آيت‌الله هاشمى امام جمعه روز قدس است


آيت‌الله هاشمى امام جمعه روز قدس است



حیات نو - روزنامه کيهان از اقامه نماز جمعه روز قدس به امامت آيت‌الله هاشمى‌رفسنجانى خبر داد.شايد اين خبر از جهتى اهميت چندانى نداشته باشد. چرا که مطابق سنت همه ساله نماز جمعه روز قدس که پس از راهپيمايى برگزار مى‌شود به وسيله آيت‌الله هاشمى رفسنجانى برگزار شده است.
اما امام جمعه روز قدس امسال و حتى ديگر جمعه‌ها مدتى است که اهميتى بيشتر نزد نمازگزاران و حتى آنها که توفيق پيوستن به صفوف نماز جمعه را ندارند پيدا کرده است و البته در اين ميان نمازهايى که توسط هاشمى اقامه شود از حساسيت و اهميت خاصى برخوردار شده است.
آغاز ماجرا به برگزارى نماز جمعه معروف و پرشکوه 26 تيرماه سال جارى مربوط مى‌شود و جمعه‌اى که پس از هفته‌ها اعتراض به نتايج انتخابات از سوى بخش‌هايى از جامعه و درگيرى‌هاى پليس با بخش قابل توجهى از معترضين در نماز جمعه‌اى که به امامت آيت‌الله هاشمى برگزار شد با همراه داشتن نمادهاى سبز خود حاضر شدند.
خطبه‌هاى نماز جمعه آن روز به مذاق برخى نيروهاى حامى دولت خوش نيامد. او در خطبه‌هايش خواستار آزادى سريع زندانيان سياسي، فراهم کردن آزادى بيان بيشتر براى مطبوعات و برخورد منطقى با هدف از بين بردن ابهامات مردم معترض شد.
اين سخنان البته با استقبال زيادى از سوى مردم و نيز علماى برجسته قم مواجه شد که کاهش تنش در جامعه را از اين روش‌ها ميسور مى‌دانستند. اما اين پايان ماجرا نبود قريب به يک ماه بعد که طبق روال گردشى بار ديگر نوبت به اقامه نماز توسط آقاى هاشمى رسيد اما اين بار به دلايلى نماز به امامت ايشان برگزار نشد.
مطابق برخى اخبار و گزارش‌ها فشارهايى براى ممانعت از اقامه نماز توسط آقاى هاشمى وجود داشته است.
ظاهرا برخى نگران بوده‌اند که برگزارى نماز به امامت هاشمى فرصتى دوباره در اختيار معترضين به انتخابات و حاميان ميرحسين موسوى قرار دهد تا در حاشيه نماز جمعه به بيان اعتراضات خود بپردازند.
پس از آن عده‌اى تلاش کردند اينگونه وانمود کنند که هاشمى عملا از امامت جمعه تهران حذف شده و ديگر نمازى به امامت او برگزار نخواهد شد.
اما روشن است به‌رغم تمايل برخى جريان‌ها حذف قديمى‌ترين خطيب جمعه تهران به راحتى مقدور نخواهد بود. به هر حال اگرچه اين هفته نماز جمعه تهران توسط خطيب جديد جمعه تهران حجت‌الاسلام صديقى اقامه خواهد شد، اما مطابق خبرى که روزنامه کيهان نيز بر آن تاکيدکرده نماز جمعه روز جهانى قدس پس از تظاهرات و راهپيمايى اين روز بار ديگر به امامت آيت‌الله هاشمى‌رفسنجانى برگزار خواهد شد.

0 نظرهای شما: