باز هم مرگ و مير دسته‌جمعي دلفين‌ها در سواحل جاسك

باز هم مرگ و مير دسته‌جمعي دلفين‌ها در سواحل جاسك

معاون سازمان محيط زيست:

لاشه 6 دلفين پيدا شده و 2 دلفين نجات يافتند

عمليات نجات يك دلفين همچنان ادامه دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: اجتماعي - محيط زيست معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست از به گل نشستن 9 قطعه دلفين پوزه بلند (بيني بطري) در سواحل جاسك خبر داد.
دكتر سيد محمد باقر نبوي دقايقي پيش از مخابره اين خبر در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه به گل نشستن دلفين‌هاي پوزه بلند در سواحل جاسك از روز جمعه آغاز شده است گفت: با مشاهده به گل نشيني دو قطعه دلفين بيني بطريي در روز جمعه اداره محيط زيست جاسك با همكاري مردم محلي نسبت به بازگرداندن آنها به دريا اقدام كردند.
وي با اشاره به اينكه اين حادثه در خور مركزي جاسك رخ داده است تصريح كرد: متاسفانه در روز شنبه نيز لاشه 6 دلفين كه بر اساس اطلاعات اوليه از نوع بيني بطريي بوده‌اند در حوالي همان منطقه ديده شد كه مسوولان محيط زيست منطقه نسبت به دفن لاشه و انجام اقدامات تكميلي اقدام كردند.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: روز شنبه همچنين يك قطعه دلفين بيني بطريي كه زنده بود در همان منطقه مجددا رويت شد كه عليرغم تلاش كارشناسان محيط زيست منطقه و مردم محلي براي بازگرداندن آن به دريا، مجددا دلفين مذكور به گل نشست.
وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون تلاش براي بازگرداندن اين دلفين و عمليات امداد و نجات آن ادامه دارد به ايسنا گفت: با فعال شدن شبكه امداد و نجات محيط زيست مسوولان دامپزشكي و شيلات به همراه مسوولان محيط زيست براي نمونه‌برداري و بررسي علل مرگ شش دلفين ديگر به منطقه اعزام شدند.
مهندس اميد صديقي، مدير كل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست نيز با اشاره به اينكه به گل نشستن دلفين‌ها عوامل متعددي از جمله شرايط توپوگرافي، آلودگي، شرايط آب و هوايي، سموم، بيماري، وابستگي‌هاي اجتماعي، صوت و صيد و صيادي دارد به ايسنا گفت: مسوولان سازمان محيط زيست و شبكه امداد و نجات دريايي در تلاشند تا علت اين حادثه كه از روز جمعه آغاز شده است را مشخص كنند.
وي در عين حال تاكيد كرد: هم اكنون كارشناسان اداره محيط زيست جاسك و كارشناسان مربوطه در منطقه مستقر هستند و با فعال شدن شبكه امداد و نجات پستانداران دريايي، عمليات پايش ادامه دارد تا در صورت مشاهده موارد مشابه عمليات امداد و نجات را آغاز كنند.
مدير كل دفتر اكوبيولوژي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اين كه تا كنون علت به گل نشيني اين دلفين‌ها مشخص نشده است تصريح كرد: بايد مشخص شود كه علت مرگ دسته جمعي اين دلفين‌ها عوامل طبيعي بوده يا عوامل ديگري مانند صيد و صيادي و انساني در اين پديده دخيل بوده است كه در اين خصوص تيم كارشناسي به محل اعزام شده است.
وي اظهار اميدواري كرد كه با دريافت اطلاعات بيشتر از اين حادثه جزئيات بيشتري از آن به اطلاع عموم برسد.
به گزارش ايسنا 73 قطعه دلفين دوم آبان ماه سال 86 در سواحل «كوه ‌مبارك» جاسك و 79 دلفين نيز 2 مهرماه همان سال در نواري 13 كيلومتري، در منطقه حد فاصل كليرك تا بياهي بندر جاسك تلف شدند.

1389/11/03 01-23-2011 13:27:54 8911-01901: كد خبر

0 نظرهای شما: