‬ سال ‪ ۲۰۰۹‬ميلادي، سالي پرتحرك در روابط ايران و ژاپن

‬ سال ‪ ۲۰۰۹‬ميلادي، سالي پرتحرك در روابط ايران و ژاپن


خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۱۲/۱۰/۸۸‬ سياسي. ژاپن. ايران. عراقچي توكيو - جمشيد رضائي- سال ‪ ۲۰۰۹‬ميلادي با وجود آن كه با تحولاتي در دو كشور جمهوري اسلامي ايران و ژاپن همراه بود، اما در عين حال، سالي پر تحرك و موفق در روابط دو كشور محسوب مي‌شود
. از جمله اين تحولات تغييردولت در ژاپن بود وحزب دموكراتيك توانست پس از گذشت بيش از نيم قرن به حكومت حزب ليبرال دموكراتيك در اين كشور خاتمه دهد و قدرت در ژاپن را به طور كامل در اختيار بگيرد.
با روي كار آمدن حزب دموكراتيك به رهبري يوكيو هاتوياما روند جديدي در سياست خارجي ژاپن شكل گرفت كه از جمله آنها تلاش براي نزديكي هرچه بيشتر به كشورهاي واقع در آسيا و به ويژه در شرق آسيا و ارايه طرحي مبني بر تشكيل اتحاديه كشورهاي شرق آسيا از سوي نخست وزير اين كشور بود.
جمهوري اسلامي ايران و ژاپن دو كشور دوست و داراي روابط ديرينه و تاريخي در شرق و غرب آسيا هستند و سال گذشته ميلادي (‪ (۲۰۰۹‬هشتادمين سالگرد برقراري روابط رسمي سياسي ميان دو كشور بود و به همين مناسبت نيز برنامه هاي بسياري در تهران و توكيو برگزار شد.
از جمله اين برنامه ها، برگزاري مراسم آغاز هشتادمين سالگرد برقراري روابط رسمي سياسي ميان جمهوري اسلامي ايران و ژاپن با حضور وزراي امور خارجه دو كشور در سفارتخانه‌هاي ايران در توكيو و ژاپن در تهران بود.
در مراسمي كه به همين منظور در سفارت ايران در ژاپن برگزار شد، اسناد سياسي و اقتصادي مبادله شده ميان دو كشور با حضور مقامات ژاپني و اساتيد ايراني و ژاپني در محل سفارت ايران در توكيو به نمايش گذاشته شد.
در همين حال با وجود آن كه سال ‪ ۲۰۰۹‬ميلادي هشتادمين سالگرد برقراري روابط رسمي سياسي فيمابين جمهوري اسلامي ايران و ژاپن عنوان شد، اما آثار فرهنگي بسياري كه در موزه‌هاي بزرگ ژاپن بخصوص در موزه شوسوئين در نارا پايتخت تاريخي اين كشور وجود دارد، حاكي از آن است كه روابط دو كشور به چندين هزار سال پيش بازمي گردد.
در اين ميان جاده تاريخي و اقتصادي ابريشم كه ايران را از طريق چين به ژاپن متصل مي‌كرد، نقش بسيار اساسي را نيز در برقراري ارتباط فرهنگي و سياسي ميان دو كشور و نيز گسترش همكاري‌هاي مشترك بر عهده داشته است.
سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادي را نيز مي‌توان از جمله سال تحول نوين در روابط جمهوري اسلامي ايران و ژاپن دانست، زيرا در سال ‪ ۲۰۰۹‬ميلادي و به دنبال توافقات انجام شده ميان مقامات جمهوري اسلامي ايران و ژاپن كميته‌هاي مشترك مشورتي دو كشور در زمينه‌هاي مختلف از جمله حقوق بشري، سياسي و قضايي در سطح مديران كل و معاونين وزير نشست‌هايي را در تهران و توكيو برگزار كردند كه نتايج موفقي را براي دو كشور به همراه داشت.
اين رفت و آمدهاي سياسي مشترك در اين سال نيز كه همزمان با آغاز هشتادمين سالگرد برقراري روابط سياسي و هفتادمين سالگرد امضاي مودت و پنجاهمين سالگرد اجرايي شدن موافقتنامه همكاري‌هاي فرهنگي ميان دو كشور صورت گرفت، با سفر محمدباقر قاليباف شهردار تهران، محمد مهدي آخوند زاده معاون وزير امور خارجه و مجتبي ثمره هاشمي مشاور ارشد و فرستاده ويژه رييس جمهور ايران به توكيو، نويد آغاز تحولي ديگر در روابط دو كشور در عرصه هاي مختلف از جمله در زمينه‌هاي سياسي و اقتصادي را به همراه داشت.
مقامات ايراني در جريان سفر به ژاپن ديدارهايي را با مقامات ارشد ژاپني از جمله نخست وزير و وزير امور خارجه اين كشور و همچنين اعضا و رييس گروه دوستي پارلماني ژاپن و ايران داشتند كه در اين ديدارها به توافقاتي در زمينه‌هاي مختلف دست يافتند.
با توجه به جايگاه تاثير گذار و موثر جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي مختلف و به ويژه نقش ارزنده كشورمان در كمك به برقراري ثبات و امنيت در منطقه خاورميانه و عرصه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي ، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان نيز به دعوت دولت‌هاي ژاپن و پاكستان براي شركت در كنفرانس بين‌المللي پاكستان به توكيو سفر كرد و علاوه بر شركت در اين كنفرانس، با مقامات ارشد ژاپني از جمله تارو آسو نخست وزير و هيروفومي ناكاسونه وزير امور خارجه وقت اين كشور نيز ديدار و در مورد مسايل مورد علاقه دو كشور گفت و گو و تبادل نظر كرد.
در اين ديدارها مقامات ژاپني از جمهوري اسلامي ايران درخواست كردند تا نقش موثر و مفيد خود را در كمك به برقراري ثبات و امنيت در افغانستان، پاكستان و منطقه خاورميانه ايفا كند.
هيروفومي ناكاسونه وزير امور خارجه ژاپن نيز به دنبال سفر منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان به توكيو، ديداري رسمي را از جمهوري اسلامي ايران ، انجام داد.
ناكاسونه در اين سفر علاوه بر ديدار با منوچهر متكي همتاي ايراني خود، با دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهور و برخي مقامات ارشد ايراني ديدار و در مورد مسايل مورد علاقه دو كشور از جمله توسعه مناسبات فيمابين در عرصه هاي مختلف ، همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي گفت و گو و تبادل نظر كند.
ناكاسونه در ديدار با مقامات ارشد ايراني به توافقاتي در زمينه افغانستان و همكاري مشترك ژاپن و جمهوري اسلامي ايران در خصوص كمك به بازسازي افغانستان، مبارزه با تروريسم، قاچاق مواد مخدر و همچنين كمك به برقراري ثبات و امنيت در كشورهاي منطقه از جمله افغانستان، دست يافت.
دكتر سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران نيز در آخرين مرحله از سفر مقامات ارشد ايراني و ژاپني به كشورهاي يكديگر اخيرا به ژاپن سفركرد و در ديدار با يوكيو هاتوياما نخست وزير، كاتسويا اوكادا وزير امور خارجه و جمعي ديگر از مقامات ارشد ژاپني با آنها در مورد مسايل مختلف مورد علاقه دو كشور از جمله بررسي آخرين تحولات در خصوص روابط دو كشور، همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي گفت و گو و تبادل نظر كرد.
جليلي كه براي نخستين بار به ژاپن سفر مي‌كرد در مدت اقامتش در اين كشور از نيروگاه كاشيوازاكي كاريوا، بزرگترين نيروگاه هسته‌اي توليد برق جهان و شهر هيروشيما كه توسط نظاميان آمريكايي در اواخر جنگ جهاني دوم مورد حمله اتمي قرار گرفته بود بازديد كرد.
جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر يكي از كشورهاي بزرگ تامين‌كننده نفت خام ژاپن بشمار مي‌رود و فقط در سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادي حجم مبادلات تجاري دو كشور به بيش از ‪ ۲۰‬ميليارد دلار رسيد.
در اين مدت با وجود آن كه ژاپن كه اقتصادش به ويژه بر صادرات و بالاخص صادرات خودرو متمركز است، متاثر از بحران‌هاي مالي در نيمه دوم سال ‪۲۰۰۸‬ ميلادي در بازارهاي مالي جهان شده بود، اما آمار سازمان تجارت خارجي اين كشور (جترو) حاكي از آن است كه صادرات اين كشور به جمهوري اسلامي ايران از جمله صادرات خودرويي با افزايش بيش از ‪ ۱۰۰‬درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن روبرو شده است.
سيد عباس عراقچي سفير جمهوري اسلامي ايران در توكيو ضمن مثبت ارزيابي كردن روابط تهران توكيو در ابعاد مختلفي نظير ابعاد سياسي و اقتصادي، مي گويد: اين موضوع نشان مي‌دهد كه ظرفيت‌هاي زيادي در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي براي توسعه روابط ايران و ژاپن وجود دارد.
عراقچي با تاكيد بر اين كه روابط خوب و دوستانه دو كشور نبايد تحت تاثير كشورهاي ثالث قرار گيرد، افزود: جمهوري اسلامي ايران و ژاپن دو كشور بزرگ و داراي تمدن كهن در دو سوي قاره آسيا هستند و دو شريك مطمئن براي يكديگر در شرق و غرب آسيا محسوب مي‌شوند.
وي اضافه كرد:در طول بيش از يكصد سال گذشته، سياست و نوع نگاه ايران به ژاپن تفاوتي نكرده است و سال گذشته ميلادي نيز سال بسيار خوبي در روابط دو كشور بود.
وي به حضور شركت‌هاي ژاپني در جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و اظهارداشت: شركت‌هاي ژاپني بسيار علاقمند به كار در ايران هستند و هم اكنون نيز ‪۳۸‬ شركت و بانك ژاپني در ايران نمايندگي دارند و تمامي پروژه‌هايي كه اين شركت‌ها در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي در ايران گرفته بودند به خوبي در حال اجرا است.
عراقچي با اشاره به اين موضوع كه ايران قسمت قابل توجهي از منابع ارزي خود را به صورت واحد ين در ژاپن نگهداري مي‌كند، خاطرنشان كرد: اين مساله به نوبه خود ظرفيت‌هاي بسيار زيادي را براي ارتقاي سطح روابط تجاري و اقتصادي ميان دو كشور فراهم مي‌كند.
سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن همچنين ياد آور شد كه ايران در توسعه برنامه صلح آميز هسته‌اي خود از مدل ژاپن استفاده مي‌كند.
عراقچي با بيان اينكه اشتراكات جمهوري اسلامي ايران و ژاپن در زمينه هسته‌اي بسيار نزديك است، يادآور شد كه هر دو كشور از قربانيان سلاح‌هاي كشتارجمعي در جهان هستند و در زمينه خلع سلاح و عدم اشاعه تسليحات هسته اي در جهان نيز داراي ديدگاه‌ها و سياست‌هاي مشابه هستند.
به گفته عراقچي، حتي برنامه هسته‌اي وتوليد انرژي براي مقاصد صلح آميز دو كشور نيز كاملا مشابه همديگر است و بر اين اساس نيز ايران مدل ژاپن را در برنامه هسته‌اي خود مد نظر داشته و از همين برنامه پيروي مي‌كند.

0 نظرهای شما: