نخبگان به دليل فضاي هجمه و تهمت سكوت كرده‌اند

روحاني در جمع خبرنگاران:

نخبگان به دليل فضاي هجمه و تهمت

سكوت كرده‌اند

فضا بايد براي حضور همه در انتخابات فراهم شود نه حزبي خاص/ هيچ‌كس نبايد براي قانون نسخه بپيچد/ فضاي تهمت را از بين ببريم/ بايد پرونده هسته‌اي خود را از شوراي امنيت خارج كنيم.


ايلنا:- رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه در فضاي فعلي كشور نخبگان چه وظيفه‌اي برعهده دارند و چرا بسياري از نخبگان درحال حاضر سكوت كرده‌اند، گفت: نخبگان سكوت كرده‌اند به دليل اينكه هر‌كس سخني مي‌گويد عده‌اي آماده هستند كه به او تهمت بزند و به او هجمه وارد كنند. ما بايد اين فضا را از بين ببريم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حسن روحاني در حاشيه همايش ملي آينده‌پژوهي مسائل خانواده در ايران در جمع خبرنگاران در رابطه با حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گفت: ما قانون انتخابات داريم و همه بايد به اين قانون ملتزم باشيم. يعني اگر در قانون شرايطي براي كانديدا شدن در نظر گرفته شده است، هيچ‌كس نمي‌تواند شرط ديگري را به آن اضافه كند. وي ادامه داد: بنابراين اگر در قانون 5 شرط براي كانديدا شدن در انتخابات در نظر گرفته شده هيچ‌كس حق ندارد آن 5 شرط را تبديل به 6 شرط كند و شوراي نگهبان هم موظف است كه ناظر بر اجراي قانون باشد.
وي تصريح كرد: بر اين اساس همه گروه‌ها و تشكل‌ها و انجمن‌ها و احزاب وقتي مي‌خواهند در انتخابات حضور پيدا كنند بايد از حضور آنان در انتخابات استقبال شود ولي اينكه چه كسي شرايط كانديدا شدن را دارد، مطابق قانون تعيين مي‌شود.
*هيچ‌كس نبايد براي قانون نسخه بپيچد

روحاني ادامه داد: مسوولان بايد براساس آنچه در قانون آمده است عمل كنند و هچكس‌ نبايد براي قانون نسخه‌اي بپيچد و حرفي بزند. رئيس مركز تحقيقات استراتژيك تصريح كرد: به اعتقاد من اگر در انتخابات همه گروه‌ها و احزاب شركت كنند، به نفع كشور است و هرچه حضور مردم در انتخابات پررنگ‌تر باشد بهتر است و مسلماً آن انتخابات پرشورتر مي‌شود. رئيس مركز تحقيقات استراتژيك ادامه داد: در همه انتخابات گذشته‌ خود مقام‌معظم رهبري همواره بر شركت همه و حضور بيشتر مردم هميشه تاكيد كردند و اين مسئله در حال حاضر نيز مورد تاكيد ايشان است. بنابراين هرگونه سخن يا رهنمودي كه منجر به اين شود كه گروهي از مردم جامعه در انتخابات حضور نداشته باشد مطلوب نيست، زيرا هرچه حضور مردم در انتخابات بيشتر باشد به نفع همه است. روحاني در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما فضاي سياسي جامعه در حال حاضر آمادگي لازم را براي ورود به انتخابات مجلس دارد يا خير، گفت: ما همه بايد تلاش كنيم كه اين فضا را به وجود آوريم. اگر فضاي جامعه مشكلاتي دارد همه مسوولان موظف هستند فضاي مناسب را براي حضور همه مردم در انتخابات فراهم كنند.
* فضا بايد براي حضور همه در انتخابات فراهم شود نه حزبي خاص

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك تصريح كرد: ما وقتي صحنه را براي انتخابات آماده مي‌كنيم بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه صحنه براي حضور همه ملت فراهم شود نه اينكه فضا را براي حضور يك حزب خاص در انتخابات آماده كنيم. ما بايد شرايطي را فراهم كنيم كه همه مردم مشتاق شركت در انتخابات باشند. او ادامه داد: مسوولان بايد به گونه‌اي عمل كنند كه اعتماد مردم را به خود جلب كنند و مردم مطمئن باشند كه هيچ تخلفي از قانون صورت نمي‌گيرد، زيرا اگر مردم به مسوولان اعتماد كنند در آن صورت است كه در انتخابات شركت مي‌كنند، بنابراين هر سه قوه وظيفه دارند كه شرايط را براي حضور بيشتر مردم در انتخابات فراهم كنند.
روحاني در پاسخ به اين سوال كه در چنين فضايي نخبگان چه وظيفه‌اي برعهده دارند و به نظر شما چرا بسياري از نخبگان درحال حاضر سكوت كرده‌اند، گفت: نخبگان سكوت كرده‌اند به دليل اينكه هر‌كس سخني مي‌گويد عده‌اي آماده هستند كه به او تهمت بزند و به او هجمه وارد كنند. ما بايد اين فضا را از بين ببريم. او ادامه داد: در حال حاضر يك رسانه خود را مجاز مي‌داند كه نسبت به هر فردي، هر نوع قضاوتي كه مي‌خواهد بكند و هر اتهامي كه مي‌خواهد به افراد وارد كند. وقتي شرايط به اين شكل است خوب طبيعي است يك عده‌اي خودشان را كنار مي‌كشند و مي‌گويند مگر سر ما درد مي‌كند كه دستمال ببنديم؟ مي‌رويم كنار راحت‌تر باشيم.
* بايد فضاي تهمت را از بين ببريم

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك تصريح كرد: بايد تلاش كنيم فضاي اتهام و تهمت و به هم پريدن را از بين ببريم، اينكه هر گروهي مي‌آيد، مي‌خواهد به صورت ديگري ناخن بكشد مطلوب جامعه نيست. بنابراين بايد تلاش كنيم فضاي مطلوب در جامعه ايجاد شود به گونه‌اي كه همه احساس امنيت كنند و احساس كنند مي‌توانند اظهارنظر كنند. او ادامه داد: يكي از افتخارات جامعه اسلامي ما اين است كه در چارچوب قانون همه آزادي فكر و بيان دارند ما نبايد بگذاريم اين آزادي‌ها از دست برود. روحاني در پاسخ به اين سوال كه چرا نقش شما در شوراي امنيت عالي امنيت ملي كمرنگ شده است، گفت: چه كسي مي‌گويد نقش من در شوراي عالي امنيت ملي كمرنگ شده.
من عضو اين شورا هستم و در همه جلسات آن هم شركت مي‌كنم بنابراين حضور من كمرنگ نيست. رئيس مركز تحقيقات استراتژيك در پاسخ به اين سوال كه مذاكره استانبول را چگونه ارزيابي مي‌كنيد، گفت: اصل مذاكره مطلوب است، زيرا به هر‌حال ما بايد معضلاتي كه از لحاظ سياسي برايمان ايجاد شده است حل و‌فصل كنيم و مسلماً اين معضلات بايد با مذاكره حل شود. او ادامه داد: اينكه پرونده ما در شوراي امنيت است يك امتياز براي حريف به شمار مي‌رود و براي ما يك نقطه ضعف است، بنابراين ما بايد تلاش كنيم با مذاكرات و تماس‌ها و فعاليت‌هاي ديپلماتيك پرونده را از شوراي امنيت خارج كنيم.
* بايد پرونده هسته‌اي خود را از شوراي امنيت خارج كنيم

روحاني گفت: ما در حال حاضر فعاليت هسته‌‌اي خود را انجام مي‌دهيم و تنها مشكلي كه داريم اين است كه پرونده به شوراي امنيت رفته است،ما بايد اين پرونده را از شوراي امنيت خارج كنيم و اين وظيفه همه مسوولان است كه از لحاظ ديپلماتيك مشكل را حل كنند. رئيس مركز تحقيقات استراتژيك ادامه داد: مذاكرات استانبول مي‌تواند يك قدم مثبت باشد و ما اميدوار هستيم در اين مذاكرات يك قدم به پيش برويم و پرونده ما از شوراي امنيت خارج شود. تا زماني كه اين پرونده در شوراي امنيت است يعني قطعنامه‌ها بر سرجاي خود است و حتي ممكن است در آينده به ايران فشار بياورند و قطعنامه‌هاي ديگري عليه ايران تصويب كنند و به هرحال اين قطعنامه‌هاي چيزي نيست كه به نفع مردم باشد، بنابراين بايد تلاش كنيم كه فضا را تغيير دهيم، تغيير اين فضا هم جز با فعاليت‌هاي ديپلماتيك امكان‌پذير نيست.
او در رابطه با نقش تلويزيون در فضاي سياسي جامعه گفت: از لحاظ سياسي همه ما وظيفه داريم آگاهي سياسي به جامعه بدهيم و فعاليت‌هاي سياسي را تشديد كنيم. تلويزيون مي‌تواند در آموزش سياسي مردم نقش داشته باشد همانگونه كه خانه و مدرسه و ديگر رسانه‌ها در آموزش سياسي مردم نقش دارند. البته ما بايد زمينه را فراهم كنيم كه تشكل‌ها بيشتر فعال شوند و بايد به اين تشكل‌ها آزادي عمل هم بدهيم و به رسانه‌ها نيز اجازه بدهيم تا آگاهي‌هاي سياسي لازم را به مردم ارائه كنند.
* بايد تلاش كنيم فضاي جامعه را بازتر كنيم

روحاني ادامه داد: از لحاظ سياسي ما بايد تلاش كنيم فضاي جامعه را بازتر كنيم اگر مي‌خواهيم با فعاليت سياسي يك جو سياسي خاص راه‌اندازي كنيم كه كاري ندارد و به آساني امكان‌پذير است اما اگر مي‌خواهيم همه مردم را جذب كنيم و چون به دنبال آن نيستيم كه آنهايي را كه جذب شده‌اند تقويت روحيه كنيم و آنهايي را كه جذب نشده‌اند كنار بگذاريم كار اندكي مشكل‌تر مي‌شود و بايد فضاي جامعه فضاي بازتري نسبت به آنچه در حال حاضر وجود دارد باشد و بايد رسانه‌ها نيز فضاي بازتري داشته باشد. وي تصريح كرد: نبايد صدا و سيما نقش انتخاب كننده از طرف مردم داشته باشد و خدايي نكرده نظري را به مردم تحميل كند، بلكه بايد در راديو و تلويزيون نظرات مختلف بيان شود و قضاوت به مردم سپرده شود.
مردم ما نيز خوشبختانه آنقدر فرهيخته و با تمدن هستند كه خودشان بتوانند در رابطه با مسائل قضاوت كنند و خودشان در رابطه با بهترين‌ها تصميم‌گيري كنند.
1389/10/18 - 13:45 کد خبر : 172925

0 نظرهای شما: