تلویزیون و کامپیوتر می تواند جان افراد را بگیردتلویزیون و کامپیوتر می تواند جان افراد را بگیرد

تلویزیون و کامپیوتر می تواند جان افراد را بگیرد

نشستن ساعات طولانی در برابر تلویزیون و کامپیوتر در اوقات فراغت خطر ابتلای
به بیماریهای قلب و عروق را افزایش می دهد.


نتایج یک تحقیق جدید حاکی است نشستن در مقابل تلویزیون و کامپیوتر در اوقات فراغت پس از کار برای ساعت های طولانی ، خطر ابتلای بیماری های قلب و عروق را افزایش می دهد و باعث کاهش طول عمر می شود.
دانشمندن بریتانیایی با مقایسه تاثیرات طول ساعات نشستن افراد در اوقات فراغت پس از کار دریافته اند افرادی که روزانه بیش از چهار ساعت تلویزیون تماشا و از کامپیوتر استفاده می کنند و یا مشغول بازی های کامپیوتری هستند، دو برابر سایر افراد در معرض ابتلای به بیماری قلبی و یا سکته شدید قرار دارند.
امانوئل استاماناکیس، پژوهشگر دپارتمان اپیدمیولوژی (علم امراض مسری) و بهداشت عمومی در دانشگاه لندن و همکاران وی، در گزارش اخیر خود خواستار تدوین دستورالعمل هایی برای بهداشت عمومی و هشدار به مردم در مورد خطرات انفعال جسمی در اوقات فراغت شده اند.
نویسندگان این مقاله تحقیقی خاطرنشان کرده اند: «به این دلیل که اکثریت جمعیت بزرگسال و شاغل، در ساعت های کاری پشت میز و یا کامپیوتر می نشینند و برای رفت و آمد به محل کار ساعت های طولانی منفعل هستند و فعالیت جسمی ندارند، این هشدارها جدی و مهم هستند.»
پژوهشگران در این تحقیق، ۴٥١٢ نفر بزرگسال و مدت زمانی را که آنان صرف تماشای تلویزیون یا بازی های کامپیوتری و ویدئویی می کردند را، ارزیابی کردند.
آن ها دریافتند شرکت کنندگانی که چهار ساعت یا بیشتر در برابر تلویزیون و یا کامپیوتر می نشستند در مقایسه با افرادی که کمتر از دو ساعت تلویزیون تماشا می کردند، ١̷٥٢ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی های قلب وعروق همچون سکته، حمله و یا ایست قلبی قرار دارند.
بنا به گفته پژوهشگران، در طی یک دوره چهار ساله پیگیری، ٣٢٥ تن از شرکت کنندگان درگذشتند و ٢١٥ نفر دیگر به بیماری های جدی قلب و عروق مبتلا شدند.
این اولین بار است که محققان ارتباط بین سلامت قلب و عروق را با نشستن در برابر صفحه تلویزیون و یا کامپیوتر مورد بررسی قرار داده اند. آن ها برای انجام این آزمایش عوامل خطرناک و معمول ابتلای به بیماری های قلب و عروق همچون استعمال دخانیات، فشار خون بالا، میزان چربی بدن، طبقه اجتماعی و ورزش را نیز مورد توجه قرار دادند.
نتایج این تحقیق در شماره روز دوشنبه ( ١٠ ژانویه ) در نشریه آمریکایی « Journal of the American College of Cardiology» منتشر شده است.

0 نظرهای شما: