پیام صریح مجلس به احمدی‌نژاد درباره کابینه

پیام صریح مجلس به احمدی‌نژاد درباره کابینه
ابوترابی: مجلس به وزیران مطیع قانون رای می‌دهد و نه وزیران مطیع یک شخص


دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: محمد حسن ابوترابی فرد که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه روز گذشته را بر عهده داشت از تریبونی که در اختیارش قرار گرفته بود، استفاده کرد و تلویحا به احمدی‌نژاد پیغام داد که مجلس به وزیران مطیع رییس‌جمهور رای نمی‌دهد.
نایب‌رییس اول مجلس در نطق روز گذشته خود که به کابینه پیشنهادی احمدی‌نژاد اختصاص داشت، تاکید کرد که مجلس به وزیران مطیع قانون رای می‌دهد و نه وزیران مطیع یک شخص. ابوترابی دقیقا به نکته‌ای اشاره کرد که تقریبا اکثر نمایندگان مجلس به جز حامیان دولت و آنها که در لابی‌گری‌های وزیران پیشنهادی پذیرفته‌اند رای مثبت به گزینه‌ها بدهند، بر آن انگشت تایید گذاشته و معتقدند که از مهم‌ترین ایرادهای وارده به کابینه پیشنهادی مطیع بودن وزیران معرفی شده است، به طوری که احمدی‌نژاد قصد دارد با معرفی این گزینه‌ها به ویژه در وزارتخانه‌های کلیدی چون اطلاعات حاکمیت در این نهاد‌ها را خود بر عهده بگیرد.


