گزارش فارس از

گزارش فارس از شركتهاي هواپيمايي و كابوس ادغام

خبرگزاري فارس: در حالي كه فعالان بخش خصوصي در صنعت هوانوردي ادغام ايرلاين‌هاي كوچك را براي خود همچون كابوس فرض مي كنن و آنرا باعث افزايش مشكلات مي‌دانند ، مسئولان بخش دولتي معتقدند كه تحقق اين هدف مي‌تواند به كاهش زمينگيري هواپيماها و ايجاد رونق در صنعت هوانوردي كشور شود.


‌به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» به دنبال عدم وجود صرفه اقتصادي در برخي شركت‌هاي هواپيمايي و عدم استقبال از پرواز با برخي هواپيماهاي شرقي توسط مسافران درپي حوادث هوايي اخير، برخي كارشناسان صنعت هوانوردي مجددأ بر "ادغام ايرلاين‌ها " تأكيد كردند برخي ديگر نيز ادغام شركت‌هاي هواپيمايي را به زيان برخي ايرلاين‌هاي فعال و داراي بازده اقتصادي بالا و در نهايت به ضرر صنعت هوانوردي كشور اعلام مي‌كنند.
حال اين سؤال مطرح است كه آيا واقعأ در شرايطي كه حدود 60 فروند از هواپيماهاي موجود ناوگان هوايي كشور به دليل عدم درآمد مطلوب ايرلاين‌‌ها و نبود مراكز كافي اورهال (تعميرات اساسي) هواپيما در كشور زمين‌گير هستند، ادغام ايرلاين‌ها و تركيب شركت‌هاي هواپيمايي زيان‌ده با شركت‌هاي هواپيمايي فعال به پيشرفت صنعت هواپيمايي كشور مي‌انجامد يا اين عمل تنها پاك كردن صورت مسئله برطرف شدن مشكلات مالي برخي ايرلاين‌هاي زيان‌ده است. بنابراين گزارش موضوع ادغام ايرلاين‌ها به حدود 5/1 ‌سال قبل برمي‌گردد؛ زماني كه سكان هدايت وزارت راه و ترابري در اختيار محمد رحمتي بود و وي ايده ادغام شركت‌هاي هواپيمايي با يكديگر در راستاي جلوگيري از موازي كاري‌ها و افزايش توان اين صنعت را مطرح كرد.‌ بنابراين گزارش با سپرده شدن سكان هدايت اين وزارتخانه استراتژيك به حميد بهبهاني، طرح رحمتي براي ادغام شركت‌هاي هواپيمايي با يكدگر ناتمام ماند.
* يك كارشناس: ادغام چاره ساز نيست
بنابراين گزارش يكي از كارشناسان صنعت هوانوردي در اين باره گفته است: نامتعادل بودن تعداد نيروي انساني نسبت به تعداد هواپيما در شركت‌هاي هواپيمايي دولتي، يكي از معضلات صنعت هواپيمايي كشور است. ‌عليرضا بحيرايي گفته است: اگر شركت‌هاي هواپيمايي دولتي بدون افزايش پرسنل، فعاليت‌ها و ناوگان خود را تقويت كنند درآمدزا خواهد بود و بسياري از مشكلات آنها كاسته مي‌شود؛ در حالي كه شركت‌ هواپيمايي دولتي ايران به دليل بالا بودن تعداد پرسنل و نيروي انساني به شركت زيان‌ده تبديل شده است. ‌عليرضا بحيرايي با ابراز مخالفت از وضعيت فعلي خصوصي‌سازي شركت‌ هواپيمايي دولتي كشور مي‌گويد: اگر شركت‌هاي هواپيمايي، بزرگ و مجهز باشند، بازدهي، كيفيت، ايمني و درآمدزايي بسيار مطلوبي خواهند د‌اشت در حالي كه شركت‌هاي هواپيمايي كوچك خصوصي با تعداد پايين ناوگان استيجاري و ارائه كيفيت نامطلوب در خدمات خود، چندان بازده اقتصادي ندارند.‌ ‌وي معتقد است در صورتي كه شركت‌هاي هواپيمايي از نظر اقتصادي مطلوبيت و جذابيتي براي ادغام و بزرگتر شدن را داشته باشند اين امر خود به خود صورت مي‌گيرد، اما در شرايط فعلي كشور اين طرح از سوي شركت‌ها مورد قبول نيست. ‌بنا به گفته بحيرايي تصميم گيري و سياست‌گذاري در صنعت هواپيمايي بايد تخصصي، اقتصادي و بدون در نظر گرفتن منافع خاص صورت گيرد. به گزارش فارس اين كارشناس اقتصادي معتقد است يكي از دلايل زيان‌ده بودن شركت‌هاي هواپيمايي دولتي تعداد زياد نيرو‌ها و پرسنل فعال در آن است. در تأييد اين مطلب مي‌توان به گفته مدير عامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران استناد كرد كه گفته بود: صندوق بازنشستگي هما يكي از دلايل اصلي زيان‌ده بودن اين ايرلاين است.
* علي‌ياري: ادغام ايرلاين‌ها در ايران مشكلات آنها را دوبرابر مي‌كند
بنابراين گزارش دبير انجمن صنفي شركت‌هاي حمل و نقل هوايي در اين باره مي‌گويد: تاكنون در هيچ ‌جاي دنيا سابقه نداشته چند شركت‌ هواپيمايي كه از لحاظ مالي در شرايط نامناسبي قرار دارند، در راستاي برطرف شدن مشكلات مالي با يكديگر ادغام شوند. ‌علي‌ياري با بيان اينكه شركت‌هاي هواپيمايي در مقوله ادغام، عمدتأ به دنبال گسترش بازارهاي خود و كنترل رقابت بين يكديگر هستند، مدعي است برخي شركت‌هاي هواپيمايي خارجي در راستاي ادغام با يكديگر، سال‌ها پيش اين روند را شروع كرده‌اند و امروز در جهت ادغام كامل گام بر مي‌دارند. بنا به گفته دبير انجمن صنفي شركت‌هاي هواپيمايي در نوع ديگر ادغام‌ شركت‌ها‌ي هواپيمايي، يك شركت هواپيمايي كه توان مالي، عملياتي و مديريتي بالايي را دارا است، ايرلاين كوچكتري كه در شرايط مديريتي نامناسبي قرار دارد اما داراي امكانات شامل ناوگان، كيترينگ، سرمايه‌هاي انساني و از اين قبيل‌ است، را در خود ادغام مي‌كند و يا مديريت آن را به عهده ‌مي‌گيرد تا ايرلاين متضرر از شرايط بحراني نجات پيدا كند. علي‌ياري معتقد است در هيچ جاي دنيا مشاهده نشده كه دو ايرلاين كه شرايط بحراني همساني دارند، در راستاي حل مشكلات با يكديگر ادغام شوند. دبير انجمن صنفي شركت‌هاي هواپيمايي با بيان اينكه شركت‌هاي هواپيمايي ضعيف از نظر مالي، نمي‌توانند به يكديگر كمك كنند، مدعي است در واقع با ادغام دو ايرلاين مشكل‌دار و ضعيف از لحاظ مالي، مشكلات شركت‌هاي هواپيمايي دوچندان مي‌شود. مخالفت اين كارشناس صنعت هوانوردي با مقوله ادغام اير‌لاين‌ها به طور واضح مشخص كننده نتايج و آثار زيان‌بار انجام اين عمل است. به گزارش فارس با وجود آنكه بسياري از كارشناسان صنعت هوانوردي در مورد عدم ادغام ايرلاين‌هاي كوچك با يكديگر اتفاق نظر دارند، نظرات مخالفي نيز در اينباره وجود دارد و در واقع مي‌توان گفت تقريبأ اغلب مسئولان و دست‌اند‌كاران صنعت هواپيمايي كشوري بر تركيب ايرلاين‌هاي كوچك و كم‌بازده با يكديگر، اذعان دارند و انجام اين كار را در راستاي توسعه صنعت و ارائه خدمات بهينه به مسافران اين نوع حمل و نقل، مفيد مي‌دانند.
*خانلري: ادغام ايرلاين‌ها به افزايش ميزان رضايتمندي مسافران مي‌انجامد
‌بنابراين گزارش خانلري رييس سابق سازمان هواپيمايي كشوري نيز درباره طرح ادغام شركت‌هاي هواپيمايي گفته بود: هدف سازمان هواپيمايي كشوري استفاده از توان مشترك ايرلاين‌ها است. ‌وي با اشاره براينكه در جلسات متعددي كه با شركت هواپيمايي برگزار شده است با تعاملات صورت گرفته، بر هم‌افزايي و همكاري شركت‌ها تأكيد شد، گفته بود: در صورت ادغام هر يك از ايرلاين‌ها با يكديگر به صورت مشاركتي فعاليت خواهند كرد‌. ‌رييس سابق سازمان هواپيمايي كشوري معتقد است نتيجه انجام اين عمل افزايش ميزان رضايتمندي مسافران خواهد بود. به گزارش فارس سياست‌هاي ‌رييس سابق سازمان هواپيمايي كشوري مغاير با نظريات كارشناسان هواپيمايي كشوري است، زيرا خانلري مدعي است كه ادغام اير‌لاين‌ها به افزايش ميزان رضايتمندي مسافران و در نهايت رفع برخي مشكلات شركت‌هاي هواپيمايي زيان‌ده خواهد انجاميد.
‌* كاظمي‌پور: ادغام ايرلاين‌ها باعث كاهش زمين‌گيري هواپيماهاي ناوگان مي‌شود
اين گزارش حاكي است مديركل دفتر گواهينامه‌ها و امتحانات سازمان هواپيمايي نيز با بيان اينكه در حال حاضر چندين شركت هواپيماهايي در كشور فعال هستند كه هواپيماهاي چنداني ندارند، معتقد است بايد شركت‌هاي هواپيمايي كوچك با يكديگر ادغام شده و به يك ايرلاين بزرگ و فعال تبديل شوند. به عقيده كاظمي‌پور زماني كه يك شركت هواپيمايي تنها دو يا سه هواپيما در ناوگان خود دارد و امكانات مناسب و مطلوبي را دارا نيست، بهتر است در راستاي توجيه مطلوب اقتصادي با چندين ايرلاين كوچك ديگر ادغام شده و به يك شركت هواپيمايي بزرگ و فعال تبديل شوند. ‌وي معتقد است ادغام و تركيب چندين شركت هواپيمايي كوچك به ظهور سرمايه بيشتر، مديريت بهتر، ارائه خدمات بهينه‌تر، توجيه مالي مطلوب‌تر و در نهايت كاهش زمين‌گيري هواپيماها مي‌انجامد. كاظمي‌پور با اشاره به اين كه هم‌اكنون در اغلب كشورهاي دنيا، شركت‌هاي هواپيمايي كوچك يا يكديگر تشكيل كنسرسيوم مي‌دهند، مي‌گويد: اين امر موجب سودآوري بيشتر، ايجاد ناوگان ايمن‌تر، نظارت بهتر و از اين قبيل خواهد شد. به گزارش فارس بر خلاف اظهار نظر برخي كارشناسان صنعت حمل و نقل هوايي كه معتقد هستند تركيب شركت‌هاي هواپيمايي كوچك مشكلات اينگونه ايرلاين‌ها را افزايش داده و به زمين‌گير شدن تعداد بيشتري از هواپيماهاي ناوگان مي‌انجامد، مديركل سابق دفتر مهندسي و قابليت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري، معتقد است ادغام ايرلاين‌ها كوچك و زيان‌ده با يكديگر به بروز مديريت بهتر، ارائه خدمات بهينه‌تر، توجيه مالي مطلوب‌تر و در نهايت كاهش زمين‌گيري هواپيماهاي ناوگان مي‌انجامد.
‌بنابراين گزارش در ميان نظريات دولتي‌ها در خصوص مبحث ادغام ايرلاين‌ها، نظرات نخجواني رئيس سازمان هواپيمايي كشوري جالب توجه است؛ وي در يكي از مصاحبه‌هاي خود با فارس بر افزايش كيفيت ناوگان و توجيه اقتصادي مطلوب ايرلاين‌ها پس از ادغام با يكديگر تأكيد داشت در حالي كه يك‌ماه پس از همين مصاحبه در خصوص تركيب شركت‌هاي هواپيمايي به فارس گفت: ادغام ايرلاين‌هاي زيان‌ده و سودده با يكديگر صحيح نيست.
* نخجواني: ادغام ايرلاين‌ها كيفيت را بالا مي برد
بنابراين گزارش رئيس سازمان هواپيمايي كشوري نيز چندي پيش در خصوص ادغام برخي ايرلاين‌هاي موجود در كشور به دنبال اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، گفته بود: اين مورد راه‌حلي است كه شركت‌هاي هواپيمايي كاملأ خصوصي چنانچه خود مايل و قادر باشند، مي‌توانند در جهت افزايش كيفيت ناوگان، ارتقاء ايمني پرواز، كاهش هزينه‌هاي موجود و دستيابي به توجيه اقتصادي مطلوب، با يكديگر ادغام شوند. رضا نخجواني گفته بود: قطعأ سازمان هواپيمايي كشوري نيز از اين موضوع استقبال مي‌كند و حاضر است هرگونه مساعدت را در راستاي برطرف شدن موانع مالي ايرلاين‌ها و به دنبال آن ارتقاء ايمني پرواز انجام دهد. به عقيده نخجواني ادغام شركت‌هاي هواپيمايي يك ايده اقتصادي است كه در بسياري از كشورهاي دنيا هم اتفاق افتاده است. وي مي‌گويد: شركت‌هاي هواپيمايي براي كاهش هزينه‌ها، افزايش درآمد و همچنين افزايش بهره‌وري راه‌هاي مختلفي را در پيش مي‌گيرند كه يكي از اين راه‌ها تلفيق و ادغام كارهايي است كه به صورت مشترك در بين شركت‌هاي هواپيمايي وجود دارد. بنا به گفته رييس سازمان هواپيمايي تشخيص و پيشنهاد اين سازمان به ايرلاين‌ها در راستاي كاهش هزينه‌ها، ارتقاي سطح كيفيت ارائه خدمات و داشتن هماهنگي بيشتر، تلفيق آنها است زيرا اين اقدام مي‌تواند به نفع آنها باشد.
* تغيير نظر نخجواني
به گزارش فارس اين در حالي است كه رئيس سازمان هواپيمايي كشوري در مراسم افتتاحيه اولين نمايشگاه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت هوانوردي، در خصوص ادغام شركت‌هاي هواپيمايي، به فارس گفت: اين جانب معتقد هستم ادغام ايرلاين‌هاي زيان‌ده و سودده با يكديگر صحيح نيست. به عقيده نخجواني هيچ صاحب سهمي در شركت‌هاي هواپيمايي قبول نمي‌كند دو ايرلاين با سطح مالي و درآمدهاي متفاوت با يكديگر ادغام شوند. معاون وزير راه و ترابري با بيان اينكه سازمان هواپيمايي كشوري با هر تعداد شركت هواپيمايي كه قصد ادغام دارند، همكاري لازم را به عمل مي‌آورد، تصريح كرد: در صورتي كه سهامداران دو شركت هواپيمايي براي ادغام با يكديگر آماده باشند، سازمان هواپيمايي كشوري هيچگونه مخالفتي با اين نوع ادغام نخواهد داشت. ‌ * تعيين سرنوشت ادغام يا عدم ادغام ايرلاين‌ها توسط مسئولان مربوطه
به گزارش فارس اين در حالي است كه به عقيده كارشناسان حذف نام ايرلاين‌هاي زيان‌ده، پاك كردن صورت مسأله دليل وجود اين گونه ايرلاين‌هاي و چگونگي اخذ مجوز توسط آنها، در قالب ادغام آنها درون شركت‌هاي هواپيمايي فعال، امري غير تخصصي است. ادغام دو شركت‌هاي هواپيمايي مشكل‌دار و ضعيف از لحاظ مالي، از سويي مشكلات شركت‌هاي هواپيمايي را دوچندان مي‌كند و از سويي ديگر موجب مي‌شود صنعت هوانوردي كشور به سوي نوعي ركود و سردرگمي پيش رود زيرا تأسيس هر شركت هواپيمايي با توجيه مالي مطلوب صورت مي‌گيرد. ‌پس از ادغام قطعأ شركت‌هاي هواپيمايي تركيب شده كه تا قبل از تركيب، از لحاظ مالي و تجهيزاتي در وضعيت نابساماني به سر مي‌بردند، اكنون به مشكلات بزرگتري در تجهيز ناوگان هوايي خود مواجه مي‌شوند زيرا اين امر در نهايت به افزايش پرسنل، افزايش نياز‌هاي ناوگاني و تجهيزاتي و بزرگتر شدن مشكلات ايرلاين‌ها مي‌انجامد. در اين ميان برخي كارشناسان صنعت حمل ونقل هوايي نيز معتقد هستند نبايد به هر شخص حقيقي يا حقوقي كه تعداد بسيار اندكي هواپيما در اختيار دارد، مجوز تأسيس شركت هواپيمايي داده شود زيرا اين امر سرانجام به زمين‌گير شدن هواپيما‌هاي برخي از ايرلاين‌ها به دليل عدم وجود درآمد‌هاي مالي مي‌انجامد.‌ برخي شركت‌هاي هواپيمايي كشور به دليل عدم بازده اقتصادي قادر به خريد و ورود هواپيماهاي نوين نيستند بنابراين به ناچار هواپيما‌هاي فرسوده و پرمصرف را در ناوگان خ ‌به عقيده كارشناسان به جاي اين كه بالغ بر 15 شركت هواپيمايي در ايران وجو‌د داشته باشد كه هر كدام سه فروند هواپيما داشته باشند، بهتر است تنها چند شركت هواپيمايي داشته باشيم كه هر كدام دست‌كم 16 فروند هواپيما داشته باشند. ‌به نظر هم مي رسد در شرايط فعلي فعاليت هفت تا هشت شركت هواپيمايي داخلي فعال در ايران كافي باشد. اين در حالي است كه ممكن است پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارنه‌ها و آزادسازي قيمت حامل‌هاي انرژي، ايرلاين‌هايي كه به دليل عدم وجود منابع مالي لازم، اقدام به ورود هواپيماهاي فرسوده و پرمصرف به ناوگان هوايي كرده‌اند به خودي خود از صنعت هوايي كشور حذف شوند. به گزارش فارس لازم است مسئولان سازمان هواپيمايي كشوري و در رأس آنها وزير راه و ترابري با بررسي كارشناسانه و تخصصي اين موضوع، يك بار براي هميشه بر اجرايي بودن يا عدم اجراي موضوع "ادغام ايرلاين‌ها " پايان دهند تا بدين ترتيب موضوع كهنه و قديمي ادغام ايرلاين‌هاي كشور در صنعت هوانوردي به دور از مسائي سياسي به طور كامل اجرا و يا براي هميشه به فراموشي سپرده شود. ‌ ‌گزارش از سعيد مؤذني

0 نظرهای شما: