آغداشلو در رونمايي پرده قهوه‌خانه‌اي:


آغداشلو در رونمايي پرده قهوه‌خانه‌اي



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي- براي بزرگداشت بيوك احمري ـ بزرگترين نگارگر سده اخير ـ‌ پرده‌ي 32 متري قهوه‌خانه‌اي، عصر روز گذشته ـ 1 بهمن ماه ـ با همكاري موزه‌ هنرهاي معاصر تهران در گالري 66 رونمايي شد. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گالري 66 از روزگذشته ميزبان نمونه‌هايي از آثار استاد احمري در دوران مخالف كاري، پرده 32 متري قهوه‌خانه‌اي كه بخشي از آن توسط اين هنرمند خلق شده بود، همچنين شاهكارهاي نقاشي قهوه‌خانه و شمايل شيشه‌اي عهد قاجار شد.
در اين مراسم محمود شالويي مدير كل دفتر هنرهاي تجسمي و آيدين آغداشلو ـ هنرمند نقاش ـ سخنراني كردند.
شالويي در سخناني با اشاره به رونمايي پرده قهوه‌خانه‌اي گفت: اكنون در آستانه اربعين حسيني هستيم و بديهي است رونمايي از اين اثر ارزشمند كه رويدادهاي تاريخي را از معراج پيامبر تا نزديكي انقلاب دربر گرفته است، اهميت زيادي دارد.
وي با قدرداني از صادق تبريزي (مدير گالري 66) و ساير پيشكسوتان اين عرصه خاطرنشان كرد: اين نمايشگاه به آشكارا نشان مي‌دهد كه نقاشي قهوه‌خانه‌اي روبه نابودي نيست.
در ادامه اين مراسم آيدين آغداشلو هنرمند نقاش، ضمن اظهار ارادت به استادش بيوك احمري در سخناني مطرح كرد: تكليف خودم مي‌دانم كه به عنوان يك شاگرد هر جا نام استادم هست، حضور پيدا كنم. چرا كه اين نشانگر وفاداري يك شاگرد به استادش است و من يادآوري مي‌كنم اين سنت همچنان پابرجاست.
وي افزود: من از استادم، درسهاي بسياري آموختم و هنگامي كه دوستي ما وسيع‌تر شد، اين آموزشها هم بيشتر شد، هر چند كه استادم هيچگاه مستقيما چيزي را به من تعليم نداد. استاد احمري با لطفي كه به من داشت مي‌گفت: تو نيازي نداري چيزي ياد بگيري، اما ولي من با نگاه كردن به دست ايشان تلاش مي‌كردم كه آموزشهاي هنري خود را تكميل كنم.
آغداشلو يادآور شد:فيضي كه نصيب من شد، اين بود كه سالها از محضر كسي تاثير گرفتم كه مي‌توانست هر هنري را در عرصه‌ي هنرهاي تجسمي به اجرا درآورد. استادم كارش را با نقاشي شروع كرد و موضوع كاري‌اش در باب عدالت و حق و غيره بود، ولي با هنر گرافيك مشهور شد.
اين هنرمند با بيان اينكه استاد احمري از منشاء درستي سرچشمه گرفته بود، تصريح كرد: بهترين نمونه آثار احمري مربوط به دوراني بود كه نقاشي را به شيوه زند و قاجار خلق مي‌كرد. البته استادم در مينياتور ، نگارگري، تجويد، خوشنويسي نيز فعال بود و به راستي كه شاگردان متعهدي را تربيت كرد.

آغداشلو ادامه داد:متعجب بودم از روح لطيف استادم در جسم بي‌تابش. او با سرعت راه مي‌رفت و حرف مي‌زد از تحسين و ستايش ديگران دل خوشي نداشت و دلش نمي‌خواست شناخته شود. هيچگاه ‌هم از منزوي ماندن غمگين نمي‌شد و با فروتني دانسته‌هايش را به ديگران منتقل مي‌كرد. بيوك احمري شاگردان زيادي تربيت كرده كه هر كدام به طوري ميراث هنري را به نسلهاي بعد منتقل كردند. مانند رسام ارژنگ كه سعي كردن بين زند و قاجار پلي ايجاد كند و هنرمندان ديگري كه هر كدام كوشيده‌اند تا معناي گسترده‌اي را در دنياي هنر ايجاد كنند.
وي با اظهار تعجب از اينكه استاد احمري زماني كه در نهايت كمال هنري شناخته شده بود دوباره دست به يادگيري زد، گفت: استادم بعد از مدتي شروع به يادگيري خط كرد كه مي‌ديدم گاهي در يك روز صد اثر نستعليق خلق مي‌كرد.
آغداشلو در بخش ديگري از سخنانش گفت: استاد احمري زماني كه كتابهاي، كتابخانه مرعشي در قم در خطر فرسودگي بودند آنها را نجات داد. ولي هيچگاه نديدم از اين اقدام او ياد شود.
اين هنرمند با قدرداني از صادق تبريزي به خاطر برگزاري اين نمايشگاه گفت: عصر ما عصر تجليل از هنرمندان نسل قبلي است كه مانند تكه‌هاي يك پازل در كنار هم قرار گرفتند، صادق تبريزي نيز قطعه‌اي از اين پازل است.
وي در پايان سخنانش پرده‌ي 32 متري را كه به همت عباس بيوكي‌فر، بيوك احمري و صادق تبريزي خلق شده را يك اثر نادر در زمينه‌ي هنر دانست و گفت: اين اثر مجموعه‌ي كلي از مذهب شيعه و دين اسلام و بررسي زمان معاصر را در بر مي‌گيرد.
همچنين در اين مراسم منيژه آرمين، رضا بانگيز، محمد فراهاني، ايرج اسكندري، بهمن عبدي، سهراب هادي، ابراهيم حقيقي، حسين محجوبي و .... حضور داشتند.
به گزارش ايسنا، صادق تبريزي در سال 1352 تصميم مي‌گيرد كه ديوارهاي 32 متري گالري‌اش را به نقاشي‌ قهوه‌خانه‌اي مزين كند كه از معراج پيامبر شروع شده و ساير داستانهاي تلخ و شيرين تاريخ اسلام را تا ظهور حضرت حجت در بر گيرد. به طور حتم اين انديشه محقق نمي‌شد مگر به نيروي دستان عباس بلوكي‌فر و بيوك احمري كه رنگها و تصاوير را با اين داستانها درآميزند و راه تصويرگري اين قصه‌هاي پرمعنا را بدانند. اين اثر در سال 82 به اتمام رسيد و روز گذشته رونمايي شد.

1389/11/02 01-22-2011 10:37:11 8911-00564: كد خبر

0 نظرهای شما: