روسیه درناتو خبرحمل موشک به ایران درArctic Sea را ردکرد

سفیر روسیه درناتو خبرحمل موشک به ایران درArctic Sea را ردکرد


"خبرگزاری نووستی روسیه- دمیتری راگوزین" نماینده دائم فدراسیون روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو"، در گفتگویی با روزنامه دولتی روسی "راسیسکایا گازیتا" شایعات پیرامون کشتی Arctic Sea که چندی پیش ربوده شده و بتازگی توسط کشتی نیروی دریایی روسیه پیدا شد را رد کرد
.
پرسش: نظر شما درباره اظهارات ادمیرال سابق استونیایی، نماینده اتحادیه اروپا در مبارزه با راهزنی دریایی چیست که گفته بود احتمالاً کشتی Arctic Sea موشکهای بالدار برای ایران حمل می کرد؟
پاسخ: چنین تخیلاتی از سوی یک دریانورد استونیایی و نماینده یک قدرت بزرگ دریایی، اگر صادقانه بگویم، سراسیمه می کند. گزینه ای که این نماینده اتحادیه اروپا پیشنهاد داد، درباره اینکه در کشتی Arctic Sea باری محرمانه از روسیه به ایران منتقل می شد، خنده همه آنانی که این اعلامیه را خواندند را برانگیخت.
ادمیرال استونیایی باید بخوبی آگاه باشد که مسیر دیگر و بسیار مطمئن تری وجود دارد که هرگونه باری را به ایران، در درجه اول از طریق دریای خزر منتقل کرد. چه دلیلی داشت که لقمه را دور سر بچرخانیم و چیزی ممنوعه را از طریق دریای بالتیک ببریم، بعد از لا مانش بگذریم، از خلیج بیسکای و اقیانوس اطلس تا نزدیکی سواحل آفریقا عبور کنیم؟ این چرندی بیش نیست.

آنانی که درباره روند عملیات نجات اتباع روسیه اظهار نظر می کنند، باید یک چیز را بفهمند: روسیه تلاشی بسیار کرد و همه عملیات برای آزاد سازی اتباع خود هماهنگ کرد، زیرا مهمترین باری که در کشتی Arctic Sea بود، همان افراد با شناسنامه روسی بودند. و زمان آن فرا رسیده است که به این اندیشه عادت کنیم که در آینده نیز روسیه اگر اتباعش در خارج از مرزهای ملی به مصیبتی دچار شوند، دفاع از آنان را در هر سطحی تامین خواهد کرد.
پرسش: بنظر شما اوضاع پیرامون این کشتی چگونه توسعه خواهد یافت؟
پاسخ: خدمه آورده شده اند. تحقیقات لازم دادگاهی نیز انجام خواهند شد. از این ماجرا نیز باید درسی مشخص گرفت. و این درس را باید همه آنانی که به تامین امنیت کشتیرانی می پردازند خوب یاد بگیرند.
من این را غیر ممکن نمی دانم که تجربه آزاد سازی اتباع Arctic Sea در چارجوب شورای روسیه - ناتو بدقت مورد تحلیل قرار گیرد، چرا که اکنون صحبت درباره گسترش آشکارای جغرافیای ربودن کشتی های غیرنظامی است. اکنون این ربودن ها در نزدیکی کشورهای اروپایی انجام می شوند.
ما تنها با خود تبهکاران سر و کار داریم، اما باید درک کنیم که پشت آنان شبکه ای پنهانی قرار دارد که موفقیت این راهزنی ها را تامین می کند.
بعید است که نظامیان بتوانند از پس این شبکه بر بیایند. این در حوزه اختیارات آنها نبوده و بلکه در حوزه اختیارات نیروهای امنیتی است که باید افراد اطلاع دهنده، سازمان دهندگان و حامیان مالی آنها را فاش کنند. این شبکه را باید افشا و دستگیر کرد و تحویل دادگاه داد.
به نظر من ماجرای Arctic Sea وظایفی جدید را در همکاری های بین المللی، از جمله در چارچوب شورای روسیه - ناتو ایجاد می کند


.
خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 30 مرداد ماه

0 نظرهای شما: