: نوع هواپيما را ايرلاينها مشخص ميكنند كه ممكن است بر حسب شرايط يا هر دليل ديگر هواپيماي در نظر گرفته شده تغيير كند، لذا اعلام نوع هواپيما و تغيير آن در اختيار دفاتر خدمات مسافرت هوايي نيست و نبايد در تبليغاتشان عنوان شود.
اين درحالي است كه حتي تغيير هواپيما نيز بايد به مسافران اطلاع داده شود.
اين دستورالعمل عدم شفافسازي و به ضرر مسافران است
در اين زمينه يك فعال بخش خصوصي هم اظهار كرد: اين دستورالعمل عدم شفافسازي بوده كه به ضرر مسافران است و قابل قبول نيست.
وي گفت: با توجه به اينكه عنوان ايرلاين اطمينان بيشتري براي مسافر ايجاد ميكند، مطرح كردن آن پيامد مثبت براي شركتها و تورهاي مسافرتي دارد. از سوي ديگر اين ممنوعيت تبليغات موجب نارضايتي ايرلاينهاي رده بالاتر ميشود.
اعلام اطلاعات رسمي، حق مسافر است
اما محمدحسن كرماني ـ رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي در گفتوگو با ايسنا اظهار كرد: با توجه به اينكه نوع هواپيما جزو خدمات نيست و ممكن است به دليل فني يا غير فني از سوي شركت هواپيمايي مربوطه تغيير كند مطرح نكردن آن منطقي است چون تحت تضمين نيست؛ ولي نوع ايرلاين حق مشتري است و بايد مطرح شود. از سوي ديگر دفاتر خدماتي و آژانسها از ابزار تبليغات براي فعاليت خود استفاده ميكنند و حق مسافران است كه از كالا و خدمات قابل خريد خود مطلع باشند و اين اطلاعات بايد رسما اعلام شود و حق مردم است.
مطرح نكردن نام ايرلاين در تبليغات رسانهاي باعث سرگرداني مسافران ميشود
وي تصريح كرد: مطرح نكردن نام ايرلاين در تبليغات رسانهيي باعث سرگرداني مسافران و متقاضيان ميشود و هزينهها و فعاليت اضافه به آنها تحميل ميكند؛ چراكه كه آنها مجبورند نام ايرلاين مورد نظر خود را از طرق ديگر جويا شود.
كرماني با بيان اينكه دليل صدور اين دستورالعمل مشخص نشده است، گفت: اي كاش دليل اينگونه بخشنامهها ذكر شود چراكه دانستن علت آن نيز حق مردم است و بايد بدانند.
در اين ميان كارشناسان و فعالان بخش خصوصي با انتقاد از اين دستورالعمل، ابراز كردند: جلوگيري از تبليغات حقيقي مخالف حقوق شهروندي است و سازمان هواپيمايي با اين دستورالعمل بهجاي پيگيري و برخورد با دفاتر متخلف در تبليغات كاذب و دروغ، براي كاهش بار مسووليت خود بهطور كلي تبليغات را ممنوع كرده كه اين امر پاك كردن صورت مساله است؛ نه حل آن. همچنين اين دستورالعمل گفتن دروغ بدون مدرك را رواج ميدهد.
يك كارشناس حمل و نقل هوايي در گفتوگو با خبرنگار راه ايسنا، با بيان اينكه طبق قانون مدني خريد و فروش، عدم اطلاع مشتري از آنچه خريد ميكند، فريب وي محسوب ميشود و مشتري ميتواند مدعي و شاكي شود، تصريح كرد: تبليغات جزو حقوق شهروندي مردم است و ممنوعيت آن مخالف حقوق شهروندي است. تبليغات دروغ و كاذب خلاف قانون بوده و بايد پيگيري و برخورد شود؛ اما تبليغات واقعي و درست هيچ اشكالي ندارد و نبايد ممنوع باشد.
برخورد با تبليغات دروغ؛ نه حذف كليه تبليغات
وي با تاكيد بر اينكه با تبليغات دروغ بايد برخورد شود؛ نه حذف كليه تبليغات، تصريح كرد: صدور اين دستورالعمل صورت مساله را پاك كرده است چراكه حذف كليه تبليغات، آسان كردن فعاليت و كاهش بار مسووليت سازمان هواپيمايي را در پي دارد. از سوي ديگر ممنوعيت تبليغات به نفع شركتهاي هواپيمايي رده پايينتر خواهد بود.
اين كارشناس با بيان اينكه حق مسافر است كه از نوع هواپيما و نوع ايرلاين مطلع باشد، گفت: اين دستورالعمل گفتن دروغ بدون مدرك را رواج ميدهد در حالي كه اگر به صورت كتبي در تبليغات رسانهاي عنوان شود جاي پيگيري و رسيدگي دارد و مصرفكننده مدرك خواهد داشت؛ در حالي كه در مطرح كردن شفاهي مدرك و سندي براي مصرفكنندگان نخواهد بود.
اين دستورالعمل براي كاهش بار فعاليت سازمان هواپيمايي صادر شده؛ نه منفعت مسافران
عليرغم اينكه سازمان هواپيمايي معتقد است با اين دستورالعمل چشم و گوش مصرفكنندگان باز ميشود و مسافران آگاهانه تصميم ميگيرند، اين كارشناس تاكيد كرد: سازمان هواپيمايي كشوري اين دستورالعمل را با رويكرد كاهش بار فعاليت خود صادر كرده؛ چراكه نه تنها هيچ منفعت و افزايش آگاهي براي مسافران ندارد، بلكه مدرك و مستندات آنها را از بين ميبرد؛ لذا به نفع مسافران است كه در آگهي رسمي مشخصات خدمات معين شده باشد؛ تا جاي پيگيري داشته باشند.
مسافران با دريافت پاسخ شفاهي، نميتوانند از سازمان هواپيمايي گلايه كنند
اما سازمان هواپيمايي كشوري كه به دليل شكايات و پيگيري مسافران در پي تبليغات كاذب و افراطي دفاتر خدمات مسافرت هوايي، اين دستورالعمل را صادر كرده، بر اين باور است: اين اقدام صورت گرفته تا شكايات مردم و هزينههاي سازمان براي پيگيري در اين راستا كاهش يابد و مسافران ميتوانند نوع هواپيما و نام شركت هواپيمايي را كه قرار است سفر خود را با آن انجام دهند، به صورت تلفني يا حضوري از آژانس يا دفتر خدماتي مربوطه جويا شوند كه با دريافت پاسخ شفاهي، اگر تخطي صورت گرفت از سازمان گله نكنند.
همچنين سازمان هواپيمايي معتقد است: نوع هواپيما را ايرلاينها مشخص ميكنند كه ممكن است بر حسب شرايط يا هر دليل ديگر هواپيماي در نظر گرفته شده تغيير كند، لذا اعلام نوع هواپيما و تغيير آن در اختيار دفاتر خدمات مسافرت هوايي نيست و نبايد در تبليغاتشان عنوان شود.
اين درحالي است كه حتي تغيير هواپيما نيز بايد به مسافران اطلاع داده شود.
اين دستورالعمل عدم شفافسازي و به ضرر مسافران است
در اين زمينه يك فعال بخش خصوصي هم اظهار كرد: اين دستورالعمل عدم شفافسازي بوده كه به ضرر مسافران است و قابل قبول نيست.
وي گفت: با توجه به اينكه عنوان ايرلاين اطمينان بيشتري براي مسافر ايجاد ميكند، مطرح كردن آن پيامد مثبت براي شركتها و تورهاي مسافرتي دارد. از سوي ديگر اين ممنوعيت تبليغات موجب نارضايتي ايرلاينهاي رده بالاتر ميشود.
اعلام اطلاعات رسمي، حق مسافر است
اما محمدحسن كرماني ـ رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي در گفتوگو با ايسنا اظهار كرد: با توجه به اينكه نوع هواپيما جزو خدمات نيست و ممكن است به دليل فني يا غير فني از سوي شركت هواپيمايي مربوطه تغيير كند مطرح نكردن آن منطقي است چون تحت تضمين نيست؛ ولي نوع ايرلاين حق مشتري است و بايد مطرح شود. از سوي ديگر دفاتر خدماتي و آژانسها از ابزار تبليغات براي فعاليت خود استفاده ميكنند و حق مسافران است كه از كالا و خدمات قابل خريد خود مطلع باشند و اين اطلاعات بايد رسما اعلام شود و حق مردم است.
مطرح نكردن نام ايرلاين در تبليغات رسانهاي باعث سرگرداني مسافران ميشود
وي تصريح كرد: مطرح نكردن نام ايرلاين در تبليغات رسانهيي باعث سرگرداني مسافران و متقاضيان ميشود و هزينهها و فعاليت اضافه به آنها تحميل ميكند؛ چراكه كه آنها مجبورند نام ايرلاين مورد نظر خود را از طرق ديگر جويا شود.
كرماني با بيان اينكه دليل صدور اين دستورالعمل مشخص نشده است، گفت: اي كاش دليل اينگونه بخشنامهها ذكر شود چراكه دانستن علت آن نيز حق مردم است و بايد بدانند.
0 نظرهای شما:
Post a Comment