بر همین اساس هم برخی لابی‌گری‌هایی که از سوی تعدادی از رابطان گزینه‌های پیشنهادی به ویژه وزیر پیشنهادی اطلاعات در مجلس صورت می‌گرفت با پاسخ سرد تعدادی از نمایندگان روبه‌رو می‌شد. چه به باور این نمایندگان وزیر اطلاعات باید فردی قدرتمند باشد؛ اما به گفته نماینده مصلحی او فردی کیض است و به عقیده نمایندگان او علاوه‌بر آن که سابقه اطلاعاتی ندارد، خیلی محجوب است و احمدی‌نژاد هم به دلیل تابع بودن شخصیت وی است که او را به این وزارتخانه معرفی کرده است.
علاوه‌بر این انتقادها، به گفته قسیم عثمانی از اعضای فراکسیون اقلیت در مجموع وضعیت وزیران پیشنهادی مناسب نیست و حتی ممکن است که علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو به دلیل جو منفی که علیه وی وجود دارد، انصراف دهد
.
در همین راستا هم ابوترابی در جمع خبرنگاران پیش‌بینی باهنر مبنی‌بر عدم‌رای اعتماد به 4 یا 5 وزیر پیشنهادی را تایید کرد و یحیی‌زاده نماینده تفت و از اعضای فراکسیون اکثریت هم تاکید کرد که این بار ممکن است عدم‌رای اعتماد مجلس هفتم به چهار وزیر احمدی‌نژاد در کابینه دهم دو برابر شود.
احمدی‌نژاد به شان مجلس بی‌توجهی کرداین دست انتقادها پیش از آن که فضای راهروی پارلمان را متاثر بسازد در صحن علنی مجلس بازتاب‌هایی را به همراه داشت، چه تعدادی از نمایندگان از این که احمدی‌نژاد وزیران را ابتدا از طریق صداوسیما معرفی کرده و به باور آنان شان مجلس را زیر سوال برده نسبت به این موضوع تذکر دادند.
به طوری که پس از نطق دو پهلوی ابوترابی فلاحت‌پیشه از اعضای اکثریت نسبت به آنچه آن را بی‌توجهی احمدی‌نژاد به شان مجلس می‌خواند، انتقاد کرد. فلاحت‌پیشه، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده 188 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: ‌در این دوره اسامی وزرا از طریق رسانه‌ها اعلام شد، در حالی که به طور طبیعی باید به مجلس ارائه می‌شد و این یک اتفاق نادر بود.
وی خطاب به رییس جلسه گفت: این کار ضربه به شانیت مجلس بود و انتظار آن بود که شما در اولین نطق خود پس از اعلام اسامی، گریزی به این موضوع می‌کردید. فلاحت پیشه ادامه داد:‌ البته ظرفیت مجلس را بالاتر از این می‌دانم که این مساله در رای اعتماد دادن به وزرا تاثیری بگذارد، اما به خاطر شانیت مجلس هم که بود باید این موضوع از طرف شما مطرح می‌شد. ابوترابی‌فرد اما تذکر فلاحت‌پیشه را وارد ندانست و گفت: هرچند که روال بر این بوده که روسای جمهور لیست را به مجلس معرفی می‌کردند و از طریق تریبون مجلس مردم در جریان قرار می‌گرفتند، اما این منعی را برای رییس‌جمهور ندارد که پس از ارائه لیست به مجلس از طریق رسانه‌ها آن را معرفی کند.
همچنین مصطفی کواکبیان نیز در تذکر آیین‌نامه‌ای با انتقاد به رویه‌ رییس‌جمهور در معرفی وزیران پیشنهادی از طریق تلویزیون خواستار بیان تذکر شد، اما ابوترابی‌فرد مانع بیان تذکر وی شد و گفت: اگر صحبت‌های من را گوش کرده باشید پاسخ شما داده شده و دیگر نیازی به این تذکر نیست. پس از این تذکر صحن وارد دستور شد و نامه احمدی‌نژاد مبنی‌بر معرفی وزیران به مجلس اعلام وصول شد.
استعلام از دفتر رهبری برای حضور زنان معرفی وزیران زن در کابینه دهم هم از جمله موارد محل بحث بین نمایندگان به ویژه روحانیون مجلس است. اعضای فراکسیون روحانیون مجلس پیش‌تر خبر داده بودند که برای کسب نظر علما و مراجع به قم سفر خواهند کرد. اما بسیاری از اعضای فراکسیون در گفت‌وگو با روزنامه تاکید کردند که سفری در دستور کار نبوده است و آنچه که از زبان ریاست این فراکسیون مبنی‌بر مخالفت دو مرجع با وزرای زن مطرح شده بنا بر منابع ارتباطی موثق بوده است و به گفته رهبر، رییس فراکسیون نظرات مراجع در این باره متعدد و مختلف است.
رهبر در ادامه اضافه کرد که سفر به قم لازم نیست و نظر مراجع تقریبا روشن شده و یکی‌‌دو نفر از آنها که حاضر نیستند نامشان برده شود، شبهاتی درباره وزارت خانم‌ها دارند. وی تاکید کرد که اما مجلس به صلاحیت وزرا توجه دارد اگر هم رای منفی به وزیر زن داده شود یا در اثر اعتنای نمایندگان به نظر مراجع است یا این که آنها حس کردند که این وزیر توانایی لازم را ندارد.
خوب نیست زن و مرد به هر شکلی صبح و شب در کنار هم باشنددر همین ارتباط یکی دیگر از روحانیون مجلس، یعنی جلال یحیی‌زاده از احتمال استعلام از دفتر مقام معظم رهبری درباره حضور زن در کابینه خبر دادند؛ هرچند که به گفته رهبر، مقام معظم رهبری نظر خاصی در این باره نمی‌دهد و مصلحت هم نیست چراکه مشابه مسوولیت وزارت را برخی از خانم‌ها در رده‌های مدیریتی مختلف پشت سر گذاشته‌اند.
با این حال یحیی‌زاده بر این باور است که مراجع با حضور زنان مخالفت زیادی ندارند و ممکن است که بخواهند برای آنها شرایطی را قائل شوند مثل این که کادر اجرایی وزیر زن هم زنان باشند هرچند که ایرادی ندارد که وزیر زن مشاور یا معاون مرد داشته باشد، اما ممکن است این رویه باب شود که صبح و شب بودن زن و مرد در کنار هم به هر شکلی ایرادی نداشته باشد و این خوب نیست.
حضور وزرایی که احتمال رای‌آوری ندارند در فراکسیون اصولگرایان همچنین یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هم، با اشاره به جلسه شورای مرکزی این فراکسیون که به گفته وی امروز بعد از ظهر برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در این جلسه از وزرایی که احتمال می‌دهیم رای نیاورند برای حضور در این جلسه و ارائه برنامه‌هایشان دعوت به عمل آورده‌ایم.
ولی اسماعیلی گفت: قرار است که از برخی وزرا جهت ارائه برنامه‌هایشان دعوت به عمل بیاوریم و البته هنوز این وزرا مشخص نیستند، اما اولویت ما با وزرایی است که احتمال می‌دهیم که رای نیاورند، بنابراین از آنها دعوت کرده‌ایم تا برنامه‌های خود را تشریح کنند
.

0 نظرهای شما: